Gå til innhold

Få smak på pizzasausen?

Zeph

Anbefalte innlegg

Driv og eksperimenterer med pizzasaus for tida. Deigen og toppingen er grei, men eg har problem med å få ein god smak på sausen. Den luktar og smakar godt når eg koker den opp, men på pizzaen er det vanskeleg å kjenne smaken. Har brukt løk, selleri, bacon, oregano, basilikum, tomater, tomatpuré, salt, pepper osv. i sausen, men synest ikkje den er kraftig nok smak når den kjem på pizzaen. Har sett mange oppskrifter på nettet som brukar kun tomater, løk og litt krydder, men det blir liksom litt lite smak synest eg i forhold til kva eg har erfaring med frå god resturantpizza. Med dagens saus blir toppingen ganske viktig for å setje smaken.

Bunnen pleier eg å lage tynn til halvtynn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har eksperimentert en del med pizzasaus og kommet fram til følgende:

Jeg starter med en boks gode, hakkede tomater. Min favoritt er Mutti, den koster litt mer enn de norske, men er merkbart bedre. Hell den i en sil, men ta vare på væsken som siles av. La den stå og siles i ca en halv time. Så koker du inn den væsken som har blitt silt av til ca en spiseskje. Stek to fedd hvitløk og en sjalottløk på lav varme i litt olje til de er blanke og myke. Skru opp varmen litt og tilsett ca en spiseskje Heinz tomatpuré og stek i et minutt til. Ta av varmen og bland med de silte tomatene, den innkokte "tomatsaften", en klype sukker, to finmoste italienske eller spanske ansjos, salt (ikke så mye, ansjosen er salt), pepper, oregano og basilikum.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hvis du liker litt sterkere pizza så kan det være ett alternativ.

Moren min f.eks lagde en vanlig pizza for oss små, og en sterk en for de voksne, og jeg elsket den hun lagde for seg selv og far.

Jeg tror at hun bare blandet inn sterk Ajvar i sausen, eller så brukte hun kun den som er litt sterk som selve sausen. Må spørre henne om det.. :p Men er helt sikker på at det er det hun bruker selv om jeg ikke er sikker på om hun bare bruker den eller blander den med tomatpurre og alt det der. Ajvar har en ganske sterk og unik smak.

Ajvar er en type salsa kan man si, er utrolig godt ved siden av arme riddere og utrolig godt på en nystekt baguett.

post-229620-0-48295000-1300181260_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...