RS2000 Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Snuste litt rundt i en gammel PC med Sandra 2003, og fant denne advarselen da jeg gikk gjennom PCI-bussen: PCI latency too high. Device could hog the bus for too long. Hva menes med dette og hvilken betydning har det for PCI-kortene? Maskinen er ikke klokket i det hele tatt. Specs Hovedkort: A-Trend ATC-5000 Chipset: Intel i430TX CPU: Cyrix 6X86MX 166 MHz MMX RAM: 32 MB EDO og 64 MB PC100 SDRAM OS: Windows XP Pro Lenke til kommentar
formann Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Tenker det betyr at tiden som et pci kort har på seg til å overføre data er for lang i følge sandra. Tror default er 32clks. Om man stiller denne opp så får man noen ganger økt ytelse. Mulig du har enablet: Enhance PSI perfomance .. eller at du satt Pci Latency Timer til mer enn 32clks. Er litt usikker på dette siden jeg aldri vært borti det. Lenke til kommentar
CB87-Bergen Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Funker XP på den pcen da Det skulle jeg likt å prøve Lenke til kommentar
LoS Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Funker XP på den pcen da Det skulle jeg likt å prøve (sorry, men den skjønte jeg ikke ) Edit; computerboy? hva i allverden er vitsen med all den bumpinga du foretar deg idag? Lenke til kommentar
MokkaKaffi Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 gidd å ha xp på den da Lenke til kommentar
CB87-Bergen Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 SpecsHovedkort: A-Trend ATC-5000 Chipset: Intel i430TX CPU: Cyrix 6X86MX 166 MHz MMX RAM: 32 MB EDO og 64 MB PC100 SDRAM OS: Windows XP Pro Windows XP Hva mener du med bumpinga? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Kjører scsi-kontrolleren i signaturen i vanlig pci-slot, og her benchmarker jeg noe høyere diskytelse ved i sette latencyen til 64 clks. Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Alle pci einheitene køyrer på samme bus. Om nokon av komponentane er satt med høg latency, so vil dei holde lenger på "sin tur". Om ein har f.eks. scsi kontroller og køyrer mykje disk so kan det vera fordel å ha høg latency på den. Men, det går ut over andre, for då må dei vente lenger på sin tur(f.eks. lenger tid før respons ved avbrudd). PCI-X(el. kva det no heiter) vil, om eg ikkje tek heilt feil, ha separate kanalar frå brikkesettet ut til kvar einheit, slik at ein kan få minder venting. Lenke til kommentar
Ash Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 PCI latency er kort forklart det tidsrommet en PCI enhet får tilgjengelig hver gang det er den enhetens tur til å bruke bussen. Er den satt "for høyt" så kan det skape problemer. Et "klassisk" eksempel på den problem stillingen er Via brikkesett og SB Live lydkort. SB Live kortene overholder ikke PCI latency reglene og det resulterer i lydstøy/forstyrrelser fordi brikkesettet ikke liker oppførselen til lydkortet. Samme kan skje med nyere hovedkort. Den siste uken har det vært diskutert på Nforcershq.com forumet om pci latency og nForce 2. Mange sier de får høyere ytelse med f.eks 64 latency istedenfor standard 32 latency. Men i mitt tilfelle fikk jeg en forferdelig støy på lyden når jeg prøvde det. Mens andre har testet både 64 og 128 med gode resultater. Så du kan nok ta meldingen til Sandra med en klype salt. PCI latency temaet er på ingen måte noe alle og enhver er enige om. (På samme måte som at Sandra sier at hovedkortet mitt støtter raskere prosessorer så jeg bør anskaffe meg det) Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Alle pci einheitene køyrer på samme bus. Om nokon av komponentane er satt med høg latency, so vil dei holde lenger på "sin tur". Om ein har f.eks. scsi kontroller og køyrer mykje disk so kan det vera fordel å ha høg latency på den. Men, det går ut over andre, for då må dei vente lenger på sin tur(f.eks. lenger tid før respons ved avbrudd). PCI-X(el. kva det no heiter) vil, om eg ikkje tek heilt feil, ha separate kanalar frå brikkesettet ut til kvar einheit, slik at ein kan få minder venting. PCI-X er en utvidelse, kall det gjerne det, av den vanlige PCI-standarden vi bruker idag. Du finner gjerne PCI-X på kraftige workstation hovedkort eller server-kort. PCI-X bruker 64 bit båndbredde mot PCI's 32bit, samt at den finnes i utgaver med 33Mhz (samme som vanlig PCI), 66Mhz, 100Mhz og 133Mhz. (PCI-X sporene merker selv hva som er den begrensende faktoren; om hovedkortet eller PCI-X kortet. Når du sier at hvert PCI-X spor har sin egen kanal inn til chipset'et, så har du bare delvis rett. Et godt eksempel her er AMD MPX som har støtte for 3 PCI-X spor. På Asus A7M266-D og MSI K7D Master-L som er to "rimelige" AMD MPX kort, blir to av kanalene brukt til hvert sitt 64-bit/66Mhz PCI-spor, mens den tredje blir brukt til 3 "vanlige" PCI 32bit/33Mhz spor. PCI-X må IKKE blandes med neste generasjons utvidelsesspor; PCI-Express som bygger på en helt annen tankegang enn dagens PCI. PCI-systemet idag bruker bla. parallell overføring (32/64bit) mens PCI-Express bruker en mer seriell-tilnærming for å få pumpa opp frekvensen. Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Alle pci einheitene køyrer på samme bus. Om nokon av komponentane er satt med høg latency, so vil dei holde lenger på "sin tur". Om ein har f.eks. scsi kontroller og køyrer mykje disk so kan det vera fordel å ha høg latency på den. Men, det går ut over andre, for då må dei vente lenger på sin tur(f.eks. lenger tid før respons ved avbrudd). PCI-X(el. kva det no heiter) vil, om eg ikkje tek heilt feil, ha separate kanalar frå brikkesettet ut til kvar einheit, slik at ein kan få minder venting. PCI-X er en utvidelse, kall det gjerne det, av den vanlige PCI-standarden vi bruker idag. Du finner gjerne PCI-X på kraftige workstation hovedkort eller server-kort. PCI-X bruker 64 bit båndbredde mot PCI's 32bit, samt at den finnes i utgaver med 33Mhz (samme som vanlig PCI), 66Mhz, 100Mhz og 133Mhz. (PCI-X sporene merker selv hva som er den begrensende faktoren; om hovedkortet eller PCI-X kortet. Når du sier at hvert PCI-X spor har sin egen kanal inn til chipset'et, så har du bare delvis rett. Et godt eksempel her er AMD MPX som har støtte for 3 PCI-X spor. På Asus A7M266-D og MSI K7D Master-L som er to "rimelige" AMD MPX kort, blir to av kanalene brukt til hvert sitt 64-bit/66Mhz PCI-spor, mens den tredje blir brukt til 3 "vanlige" PCI 32bit/33Mhz spor. PCI-X må IKKE blandes med neste generasjons utvidelsesspor; PCI-Express som bygger på en helt annen tankegang enn dagens PCI. PCI-systemet idag bruker bla. parallell overføring (32/64bit) mens PCI-Express bruker en mer seriell-tilnærming for å få pumpa opp frekvensen. No vil eg påstå at ein PCI-X til PCI bridge er å omtale som ein einheit. Elles var det mykje fin info her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå