Gå til innhold

Epsonskriver trengte dyserens etter fire dagers lett bruk - blekk for 250kr borte. Refusjon/reklamasjon?

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte nylig en Epsonskriver, PX820FWD. Etter å ha skrevet ut rundt 8-10 A4 ark med full dekningsgrad krevde denne en dyserens som følge av striper i utskriftene. Testarket bekreftet dette, cyan var delvis tett. Kjørte en renseprosess. Før rens var patronene 95% fulle, med unntak av sort om var nede i 40%. Etter rens var de tappet for drøyt 35% av maksnivået, altså forsvant blekk for rundt 250kr. Testarket viste nå at cyan var fin, men nå trengte sort en rens. Blekket koster 12 000 kroner literen, jeg vil ikke spyle dette rett ned i en svamp!

Kan dette være en reklamasjonsgrunn, eller har jeg krav på å få dekket utgiftene? Det må da være feil å skulle ha utgifter for å "reparere" en ny skriver? Vet at skrivere trenger en dyserens i ny og ne, men her føler jeg meg lurt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt å høre. Har skrevet ut forbrukerkjøpsloven og har markert §33 om erstatning, §26 om krav ved mangler, §16a referanse til definisjon på mangel som passer i mitt tilfelle, §15b definisjon på mangel under "tingens egenskaper".

Har sendt klagemail til Epson (uten å stille noen krav) og har tenkt meg en tur på Lefdal i morgen med loven i lomma om det skulle være nødvendig.

Lenke til kommentar

Ofte kan papiret man bruker være synderen. Ofte kan papir være "støvete" som gjør at dysene tettes fortere.

Ofte kan også bruk av feil type fotopapir påvirke dysene da enkelte fotopapir har en annen struktur enn det printeren er designet for (cannon vs epson vs no-brand papir feks)

Lenke til kommentar

Skrev ut noen sider på HPs Premium Satin Matt som hadde tilsynelatende lik struktur som Epson Semigloss for å teste kvaliteten, men ante ikke at dette kunne tette dysene. Bildene var iallfall ubrukelige, så skrev kun ut noen få sider før jeg gav opp. Kan garanti/reklamasjon bortfalle som følge av dette? Det står ikke akkurat med fete typer noen steder at jeg skal unngå uorginalt papir. Bruker Clas Ohlson kopipapir som til vanlige utskrifter, men har planer om å bytte ut dette da jeg ikke liker kvaliteten. Kan ikke se for meg at HP-papiret støver da det er halvblankt, men Clas Ohlsons kopipapir kan sikkert være ganske "støvete". Har dog aldri hatt problemer med dette i min gamle HP-skriver.

Lenke til kommentar

Å bruke fotopapir fra andre produsenter kan gi noe variert resultat. Anbefaler at du bruker papiret til produsenten av printeren. Blekk som flyter utover kan også bli et resultat. Spander skikkelig papir på printeren din. Den er for god for at du skal få dårlig resultat pga dårlig papir.

Lenke til kommentar

Bare testet HPs papir siden jeg hadde papir for 300 kroner igjen, men kan bare gi det bort nå. Har kjøpt 20 ark A4 Premium Semi Glossy, 30 ark A4 Premium Glossy (99kr!), 80 ark 10x15cm Premium Glossy (99kr!) og 50 ark Heavyweight Matte. Kom på 550 kroner eller noe slikt med frakt. Billigere enn Epson store når man får 2 for 1 tilbud.

Fremdeles irriterende at bare noen få runder med uorginalt papir blekkspyling til 12000kr literen. Tar fremdeles turen innom Lefdal.

Noen som har noen vanlige kopiark å anbefale de har gode erfaringer med i en Epsonskriver?

EDIT: Skrivefeil

EDIT2:

Ser at selv om kontrollmønsteret for dysene er ok så får jeg fremdeles noen striper i utskriftene. Hva kan dette komme av? Arkmatere eller skrivehodet igjen?

Har et utsnitt av et bilde her hvor jeg har dratt litt i kurver for å gjøre det mer synlig. Stripene er er svakt grønne/turkise i fargen og repeterer seg som et jevnt mønster på langs av papiret.

post-50769-0-41839000-1300065535_thumb.png

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...