Fragletrollet Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Hey er litt noob innen datamaskinens indre. Min Enermax 80 mm vifte som er festet til kjøleribba over en xp2600 er ødelagt. Før så drev maskina å reeboota helt av seg selv etter litt "heftig" bruk(krevende spill). Tipper vel at vifta var ustabil og slutta å funke og så slo seg på igjen. Men nå har den altså stoppa helt. Vil reebootinga slutte når jeg kjøper ny vifte og monterer den? Vil dere anbefale en enda større vifte? Finnes det airducter opp til 120 mm? Eller 92 mm størst? Og er 60 mm standard for å festes til kjøleribbene? har altså en Enermax 80mm vidte som er festet til en airduct og videre til ribba. Har dere noen vifter å anbefale? Så på noen vifter og ble litt sjokka: en "papst" vifte kostet ca 150 spenn, mens en "sunbeam" en kosta halvparten! og Sunbeamen hadde LED i flere farger! og de flytta jo like mye luft, så hva er forskjellen? Har dere noen vifter å anbefale? takker Lenke til kommentar
Dick_Cheese Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Maskinen din reeboota mest sannsynlig fordi cpu ble for varm, pga. at vifta ikke gikk. Heldigvis ser det ut til at hovedkortet ditt har en innebygd funksjon som kutter strømmen på maskina di når temperaturen ble for høy. Uten den hadde du også trengt ny cpu. Ja, maskina di vil mest sannsynlig fungere normalt når du får på den ny vifte. Tror ikke du trenger en større vifte enn 80mm, men sørg for å kjøpe en som flytter nok luft. Hvis kjøleribba di har feste til 60mm vifte tror jeg dufår en veldig begrenset økning i kjøleeffekt ved å gå over til en enda større vifte. Prisforskjellen på papst vifta og sunbeam vifta skyldes nok forskjell i kvalitet, strømforbruk og viftens levetid. Vifteanbefaling: Papst 80mm, 8412N2G: 69m³/time, 32 dB(A) eller 8412N2GH: 79m³/time, 37 dB(A) PApst viftene har meget god kvalitet og selv om de koster 155,- hos www.microplex.no er de verdt pengene sine. AMD cpuer er utvikler mye varme, og derfor trenger du en kraftig vifte. Synes du den støyer for mye kan du kjøpe viftestyring utenom for å senke turtallet, og dermed støyen og kjøleeffekten. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 12. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2003 takk for langt og hjelpsomt svar. det er montert en fanduct fra 60 mm til 80mm. Du anbefaler en papst 80mm? da stoler jeg på deg :wink: Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 takk for langt og hjelpsomt svar. det er montert en fanduct fra 60 mm til 80mm. Du anbefaler en papst 80mm? da stoler jeg på deg :wink: jeg vil ikke annbefale et sånt svært vifte prosjekt,det virker ikke som en har tenkt,jeg hadde fanduct fra 60 til 80mm og fra 80 -120 mm,det kjøler dårlig,kjøp heller en ny kjøleblokk,med en god vifte. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 12. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2003 hvis jeg kjøper en paps 80mm vifte og fester den på fanducten så vil vel d kjøle ganske bra. eller hva? Lenke til kommentar
Dick_Cheese Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Det vil nok kjøle noe tilnærmet det du hadde fra før. Og hvis maskina fungerte stabilt da, skal den gjøre det nå også. Men det beste er egentlig å kjøpe ny kjøler med feste til 80mm vifte eller større. Alle de nyeste og mest effektive kjølerne har 80mm vifteplass som standard. Se gjennom de siste testene av amd kjølere på hardware.no og overklokking.no. så finner du ut hvilke som er bra. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 12. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2003 kjøpte maskina brukt og har vært ustabil siden jeg skifta til win xp (!) hva koster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå