Nilsmi Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Lurer på om Traktorlappen er inkludert i billappen? Lenke til kommentar
Shazame15 Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Nei, traktor er klasse T, billappen er klasse B. Du må altså ta en egen traktorlapp. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Nei. Ikke nå lenger. De som kjørte opp før 01.06.2006 fikk med moped, traktor og snøskuter "på kjøpet". Nå får du *KUN OG BARE* kjøre bil inntil 3.500kg og 4-hjuls moped på klasse B (fått etter nevnte dato). Dette kan dere takke Thorils FettSkogsholm for. Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore Der ser man hva man har lov til å kjøre, tar du førerkort med henger så kan du faktisk også kjøre traktor. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 ok, da er kunnskapen min foreldet - tror jeg fikk traktor på lett mc lappen for 9 år sia Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Jeg tok lappen i 2005 og har ikke traktor, men B, moped og snøscooter. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) De som kjørte opp før 01.06.2006 fikk med moped, traktor og snøskuter "på kjøpet". Nå får du *KUN OG BARE* kjøre bil inntil 3.500kg og 4-hjuls moped på klasse B (fått etter nevnte dato). For traktor var det 01/01/05, ikke 06. For snøscooter (og moped?) var det av en eller annen grunn noe senere; enten 01/07/05 eller 01/01/06. Traktor inntil 3.500kg er jo fortsatt inkludert i B, men det er stort sett bare "hagetraktor" som har så lav tillatt totalvekt. Nå må man kjøre opp enten til T, BE eller C1(E) / C(E) avhengig av vekt og konstruktiv hastighet. BE er det mest praktiske og økonomiske om du ikke må kjøre fortere enn 40, siden BE gir førerrett for T på kjøpet, mens det omvendte derimot ikke gjelder. Endret 14. mars 2011 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Hentet fra http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B%29 : For kjøring i Norge gir klasse B førerrettighet også for traktor, med eller uten tilhenger men bare traktor med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005. Mao: Med klasse B tatt etter 01012005 kan du kjøre traktor i Norge som har tilatt totalvekt inntil 3500 kg. Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Hentet fra http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B%29 : For kjøring i Norge gir klasse B førerrettighet også for traktor, med eller uten tilhenger men bare traktor med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005. Mao: Med klasse B tatt etter 01012005 kan du kjøre traktor i Norge som har tilatt totalvekt inntil 3500 kg. 3500 kg traktor ja, må bli noe slikt det 4 Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Dette høres veldig feil ut. Tar du derimot klasse BE, får du traktorlappen. Tenk på at når man får T på førerkortet kan man kjøre med stor tilhenger, og man må da har vært igjennom lastsikringskurs osv. Var i gamledager man fikk traktorlappen når man tok klasse B. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Dette høres veldig feil ut. Nøyaktig hva da? Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Dette høres veldig feil ut. Tar du derimot klasse BE, får du traktorlappen. Tenk på at når man får T på førerkortet kan man kjøre med stor tilhenger, og man må da har vært igjennom lastsikringskurs osv. Var i gamledager man fikk traktorlappen når man tok klasse B. Les linken jeg posta oppi her så står det at man kan kjøre traktor, med eller uten tilhenger men bare traktor med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005 3500 kg er ingenting når man snakker om traktorer i praksis vil det nesten si den jeg posta bilde av Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Jeg har lov å kjøre traktor i klasse b førerkortet mitt, men reglene er vel forandret nå. Har aldri kjørt traktor før. Det kan bli interesangt. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Jeg har lov å kjøre traktor i klasse b førerkortet mitt, men reglene er vel forandret nå. Har aldri kjørt traktor før. Det kan bli interesangt. Gamlingen Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 At man får klasse T når man tar klasse B. Jeg kjenner en som tok klasse B senest i går, og han fikk ikke med klasse T. Jeg kjenner også en som tok klasse BE forrige uke, og han fikk med klasse T. Godt mulig du kan kjøre en liten traktor på B, men du får ikke klasse T av den grunn. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 At man får klasse T når man tar klasse B. Jeg kjenner en som tok klasse B senest i går, og han fikk ikke med klasse T. Jeg kjenner også en som tok klasse BE forrige uke, og han fikk med klasse T. Godt mulig du kan kjøre en liten traktor på B, men du får ikke klasse T av den grunn. Det er vel rimelig tydelig kommet frem i tråden at klasse T fikk man med B ved oppkjøring før 2005. Litt det samme som at min far har klasse CE (lett lastebil) sammen med vanlig B. 1 Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 At man får klasse T når man tar klasse B. Jeg kjenner en som tok klasse B senest i går, og han fikk ikke med klasse T. Jeg kjenner også en som tok klasse BE forrige uke, og han fikk med klasse T. Godt mulig du kan kjøre en liten traktor på B, men du får ikke klasse T av den grunn. Det er vel rimelig tydelig kommet frem i tråden at klasse T fikk man med B ved oppkjøring før 2005. Litt det samme som at min far har klasse CE (lett lastebil) sammen med vanlig B. Du mener C1 Nei, dette er større enn "pirk", det er en vesensforskjell siden CEtillater å føre det største kjøretøyet tillatt på norske veger. (PS! Og er man enda eldre, som mine foreldre, så fikk man også lett motorsykkel (kl A1) på B-lappen). (PPS! Selv fikk jeg det som i dag er B C1 M S T da jeg kjørte opp til kl B for 25 år siden). (PPPS! Men det er vel uansett irrelevant for TS, da h*n kun vil få bil inntil 3.500 kg og innenlands "traktor" med samme vekt). 1 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Beklager, mente selvsagt C1.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå