Gå til innhold

Videregående Skolegang (Studiespesialisering)

Gjest medlem-197195

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-197195

Kan noen gå igjennom hvordan jeg kan komme meg igjennom videregående skole for å så studere Rettsvitenskap? Som jeg forstår det trenger jeg Generell Studiekompetanse og over 50 studiepoeng.

- Når jeg går 1. - 2. trinn, hvor mye skal jeg gi,

hvor mye karakterene og fagene mine gjelder i dette trinnet?

- Når jeg går 3. klasse, er det dette hvor jeg må virkelig jobbe på

og få så bra karakter som mulig, er det disse karakterene som gjelder, og

de forrige karakterene mine var rett og slett ett grunnlag?

- Hva skal til for å få over 50 studiepoeng? Hvilke fag må jeg få 5'ere og 6'ere i?

- Hvordan får jeg Generell Studiekompetanse? Er dette garantert uansett,

eller hva må jeg gjøre for å få det? Hva skjer om jeg ikke stiller disse kravene?

- Hva nøyaktig gjør jeg hvis jeg ikke får godt nok snittkarakter? (Nok studiepoeng)

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan noen gå igjennom hvordan jeg kan komme meg igjennom videregående skole for å så studere Rettsvitenskap? Som jeg forstår det trenger jeg Generell Studiekompetanse og over 50 studiepoeng.

- Når jeg går 1. - 2. trinn, hvor mye skal jeg gi,

hvor mye karakterene og fagene mine gjelder i dette trinnet?

Karakterer fra 1,2 og 3 trinn teller når man skal søke videre på universitet

- Hva skal til for å få over 50 studiepoeng? Hvilke fag må jeg få 5'ere og 6'ere i?

du må ha over 5 i snitt sammenlagt på trinn 1,2 og 3-

- Hvordan får jeg Generell Studiekompetanse? Er dette garantert uansett,

eller hva må jeg gjøre for å få det? Hva skjer om jeg ikke stiller disse kravene?

Når du har gått 3 år allmenfag, eller 2 år yrkesfag + almenn påbygg. Består du i alle fagene, får du generell studiekompetanse.

Endret av pistasj
Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Kan noen lage en slags gjennomgang av alle trinnene for meg?

Og hva skal til for å bestå i fagene? Og igjen, hva gjør jeg når 3.klasse er omme, og jeg ikke har godt nok snittkarakter? (eller Generell Studiekompetanse)

Lenke til kommentar

Kan noen lage en slags gjennomgang av alle trinnene for meg?

Og hva skal til for å bestå i fagene? Og igjen, hva gjør jeg når 3.klasse er omme, og jeg ikke har godt nok snittkarakter? (eller Generell Studiekompetanse)

For å bestå i et fag trenger du karakter 2. Denne karakteren gir uttrykk for lav kompetanse i faget. Karakater 1 gir uttrykk for svæt lav kompetanse

Når 3. klasse er omme, og du ikke har godt nok karaktersnitt (eller generell studiekompetanse, som følge av at du ikke har de nødvendige fagene) må du ta fagene opp på nytt. Dette kan du f.eks. gjøre ved å melde deg opp som privatist på privatistweb.no

På min skole er: Engelsk, Samfunnsfag, Geografi og Naturfag avgangsfag det første året. Disse teller altså helt likt som et fag i tredje klasse.

ikke matte? :o

Endret av Langdon
Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Hvor går jeg for å bli privatist? Hvordan er dette knyttet til skolen?

(Hvordan kan de som ordner alt dette gi meg studiepoeng eller studiekompetanse?)

Håper forsatt noen kan gå igjennom trinnene og fagene for meg.

Lenke til kommentar

Jeg har lest alle de tidligere trådene dine, og jeg mener du burde bekymre deg litt mindre for VGS. Du kommer til å forstå alt når du begynner der, og hvis du fremdeles har noen spørsmål kan du spørre her.

Det viktigste tipset jeg kan gi deg er å jobbe i alle fag som om de teller inn på avgangskarakterene dine (noe de i mange tilfeller gjør), og ikke tro, som noen andre på forumet visstnok gjorde, at det kun er karakterene det siste året som teller...

Endret av operg
Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Jeg har lest alle de tidligere trådene dine, og jeg mener du burde bekymre deg litt mindre for VGS. Du kommer til å forstå alt når du begynner der, og hvis du fremdeles har noen spørsmål kan du spørre her.

Det viktigste tipset jeg kan gi deg er å jobbe i alle fag som om de teller inn på avgangskarakterene dine (noe de i mange tilfeller gjør), og ikke tro, som noen andre på forumet visstnok gjorde, at det kun er karakterene det siste året som teller...

Ja, jeg skjønner hva du sier.. Men dette er noe jeg vil klare, og jeg er ikke særlig skoleflink. Vil rett og slett bare være så forberedt som menneselig mulig. Mulighetene vi har her i landet er ikke noe jeg kunne ha fått i hjemlandet mitt, så tar utdannelse og fremtiden min svært alvorlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...