Orjanp Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) Jeg abonnerer på en avis. Jeg godtok 12 måneders binding på leveringen. Nå i ettertid har de valgt å sette opp prisen pr. måned, og de vil ikke løse meg fra bindingen. Kan være at jeg tar feil, men jeg mener at dersom jeg godtar bindingstid, forutsetter det samme pris i hele bindingsperioden. Dersom de endrer avtalevilkårene(pris) må jeg også få mulighet til å gå fra avtalen. Tar jeg feil her? Hvilken lov regulerer et abonnement på en avis? Ørjan Endret 24. mars 2011 av Orjanp Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Har sett gjennom Forbrukerkjøpsloven, Avtaleloven og Markedsføringsloven uten å finne noe som kan benyttes. Mulig det er jeg som er blind. Har også sendt en generell mail til Forbrukerrådet for å høre hva de mener. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Denne avisen har vel noen betingelser som gjelder for abonnenter. Det står kanskje der? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Det er mulig, men jeg tenker mer generelt. La oss se bort i fra at dette er en avis. Det kunne like godt vært et mobilselskap eller leverandør av kabeltv. Vi de kunne endre prisen etter at du har godtatt en 12 måneders binding uten at du kan gjøre noe med det? Det er jo helt urimelig. Bindingen må jo være en sikkerhet for begge parter, leverandøren for at de har en kunde hele bindingstiden, kjøper for at man skal kunne vite hva dette koster i hele perioden. Inngås en avtale, burde det jo ikke være mulig for den ene parten å endre vilkårene uten at den andre parten godtar dette, bindingstid eller ei. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Du har ikke bare godtatt bindingen, du har godtatt avtalevilkår ved inngåelse av bestilling. Be om å få oversendt disse. Der står det du har å forholde deg til - mener du at vilkårene er urimelige, kan du klage til forbrukerombudet på dette, og de vil se på saken om hvorvidt vilkårene er urimelige eller ei. 1 Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) De generelle betingelsene sier ingenting om bindingstid. Har sendt dem mail for å få de som måtte gjelde for meg. Betingelser for abonnement Abonnnementet løper til det sies opp. Prisendringer forhåndsvarsles gjennom annonse i Dagens Næringsliv. Den nye prisen gjøres gjeldende også for abonnement som før prisendringen er forskuddsbetalt etter tidligere pris. Dato for abonnementsfornyelse vil bli justert tilsvarende differansen mellom tidligere og ny abonnementspris. Dette er forøvrig de samme vilkårene som står på første faktura fra DN. Har den ennå liggende. http://avis.dn.no/abotjenester/bestill/article291.ece Endret 14. mars 2011 av Orjanp Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 Saken er løst. Jeg etterspurte avtalevilkårene fra DN. Da de ikke svarte på en uke, purret jeg på dem, og de svarte med å godta oppsigelsen. Så takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå