AndIs94 Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Heisann. For noen dager siden kjøpte jeg meg nye deler. Jeg tenkte at jeg skulle kjøpe en SSD disk som jeg installerer OS og programmer på. Denne: Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB Jeg koblet den til, installerte OS og kom meg på som vanlig. Installerte hovedkort drivere og alle updates på Windows Update. Maskinen restartet mange ganger. Men når jeg først slo den av og på selv, ble jeg stuck med denne her: reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key. Prøvde å gå inn i BIOS og skifte på boot priority, men det hjalp lite. Nå har jeg installert Windows 7 i samme pc, men på en annen disk. En vanlig på 2 TB. Alt funker som det skal, bortsett fra SSD disken. Den ligger på enhetsbehandling og diskbehandling, men ikke på min datamaskin. Jeg må inn på diskbehandling og adde den hver gang. Delene mine: AMD Phenom X6 1100T Processor ASUS Crosshair IV Extreme Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB Windows 7 64 bit OS. Bare å spørre om det er noe. Tror du at du vet noe? Vær så snill å svar! Alt hjelper Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Kan du kontrollere hvilken Bios versjon du har? Det ser du når maskinen starter, eller når du er i bios. Break tast under oppstart vil gi deg mulighet å lese bilden i fred og ro. Lenke til kommentar
AndIs94 Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Kan du kontrollere hvilken Bios versjon du har? Det ser du når maskinen starter, eller når du er i bios. Break tast under oppstart vil gi deg mulighet å lese bilden i fred og ro. Version 0502. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Du må oppdatere bios. Det virker som at du har first release. Last ned siste bios file. Extract og gi nytt navn på filen. Det du extracter er #CrosshairIV-Formula-ASUS-1304.ROM# Rename it til 1304.ROM, (dvs fjerne alt foran .........1304.rom)Plassere den i en usb minnepenn som er FAT32, kople pinnen til maskinen, og start opp. Lese mer om det på 3.1.2, I Chapter 3: BIOS setup fra manualen. Lenke til kommentar
AndIs94 Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Du må oppdatere bios. Det virker som at du har first release. Last ned siste bios file. Extract og gi nytt navn på filen. Det du extracter er #CrosshairIV-Formula-ASUS-1304.ROM# Rename it til 1304.ROM, (dvs fjerne alt foran .........1304.rom)Plassere den i en usb minnepenn som er FAT32, kople pinnen til maskinen, og start opp. Lese mer om det på 3.1.2, I Chapter 3: BIOS setup fra manualen. En usb minnepenn som er FAT32? Hva mener du med det? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Usb minnepenn som er formatert i Fat32 filesystem og ikke i NTFS. Hvis du høyre klikk på usb minnepenn (under din datamaskin) og velger Egenskaper, skal du se noe som File system : Hvis det står Fat32 kan du bruke den uten å tenke mer på det med fat32. Lenke til kommentar
AndIs94 Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Usb minnepenn som er formatert i Fat32 filesystem og ikke i NTFS. Hvis du høyre klikk på usb minnepenn (under din datamaskin) og velger Egenskaper, skal du se noe som File system : Hvis det står Fat32 kan du bruke den uten å tenke mer på det med fat32. Ok. Takk for hjelpen. Skal prøve etterpå jeg. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) Du, jeg beklager, du trenger ikke å oppdatere BIOS. Jeg var på IV formula og det er feil. Kan du vedlegge en bilde fra diskbehandling som viser din SSD når den blir detectert? Endret 14. mars 2011 av wiberos Lenke til kommentar
AndIs94 Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Du, jeg beklager, du trenger ikke å oppdatere BIOS. Jeg var på IV formula og det er feil. Åja, greit. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Kopler du disken din på Sata port 1? eller kopler du den på andre porter? Og du burde skifte Sata configuration fra IDE til AHCI. Noe annet som kan være greit å vite er om du har DVD rom, og hvor er den tilkoplet? Lenke til kommentar
AndIs94 Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Kopler du disken din på Sata port 1? eller kopler du den på andre porter? Og du burde skifte Sata configuration fra IDE til AHCI. Noe annet som kan være greit å vite er om du har DVD rom, og hvor er den tilkoplet? Usikker på hvor den er koblet til. 3, 4, 5 eller 6 tror jeg. Har også koblet til DVD, men er usikker på hvor. Kan finne det ut når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
AndIs94 Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Hvor burde jeg koble den til? Har både røde og grå sata tilkoplinger på HK. Hvem rekkefølge burde jeg gjøre ting i? 1. Koble bare til SSD disk. 2. Installere OS. 3. Installere HK drivere. 4. Installere Windows Updates. 5. Koble til disk nr 2. Virker dette greit? Lenke til kommentar
johome Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) Jeg ville ha gjort dette : Koble fra alle disker (untatt SSD'en) Enable AHCI modus i BIOS (evt RAID). SSD'en yter dårlig i IDE modus. Installere OS'et Når OS'et er installert kobler du til de andre diskene. Slik enabler du AHCI i BIOS : Naviger deg til "Main" og "Storage Configuration" Velg "Configure SATA as " Velg så "AHCI" Lagre med F10 Endret 14. mars 2011 av johome Lenke til kommentar
AndIs94 Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Okei. Nå har jeg prøvd å installere på nytt. Jeg sliter dessverre fortsatt med den samme erroren under oppstart. Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key. Dette er hva jeg gjorde: Fjernet alle disker bortsett fra SSD disken Gikk inn i BIOS gikk på Storage Configuration og valgte AHCI på SATA Port1 - Port4 (SSD'en er koblet til SATA1) Installerte Windows 7 Professional 64bit Installerte hovedkort drivere Koblet til den andre harddisken min og slo pc'en på igjen Aner ikke hva jeg kan gjøre.... Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Hvis du kopler fra den andre disken og starte på nytt? klarer den å boote? Lenke til kommentar
johome Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Kan sikkert være flere årsaker til dette. Kan du i BIOS gjøre dette : Naviger deg til "Boot" og "Hard Disk Drives" Her skal SSD'en stå som førstevalg Evt. også sjekke her : Lenke til kommentar
AndIs94 Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Kan sikkert være flere årsaker til dette. Kan du i BIOS gjøre dette : Naviger deg til "Boot" og "Hard Disk Drives" Her skal SSD'en stå som førstevalg Evt. også sjekke her : Hard disk drives vinduet kommer iblandt. SSD'en er alltid på første. Hørte at jeg burde terminere disk nr 2, til slave. Kan det hjelpe? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 La oss si at vi prøver fram med et fast opplegg her: RESET BIOSEN 1) Datakabel og strøm kabel skiftes, samt at det kontrolleres at de sitter fast på koplinger 2) Se på følgende bilder når det gjelder hvor diskene og DVD skal tilkoples, samt om de andre justeringer De må bli slik at man må finne ut hvorfor og hvordan man forsiker detektering på enhetene under POST. Ikke umulig at det er noe thermisk feil som utløser det du opplever. Men uansett, det vil være lettere å forholder seg til alt dette, hvis man har et fast utgangspunkt, dvs. hvor enhetene er tilkoplet, osv. Noe som er ønskelig å kontrollere i tillegg er: -Er windows som er installert i den 2TB disk, installert i Ahci mode eller ide? Hvis det er i Ide, det vil være fint at man skifter over til Ahci. Til det vil du trenger å laste ned drivere fra Asus for så å bruke Dism fra Repair console for å laste inn. Lenke til kommentar
AndIs94 Skrevet 16. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2011 Da fikk jeg fikset det nå! Hvordan jeg gjorde det: Installerte OS på SSD disken med bare den koblet til. Mens PCen var på koblet jeg til den andre disken og plugget inn en USB med "easeus partition master home edition". Brukte dette programmet til å sette disk 2 til logisk stasjon. Restartet pcen og alt funket som det skulle! wiberos og johome, tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå