Gå til innhold

Anbefaling ny PC til utvikling, design, spill

Anbefalte innlegg

Tjohei!

Jeg trenger en ny PC som skal brukes til følgende:

Adobe CS5

vmware workstation (2 servere og 1 klient som kjører hele tiden)

+ diverse annet inkl. Visual Studio, Zend Studio, Vegas Pro, Acid Pro, Office ++++

(Spille spill, når jeg er lei av å jobbe)

Maskinen jeg har nå er en Q9650 8GB DDR2 RAM. Radeon 4970(?), Intel X25 SSD, masse ekstra HHDer.

Uansett, denne begynner visst å dra på årene, og kan ikke følge med på alt jeg gjør. Driver jeg først med et prosjekt har jeg veldig mange programmer oppe og kjører samtidig. Det blir mye videorendering i bakgrunnen mens jeg jobber med andre ting.

Kanskje jeg kun trenger mer minne? Hovedkortet mitt tar 16 GB. Kanskje jeg burde flytte serverne over på en egen dedikert server?

Ellers, hvis dere mener det er mulig å stappe alt dette inn i en ny og moderne maskin, tar jeg gjerne imot tips. (Ønsker heller dette enn å ha flere maskiner kjørende på kontoret mitt, har allerede en Mac til iOS-utvikling)

Budsjettet er i alle fall 15-20000 kr eksl. mva. - helst lavere på skalaen.

Ønsker og å kunne gi hver server 4 GB minne, og klienten 2 GB. Trenger også SSD på systempartisjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Q9650 er jo ikke en dårlig cpu. Som du selv nevner så kan nok mer minne hjelpe her siden du kjører mange veldig minnekrevende applikasjoner på denne maskinen.

Nå vil jo selvfølgelig en ny maskin med siste teknologi være raskere men siden den maskinen du har faktisk er rimelig bra så er jeg litt usikker på om det blir en enorm forskjell.

Kanskje du skulle vurdere å flytte ut WMWare til en dedikert maskin, da ville du frigjort mye ressurser slik at du slipper å investere i masse ny hardware.

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper en ny maskin, vil det være aktuelt å beholde serverne på den gamle maskinen din? VMWare legger jo beslag på mye ressurser, og selv med en god prosessor kan det være greit å frigjøre disse når du jobber med tunge ting, f.eks. kompilering, photoshop, Vegas osv.

Det er vanskelig å si om du vil tjene på å kjøpe mer minne, men siden utstyret ditt begynner å dra litt på åra og du har et greit budsjett, så er det kanskje på tide å tenke på en mer omfattende oppgradering.

Prosessor

Jeg anbefaler deg å oppgradere prosessor til de nye i7-2600k, som rett og slett er det beste du får i dag uten å måtte betale oppimot 10,000kr bare for prosessoren. Denne vil i mange situasjoner yte 50% bedre enn en Q9650, noen ganger enda mer. Se sammenlikning på http://www.anandtech.com/bench/Product/49?vs=287

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619272

Denne prosessoren er en del av Intels Sandy Bridge-serie, og må brukes med hovedkort med sokkel LGA1155. Her bør du bruke brikkesettet P67 (det andre, H67, er bare aktuelt hvis du vil bruke integrert grafikk, men du har jo et separat grafikkort). Her er det mye å velge mellom, men ASUS P8P67 Pro vil være et veldig godt valg.

Disse komponentene er ikke kompatible med den RAM-en du har i dag (DDR2), så du må også kjøpe ny RAM (DDR3). I de fleste applikasjoner vil det være lite å tjene på å kjøpe dyrere RAM, så et helt vanlig par med 1333MHz 4GB-brikker (8GB tilsammen) vil sannsynligvis passe fint. Hvis du vil ha 16 GB, kjøper du bare 2 par.

Grafikkort

GeForce GTX 560Ti er alltid et sikkert valg, men i din budsjettklasse vil jeg kanskje anbefale et GTX 580 eller Radeon HD 6990. Sistnevnte er det beste kortet på markedet i dag, på grunn av dobbel GPU. Nvidia vil komme med sitt dobbel-GPU-kort, GTX 590, i løpet av noen uker.

SSD

Her vil jeg anbefale OCZ Vertex 3, som dessverre ikke selges på Komplett (de selger ikke OCZ-produkter), men som vil komme på lager i løpet av noen uker på Netshop og Dustin home. Finnes også i 240GB-versjon.

Andre komponenter:

Kabinett Fractal Design Define R3, stilrent og svært stillegående, men med god kjøling. Har dog ikke plass til de største Radeon-grafikkortene (6950, 6970, 6990), så da må du i stedet kjøpe Fractal Design Define XL.

Strømforsyning: Cooler Master M700

Harddisker (skulle du trenge det): Samsung Spinpoint F3

DVD-stasjon (skulle du trenge det): Det billigste du finner! ;)

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg ikke har fulgt veldig godt med i CPU-utviklingen, men Q9650 var vel en high-end prosessor for ikke så lenge siden.

Man sparer vel også en god del penger på å kun bytte ut minnemodulene, og i tillegg investere i en middels server med 8GB minne. Siden jeg har MSDN-abonnement vil jeg jo kunne kjøre Windows server og alt annet snadder fra Microsoft "gratis", siden det er til utvikling. Da vil jo serveren i og for seg bli billig.

Men hadde det kanskje hatt for seg å faktisk kjøpe en helt ny maskin, og bruke min da gamle som server? Hvis du mener at ytelsesøkningen ikke er verdt 15-20 lapper, gjør jeg så klart ikke det.

Takk for god input, btw

--- Denne var rettet mot vidarkri. Det kom visst et svar mens jeg skrev.

Endret av schnix
Lenke til kommentar

Selv om cpuen her er "gammel" så er det langt ifra noen dårlig cpu og langt bedre enn det de fleste sitter på i et jobbmiljø.

Men det er jo opp til deg, en ny maskin ala det Mathias har foreslått er jo ikke helt ueffent hvis man vil investere noen kroner.

Lenke til kommentar

Takk, Mathias-S. Veldig god info, og kjekt med lenkene du la inn :-)

Tenker også på at jeg faktisk kan presse inn litt flere klienter etc hvis jeg bruker min nåværende maskin som server, siden den tydeligvis ikke er utdatert. Det betyr jo raskere testing og administrasjon. Da blir det mer gronkers i kassa fortere. Ny Pc til litt over 15.000 vil jo kunne betale seg på på to dager. Og hvis det sparer meg for dødtid, "tomt for minne"- og "vennligst vent til programmet svarer"-meldinger i en god tid fremover så er det faktisk verdt det.

Så hvis ingen synes at det er direkte dumt, tror jeg at jeg skal gå får tipsene til Mathias-S på ny PC, og bruke den gamle som server.

En siste ting, der er vel ikke noe nytt på gang som lanseres innen 2 mnd av CPU etc? Jeg skal klare meg noen få måneder til med den jeg har hvis det er tilfelle.

Lenke til kommentar

Det korte svaret: Nei, jeg forventer ikke noe stort innen CPU-er de neste to månedene når det kommer til ytelse/pris.

Det lange svaret, som datakyndig regner jeg meg at dette er mer interessant:

Fram til LGA1155 ble lansert, så markedet noe slikt ut:

Sokkel LGA1366 (brikkesett X58) - Intels "high-end" CPU-serie - de fleste i7-prosessorene var på denne sokkelen, og skulle du ha en kraftig maskin var det dette her som var det du så etter.

Sokkel LGA1156 (brikkesett P55/H55) - Intels "mid-range" CPU-serie - her lå noen få i7-prosessorer, alle i5-prosessorene og i3-prosessorene.

AMD Phenom II x4 og x6 - AMD sine "high-end"-prosessorer - disse lå rundt LGA1156, noen av de bedre prosessorene var dog en del bedre enn de beste LGA1156-prosessorene, men ikke like gode som LGA1366.

Så kom arvtakeren til LGA1156, nemlig LGA1155 (kodenavn Sandy Bridge), med Intel i5-2500k og Intel i7-2600k, som kostet like mye som LGA1156 og AMDs high-end prosessorer, men var mye kraftigere enn LGA1366. Dermed er det i disse dager det eneste aktuelle hvis du skal ha en PC fra ca 6500 og oppover.

Men AMD vil etter hvert komme med sin nye serie - Bulldozer. Disse er forventet i løpet av andre kvartal, sannsynligvis i juni. Denne serien vil bestå av prosessorer med 4, 6 og 8 kjerner. Det er dog vanskelig å si noe om ytelsen i forhold til Sandy Bridge (LGA1155) ennå, men jeg vil forvente at det ligger omtrent på samme nivå, kanskje litt høyere, men ikke noe betydelig, fordi Sandy Bridge i seg selv var en så kraftig forbedring fra forrige generasjon.

Da gjenstår arvtageren til LGA1366, high-end-serien til Intel. Denne vil være på sokkel LGA2011 (brikkesett sannsynligvis X68). Forventet lansering for disse er sannsynligvis Q3 eller Q4 (dvs etter august), men Intel har ikke bekreftet dette ennå.

Har brukt mye tekniske sjargong her, så forklarer gjerne hvis det er noe som er uklart :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...