Jens77 Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Hei. Jeg har en selvbygd stue-pc som jeg kan tenke meg å redusere støyen litt i. Oppsettet er som følger (hovedsaklig innkjøpt i august 2006): HDD SYSTEM: INTEL 80GB X25M SATA 2.5IN 9.5MM SSD DRIVE GEN2 HDD LAGRING: Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM KABINETT: ANTEC FUSION EC(2 sidemounted 120 mm TriCool™ 3-speed fans) STRØMFORSYNING: High-efficiency 430 Watt ATX12V v2.0 power supply. (Fulgte med Antec kabinettet) HOVEDKORT: ASUS N4L-VM DH S479 I945GM MATX VGA+SND+GLN+U2+1394 FSB667 PROSESSOR: INTEL CORE DUO T2400 1.83GHZ S479 FSB667 2X1MB CACHE BOXED RAM: Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB GRAFIKKORT: XFX GeForce 7600GS 256MB DDRII, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 400/800Mhz Grafikkortet og prosessoren er begge passivt kjølt. Mulige støykilder er Samsung harddisk, strømforsyning og vifter i sidevegg på kabinett. Hva skal jeg angripe først? Hva er mest sannsynlig hovedkilden til støyen? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Jeg synes viftene bråker mest. Bytte de ut med disse: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=316478 Lenke til kommentar
Jens77 Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Jeg har nå tatt strømmen fra samsung harddisken, og det hjalp godt på, så den må definitivt byttes ut. Fristende å bytte den ut i enda en SSD, mulig at jeg går for en Crucial C300, alternativet er vel en WD Caviar Green, som kommer godt utav det på SPCR. Noen som kan si noe om støynivået på den? Når det gjelder kabinettvifter så hadde jeg egentlig tenkt på Noctua NF-S12B ULN. Kan man stille rpm'en på Nexus'ene? Ellers vurderer jeg å bytte strømforsyningen i en seasonic X400 eller 460 fanless. Alternativt en X660 eller 760. Ikke gode å få tak i her i Norge disse... Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) Nexus viftene er fast på 1000 RPM. Noctua viftene er sikkert like gode eller bedre. Men jeg klarer ikke å høre Nexus viftene Jeg har Western Digital Green, den er hørbar, men synes ikke det er plagsomt. Edit: Men jeg har 4 kjerners passivt kjølt CPU, så 500 RPM Noctua hadde nok flyttet for lite luft for mitt oppsett. Endret 14. mars 2011 av obergeru Lenke til kommentar
roffenn Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Bytt ut viftene,strømforsyningen og ikke ha snurre disker i den. Da blir den nok noe stillere Lenke til kommentar
rillto Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Bytt ut viftene,strømforsyningen og ikke ha snurre disker i den. Da blir den nok noe stillere Du kan sikkert justere ned hastigheten på hardisken din. Western Digital Green serien kan tunes til de blir helt lydløse men da går det treigt. Samsungdisken din har nok det samme. Sjekk på Samsungs sine nettsider... Du trenger ikke kjøpe nye vifter bare få en regulator på de du har. Når hastigheten kommer under 900 rpm forsvinner mesteparten av støyen.... Lenke til kommentar
Jens77 Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Hei alle. Takk for svar! Da har jeg bestilt en Seasonic X400 fanless, to stk Noctua NF-S12B (kan stilles ned til 600 rpm) og en WD Caviar Green 1,5 TB. Vurderte å gå for en Crucial C300 for å få det helt stille, men fant ut at jeg ville ha litt mer plass å gå på. Så nå venter jeg på delene, og skal vel forhåpentligvis få satt sammen opplegget i helgen. Dersom jeg finner ut at WD disken bråker mer enn jeg kan akseptere så flytter jeg den over i en gammel maskin som skal fungere som hjemmeserver. Leser meg opp på hjemmeservere og lastet i går ned Ubuntu 10.10 Server. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Kom med tilbakemelding om hva som ga best forbedring Lenke til kommentar
Jens77 Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Selv om jeg ikke har installert hverken strømforsyning eller nye vifter ennå tror jeg at jeg kan konkludere med at det var harddisken som var hovedsynderen. Den er nå koblet ut og støynivået er betraktelig bedre. Jeg håper at ny strømforsyning og vifter samt relativt stilllegående HD gjør at jeg ikke kan høre pc'en i det hele tatt fra sofaen. Skal oppdatere tråden når jeg har koblet det i hop. Lenke til kommentar
Jens77 Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Hei igjen. Da har jeg byttet ut strømforsyningen og kabinettviftene. Det er blitt ganske stille, men dessverre ikke helt stille. Problemet nå er at jeg hører en ganske høyfrekvent humming som følge av vibrasjoner mot underlaget. Jeg prøvde å legge vibrasjonsmatter (kjøpt på Clas Ohlson) under beina, men det funket ikke. Jeg har også prøvd å ta gym matta til småen under, og det funket ganske bra, men det ser jo ikke akkurat lekkert ut. Noen som har gode tips for å unngå at vibrasjoner fra kabinettet skal forplante seg videre ned i stereobenken? Lenke til kommentar
Jens77 Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Tror jeg får svare meg selv på denne. Metallskruene mellom viftene og kabinettet ble byttet ut med to gummistrikker og fire ørepropper per vifte. Halvtimes arbeid, stua er nå lydløs Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Så bra Nexus viftene jeg kjøpte ble festet med medfølgende strikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå