Bjarnemann Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Hei. Natt til i dag tok jeg og en venn taxi hjem fra byen. Da vi kommer hjem og skal betale er det ikke dekning på kortet. Taxisjåføren låser dørene, og etter mye om og men ender det opp med at han krever telefonen vår og slipper oss av. Han oppførte seg også truende. Det jeg lurer på er om han faktisk har lov til å oppføre seg slik. Jeg er klar over at vi dreit oss ut, men å låse dørene og kreve telefonen vår for å slippe oss ut? Min kamerat ba også sjåføren sjekke dekning på kortet før vi kjørte, hvilket han ikke gjorde. Pengene oppe i det her driter jeg i, det er mer det prinsippielle rundt. Hadde han lov til å opptre slik han gjorde, og vil vi komme noen vei ved en evt anmeldelse eller klage? Takk Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Krevde telefonene deres som sikkerhet mens dere hentet penger du mener regner jeg med? Det burde det ikke være noe i veien med. Om han krevde telefonene deres som betaling er det litt på kanten, men dere må jo sørge for å ha penger til å betale for dere.. Hvis ikke kunne han tilkalt politiet og dere kunne fått bli med dem. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Vi ba han sjekke før vi startet å kjøre, hvilket han ikke gjorde. Det ender opp, etter mye om og men, at han tar telefonen til kompisen min som sikkerhet, og betaling dagen etterpå. Men hall, frihetsberøvelse kan vel umulig være greit? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Kan ikke tenke meg at han har noen hjemmel for å låse dere inne. Dere ba ham jo også om å sjekke dekning før han kjørte så jeg ville klagd til drosjeselskapet. Lenke til kommentar
janingar Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Har selv hørt om sånne episoder av en bekjent i Oslo og at flere taxi-sjåfører er truende til å kjøre kunden utenfor by'n og få de banket opp om de ikke får mobilen eller kortet som sikkerhet. Det er ulovlig. Så klart kan de tilkalle politiet, men tror egentlig ikke de har så mye annet valg enn å skrive ut faktura og evt. sende den til inkasso om du ikke betaler. Tror det nettopp er dårlig erfaring på dette området som gjør at noen taxi-sjåfører tyr til slike metoder. Lovlig er de i hvertfall ikke. Hadde jeg selv kommet i en slik situasjon hadde jeg antagelig vurdert å knuse ruta for så å ta meg ut gjennom den, og deretter anmelde taxi-sjåføren for frihetsberøvelse og trusler. Om det er lurt er jo en annen sak. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Frihetsberøvelse og tyveri er ulovlig i Norge. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Gjelder begeg veier. Å ikke etale for seg på taxi-tur er tyveri. Han kan holde igjen til han har fått sikkerhet for det han skal ha. Og det å sjekke dekning i forkant (før endelig pris finnes) er vanskelig. Et kjøpssted (her taxi) kan ikke sjekke saldo på kortet. Bare belaste for endelig kjøpsbeløp. 2 Lenke til kommentar
janingar Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Om de skulle ha krav på en gjenstand som sikkerhet er de definitivt ikke rett myndighet til å avgjøre hva den gjenstanden skal være. Både kort og mobil er to veldig personlige gjenstander som jeg tviler sterkt på at kan regnes som godkjent sikkerhet med tanke på hvor lett det er for en uærlig taxi-sjåfør å tappe kort og tlf. for person-opplysninger og selge det videre til kriminelle. De har alltids muligheten til å sende faktura og inkasso om du ikke betaler. Tror ikke de kan gjøre noe annet. Ja, de kan tilkalle politiet, men hva kan de gjøre? Å ikke kunne betale er ikke tyveri før du motsetter deg betaling/forsøker å stikke av. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Vi fikk heller ingen kvitering, om det har noe å si. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 Nope. 0-Taxi het de. Lenke til kommentar
probin Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 mobilen er jeg usikker på, men han kan jo f.eks ta personopplysninger som adresse og telefonnummer. på noen barer/pubber tar dem jo kortet ditt til du skal betale. det har iallefall jeg opplevd. høre med faren min (som er taxisjåfør) når jeg kommer hjem:D Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 Takk Sendte klage til selskapet forresten, de tok det veldig seriøst. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Takk Sendte klage til selskapet forresten, de tok det veldig seriøst. Hva skal du klage på? At drosjesjåføren forventer at dere gjør opp for dere? Du kan ikke mene at drosjesjåføren skal "sjekke om det er dekning på kortet før turen starter" da hverken du eller han vet hvor mye turen kommer på før dere har nådd endepunktet. Tror du heller skal forsikre deg om at du har penger til å gjøre opp for deg, før du bestemmer deg for å kjøpe en vare eller tjeneste neste gang. Det er rimelig frekt og nedrig å snylte på andre, for så å klage og spille forbauset over reaksjonene man får i etterkant. Kvittering? For noe dere ikke har betalt? Det er faktisk et dokument på at dere har betalt for turen og kan brukes mot ham. Derfor fikk dere ikke kvittering. Drosjesjåføren er ikke pliktig til å ta kort som betalingsmiddel, ei heller har du krav på å få "faktura", det derimot drosjesjåføren kunne ha gjort og noe jeg definitivt hadde gjort hadde vært å låse døra og sette kursen rett ned til politikammeret. Det er i alle fall standard prosedyre hvis "kundene" mine ikke kan gjøre opp for seg. Jeg har aldri fått noen reaksjoner fra Politiet på dette. Tvert imot. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 (endret) Enig med det Vonfaff sier. Klart burde taxi-sjåføren sjekket om kortet gikk igjennom når dere ba om det, men han gjør riktig i å ta sikkerhet. Han kunne som sagt kjørt dere rett på politistasjonen. Hadde jeg vært i den situasjonen ville jeg kanskje kjørt dere til nærmeste minibank/bensinstasjon/butikk (sett at dere var på en sentral plass), og fått dere til å ta ut penger hvis det bare var slik at maskinen ikke godtok kortet. Om det derimot var pga dere var blakk kan man klart ta pant edit: En ting angående det med personlige opplysninger. Er ingenting som hindrer dere i å slå på alle slags låser og passord på mobilen. Eventuelt ta ut batteriet også. Å ta bankkort er ikke rutine her jeg bor, da det er veldig utrygt for kunden mtp svindel. Endret 18. mars 2011 av uTukt Lenke til kommentar
janingar Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Drosjesjåføren er ikke pliktig til å ta kort som betalingsmiddel, ei heller har du krav på å få "faktura", det derimot drosjesjåføren kunne ha gjort og noe jeg definitivt hadde gjort hadde vært å låse døra og sette kursen rett ned til politikammeret. Det er i alle fall standard prosedyre hvis "kundene" mine ikke kan gjøre opp for seg. Jeg har aldri fått noen reaksjoner fra Politiet på dette. Tvert imot. Gjerne fortell hva slags reaksjon du har fått fra dem. Hva gjør politiet? Skriver en bot som den stakkars kunden uansett ikke kan betale der og da? Kaste kunden i fengsel? Tviler, ettersom vi ikke pleier å sette folk i fengsel grunnet manglende betaling. Uansett hva politiet velger å gjøre får ikke drosjesjåføren pengene noe fortere. Sansynligvis senere. Og kan det da egentlig kalles tyveri før en kunde som ikke kan betale der og da motsetter seg å betale eller forsøker å stikke av? Så lenge en kunde vil betale, men ikke kan akkurat der og da, så tror jeg ikke politiet kan gjøre noe. Da må det bare skrives en faktura som følges opp. Dersom en drosjesjåfør hadde låst dører og krevd et eller annet og opptrådd truende er det klart at jeg hadde satt meg til motverge. Har som sagt hørt at det finnes drosjesjåfører som fint kjører deg et sted for å banke deg opp i stedenfor å ta turen til politistasjonen. Angående det som skrives om kvittering. Så klart får man ikke kvittering for ferdig betalt tur, men man burde få en lapp med både fullt navn og nr. til drosjesjåføren og helst ansattnr. eller noe som identifiserer han mot drosje-selskapet og hvor det står hva han har i sin besittelse. Det er dessverre få drosjesjåfører man kan stole på i dag. Selv å ta tlf. fra en kunde er oftest en dårlig ide da det vil frata han enkleste mulighet til å kontakte sjåfør. Og ja, kunde kan slå av tlf. og ta med SIM, men mange smarttelefoner i dag lagrer likevel så mange opplysninger som er en gullgruve for identitestyver selv om ikke SIM-kortet er der. 2 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Taxisjåfører sliter mye med folk som har diverse "lure" metoder å ikke gjøre opp for seg, så de er nok ekstra på vakt på en helgenatt med fulle ungdommer som skal kjøres hjem. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Drosjesjåføren er ikke pliktig til å ta kort som betalingsmiddel, ei heller har du krav på å få "faktura", det derimot drosjesjåføren kunne ha gjort og noe jeg definitivt hadde gjort hadde vært å låse døra og sette kursen rett ned til politikammeret. Det er i alle fall standard prosedyre hvis "kundene" mine ikke kan gjøre opp for seg. Jeg har aldri fått noen reaksjoner fra Politiet på dette. Tvert imot. Dette høres da vitterlig ut som kidnapping dersom kunden selv ikke er enig i dette?? 1 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Gjerne fortell hva slags reaksjon du har fått fra dem. Hva gjør politiet? Skriver en bot som den stakkars kunden uansett ikke kan betale der og da? Ja, hvis saken blir anmeldt får kunden en bot, pluss kostnadene for turen, pluss kostnader som har løpt for meg i form av tapt arbeidsinntekt for den tiden det har tatt meg å måtte koble inn myndighetene. Jeg får selvsagt ikke pengene der og da, men i det minste kan jeg være sikker på at jeg får pengene uten å måtte pese gjennom sivil rett. Hvis kunden også er overstadig beruset ender vedkommende i tillegg opp i fyllearresten. Ellers registrerer jeg hvordan du ordlegger deg. I dette tilfellet er det "stakkars kunde". Hvorfor det? Mener du alvorlig talt at det er jeg som må svi for at vedkommende ikke kan eller vil gjøre opp for seg? Så hvis du driver en dagligvarehandel så kan jeg sprade inn der, forsyne meg og kreve at du sender en regning for jeg kan ikke gjøre opp for meg der og da? Er det også "stakkars kunde" i dette tilfellet? Og kan det da egentlig kalles tyveri før en kunde som ikke kan betale der og da motsetter seg å betale eller forsøker å stikke av? Så lenge en kunde vil betale, men ikke kan akkurat der og da, så tror jeg ikke politiet kan gjøre noe. Da må det bare skrives en faktura som følges opp Det er ingen som har krav på å få kredittert en vare eller tjeneste. Derimot har jeg krav på å få betalt for den tjenesten jeg yter for å dekke mine utgifter i den forbindelse og til å kunne leve selv. Hvis du skal benytte deg av en tjeneste/kjøpe en vare, sier det seg selv, hvis du eier nogenlunde moralsk kompass, at du sørger for at du har penger til å betale for denne tjenesten/varen. Dersom en drosjesjåfør hadde låst dører og krevd et eller annet og opptrådd truende er det klart at jeg hadde satt meg til motverge. Har som sagt hørt at det finnes drosjesjåfører som fint kjører deg et sted for å banke deg opp i stedenfor å ta turen til politistasjonen. Du unngår fint slike konfrontasjoner hvis du gjør det anstendige: Gjør opp for deg. Noe mer komplisert er det ikke. Angående det som skrives om kvittering. Så klart får man ikke kvittering for ferdig betalt tur, men man burde få en lapp med både fullt navn og nr. til drosjesjåføren og helst ansattnr. eller noe som identifiserer han mot drosje-selskapet og hvor det står hva han har i sin besittelse. Det er dessverre få drosjesjåfører man kan stole på i dag. Heh, nå var det ikke det vi snakket om, var det? Eller stiller du så svakt i denne diskusjonen at du må ty til kverrulering? Selv å ta tlf. fra en kunde er oftest en dårlig ide da det vil frata han enkleste mulighet til å kontakte sjåfør. Og ja, kunde kan slå av tlf. og ta med SIM, men mange smarttelefoner i dag lagrer likevel så mange opplysninger som er en gullgruve for identitestyver selv om ikke SIM-kortet er der. Som sagt, gjør opp for deg så slipper man å måtte gi fra seg eiendeler i pant. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Drosjesjåføren er ikke pliktig til å ta kort som betalingsmiddel, ei heller har du krav på å få "faktura", det derimot drosjesjåføren kunne ha gjort og noe jeg definitivt hadde gjort hadde vært å låse døra og sette kursen rett ned til politikammeret. Det er i alle fall standard prosedyre hvis "kundene" mine ikke kan gjøre opp for seg. Jeg har aldri fått noen reaksjoner fra Politiet på dette. Tvert imot. Dette høres da vitterlig ut som kidnapping dersom kunden selv ikke er enig i dette?? Ja, jeg "kidnappet" deg ned til politikammeret. Fordi du ikke kunne betale for deg. Skandaløst! Århundredets forbrytelse! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå