Gå til innhold

[Løst] Får laveste oppløsning (800x600) ved hver oppstart av PC?


jersten

Anbefalte innlegg

Har fått ett lite problem jeg ikke finner ut av.

 

Hver gang jeg starter opp pc-en så får jeg laveste oppløsning på skjermen.(800x600)

Jeg har en 24" BenQ E2420HD skjerm, som normalt kjører på 1920x1080.

 

Jeg fikk dette problemet etter at kona ga pc-en "ett spark" da hun greide å tippe kontorstolen mens hun satt og jobbet med ett eller annet på nettet.

 

Skjermen ble svart etter dette, og jeg fikk ikke bilde tilbake før jeg som siste utvei tok ut batteriet på hovedkortet og re-satte BIOS.

Fikk da bilde tilbake, men da med dette problemet med laveste oppløsning ved oppstart. I ettertid har jeg også montert nytt skjermkort, ett Asus Radeon HD 6870, men problemet er det samme....

Det var ett Radeon HD4890 som stod i da problemet oppsto først.

Det er win 7 Ultimate installert.

 

Ellers av stæsj i maskinen:

 

HK: Asus P5QL PRO

Cpu: Intel E8500

Grafikk: Asus Radeon HD 6870

Strøm: Corsair 1000W

Skjerm: BenQ E2420HD

Ram: Geil Black Dragon 8GB, (Kit W/ 4x2GB)

 

Noen som har ett tips om hva som er galt?

Endret av jersten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du endre til riktig oppløsning etter den har startet? Har du installert (nyeste) driver til skjermkortet? Hva blir skjermen kalt der du endrer skjermoppløsning?

 

Ja jeg får endret til 1920x1080 etter oppstart. Normalt høyreklikker jeg på desktop og på skjermoppløsning. Der står det "BenQ E2420HD DVI"

Jeg bruker HDMI kabel mellom Pc og skjerm.

Ja lastet ned siste driver pakke bare for noen dager siden.

Endret av jersten
Lenke til kommentar

Det som har blitt gjort fra da det fungerte til du fikk problemer er jo kun 2 ting, PC-en fikk et spark og nullstilling av BIOS.

 

Det er jo ikke vanlig at man må gjøre innstillinger i BIOS for å få riktig oppløsning. Men det kan jo hende den er i en slags fail-safe modus, så jeg ville sett om jeg fant noen innstillinger som fikser det.

 

Om ikke tror jeg det kan være problem harddisken eller filsystemet etter den fikk et spark. Ville søkt etter skadede sektorer og reinstallert Windows.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Hei. En gammel tråd, men fant denne når jeg søkte på google etter samme problem.

Samme problem har oppstått for meg. når jeg starter opp maskina, er oppløsninga på 800x600. Og skjører normalt to skjermer, eller PC skjermen og TVen, og kloner disse. TVen er utkoblet når jeg starter opp. Har nylig oppdatert alt av drivere jeg kan tenke meg har noe med det å si.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Går forsåvidt greit for meg, men på søndag så er ferien min over og jeg drar tilbake til militæret, og da vil samboern slite litt når hun skal se på film eller sjekke facebook :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...