mofopop Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) Hei! Jeg skal bestille internett i Tromsø og trenger anbefaling på hvilken internettleverandør som er mest stabil. Jeg har dårlig erfaring med Telenor og vil unngå dem. Hater også pppoe protokollen så det kan ikke være en slik oppkobling. Vil ha en linje som ikke krever passord. Det skal mest sannsynligvis være en ADSL-linje over kobber. Endret 14. mars 2011 av mofopop Lenke til kommentar
j-- Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Mener da at Telenor gikk vekk fra PPPoE-protokollen for flere år siden? Vær uansett obs på at flere leverandører bruker Telenor sine DSLAM-er der de ikke har egne DSLAM-er, slik at du går innom Telenor sitt nett uansett. Lenke til kommentar
jenskristian Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Jeg har hatt ADSL 2+ og VDSL2 fra Telenor, og de bruker ikke lenger PPPoE. Når du skal velge leverandør ville jeg funnet en som passer følgende kriterier. Bruk en leverandør som kan levere til deg på operatør akess. Det betyr at de selv har utstyr på sentralen, og ikke må leie dette av Telenor. Dette er ofte billigere enn dersom de må levere på wholesale, og er enklere for leverandøren å feilsøke på dersom du skulle oppleve problemer en gang i fremtiden. Alle DSL-leverandører leverer på samme kobberkabler, så stabilitets- og hastighetsmessig tviler jeg på at du vil merke noen nevneverdig forskjell mellom leverandørene. Finn ut om du ønsker å bruke et rutermodem, og derfor ikke trenge noen tredjeparts ruter. Ønsker du dette må du velge en leverandør som sender ut slike. Ønsker du å bruke en egen ruter ville jeg sjekket om rutermodemet leverandøren eventuelt sender kan settes i bridge mode. Velg en leverandøren med best pris Lykke til med valget, og sjekk gjerne Kapaks for å se hvilken hastighet du i teorien skal kunne få dersom du bestiller ADSL2+. Dette produktet leveres (så vidt jeg) av alle leverandører på best effort prinsippet. Det vil si at du får så høy hastighet som linjen inn til boligen din tåler. Hvor mye dette er kan Kapaks gi deg et veiledende svar på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå