Gå til innhold

BK: Objektiv i hjemmelaget "studio"

Anbefalte innlegg

Hei.

Skriver studio i anførselstegn da jeg ikke er sikker på om det kvalifiserer til å kunne kalle det for studio... :whistle:

Prøvde meg på litt kreativ lyssetting for å dokumentere objektivene mine "for the fun of It".

Har satt et arbeidslys inn fra bildets høyre side, på skrått nedover, et laken som bakgrunn, en Sigma 530Standard påmontert kameraet lyser i reflektor på bildets venstre side, som er rettet mot motivet.

(Det viste seg å være litt av en prøvelse å få samtidig fokusert rett med mitt helmanuelle objektiv, samtidig som jeg måtte passe på at alt var rett :!: )

Jeg er HELT fersk på sånn her arrangert lyssetting og lurer på om jeg har gjort noe rett her? Føler at resultatet ikke er helt forferdelig mtp at jeg egentlig her gjør ting jeg ikke kan ...

2 bilder av "riggingen"

post-179066-0-68956700-1300051595_thumb.jpg

post-179066-0-35529600-1300051884_thumb.jpg

P.s, motivet i disse demobildene har ingenting med selve bildekritikk-bildet å gjøre :roll:

Kamera: Konas Pentax K-r

Objektiv:55mm f/1.8 helmanuelt

ISO 100

Lukkertid: 1/50 sekund

f/11

post-179066-0-89328800-1300052156_thumb.jpg

(Motivet er mitt Auto Chinon 28mm f/2.8)

Edit: spesifisering.

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk til dere begge for deres bidrag her :thumbup:

Ja jeg tar den, skal prøve diverse underlag/bakgrunner osv.

Vil det være vanskelig å unngå synlig forskjell der skillet mellom f.eks bakgrunn/underlag kommer?

Gleder meg til å prøve, dette ga mersmak!

Andre, konstruktive/ikke fullt så konstruktive innspill?

Lenke til kommentar

Husk å rengjøre objektivet grundig - støvkorn blir synlig. Skulle gjerne hadd lyset enda litt jevnere - hadde du også litt direkte lys?

Det ble litt lyst i kantene på objektivet - på sidene av objektivet går lysskinnet nesten i ett med bakgrunnen.

Morsomt prosjekt - fikk lyst til å prøve meg på lignende selv. :)

Lenke til kommentar

lagde for ikke så lenge siden en slags produktboks, driver fortsatt å øver på lyssetting.. så kan ikke hjelpe deg så mye dær. Men jeg vil bare gjenta det Trondster sa, husk å rengjør motivet (gjerne 2 ganger :p)

Så slipper du å ta ca 100 bilder av diverse ting og tang, for å i etterkant finne ut at ALLE bildene var "ødelagt" på grunn av noe så simpelt som støv :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Hva om du bruker et nøytralt laken foran lampa (eller et med farge for morro skyld), for å få diffuser effekten? Da vil jo lyset bli jevnere fordelt.. :) Jeg henger meg litt på den kommentaren som nevner litt flatt lys, som igjen gjør bildet litt "kjedelig". :) Morsomt prosjekt dette.. stå på videre! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei igjen folkens og tusen takk for tilbakemeldingene :)

Jeg skal definitivt prøve ut alle idèene deres. Ikke minst høres det spennende ut med fargefilter av noe slag. Har litt kjennskap med fargefilter foran scenelyskastere fra min tid som vokalist, skal greie å få has på noe greier :)

Hvor bruker dere å handle gråkort forresten?

Satte hvitbalansen manuelt mot et grått pledd før "shooten", men det ble ikke helt optimalt. Var for øvrig litt tricky å forholde seg til forskjellige fargetemperaturer med arbeidslyset/blitsen, men det gikk på et vis :)

Skal rengjøre bedre neste gang jeg prøver ut slike seanser, denne første gangen er jeg strålende fornøyd med at jeg fikk sånn høvelig til det jeg holdt på med , samt at det ikke ble totalslakt her inne :D

Var jo primært bare for å finne en nogenlunde grei måte å dokumentere objektivene mine for salg, for å ha alle samlet på flickr-siden min (som er link til i signaturen min) :)

Skjønner at det oppleves som kjedelig bilde, men teknikken/utførelsen/idèene skal forbedres kraftig etterhvert som dette prøves mer, kjekt å ha lært hvordan studiolook-bilder kan tas med et LITE budsjett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...