Pleya Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 (endret) Jeg var på sesjon i forrige uke, og ble kjent tjenestedyktig. Men jeg møtte på problemer, noe jeg ikke hadde regnet med. Var av en eller annen grunn redd for å ikke bli tjenestedyktig, og gruet meg i grunnen til å gå på sesjon. Har aldri hatt problemer med å prestere under press før, men ettersom at jeg har tenkt på forsvaret omtrent hvert minutt de 15 siste årene, så følte jeg et kjempepress for å prestere. Jeg bruker lang tid på å tenke, spesielt i matte og er alltid den siste som forlater matteprøven på skolen. I og med at det er særdeles dårlig tid på de teoretiske testene, så passer ikke disse type prøvene for meg. På de teoretiske testene fikk jeg kun 4/9 poeng. Jeg ligger ann til å få nesten/i underkant av 5 i snitt på vgs, så dermed ble det litt hælvete med offiseren etterpå, da det ble mistenkt av offiser og de to assistentene som jeg gjennomførte testen med, at jeg hadde svart dårlig med vilje. De nevnte alt om sivil anmeldelse osv. Grunnen til dette var at jeg sa på motivasjonsintervjuet at jeg ikke ville i militæret, dersom jeg måtte stå over 2 år med skole. Og da omtrent bare CSS og luftforsvaret var ledig nå til sommern og ville i utgangspunktet ikke i noen av disse. Men jeg forklarte det som det var. (jeg rakk omtrent halvparten av matteoppgavene, alt på figurlikhet, og kanskje 3/4 på synonymer). På hørsel fikk jeg bare 6/9. Problemet her er at jeg aldri har hørt dårlig. Klarte det helt fint på den høyfrekvente lyden, men da det bytta til en lyd med en annen tone, gikk kurven nedover. Det jeg sa til assistenten var at da jeg satt og gjennomførte testen, hørte jeg omtrent bare mitt eget hjerte som slo. Legen sjekka begge ørene mine, men fant ikke noe galt. Og hjertebankingen ga også utslag på pulsmålingen og blodsukkermålingen.... På syn fikk jeg 9/9. Ellers på legeundersøkelsen fikk jeg vite at blodtrykket var alt for høyt. Og måtte testes 3 ganger før assistenten trodde på det. Men skal også sies at pulsen ble målt til langt over min normale hvilepuls! Og legen og assistenten forsto dette. Etter å ha forklart meg om hørseltesten og teoritesten, så fikk jeg vite at jeg kunne ta teoritesten på nytt hvis jeg møtte opp på FOS. Jeg hadde muligens tenkt KS logistikk etter førstegangstjenesten, men etter sesjonsresultatene er jeg jo forhindret fra dette. Så mine siste ord, jeg er dermed innkalt til Sjøforsvaret med innrykk 26. juli. Sesjonsoffiseren satte meg opp med Artilleri og dekkstjeneste, men er jo ikke sikret den type tjeneste før etter innrykket på Madla Leir. Og pga dårlig resultat på teorien og til dels på hørsel, er jeg bekymret for om drømmen min om å tjenestegjøre på båt i KNM eller KV vil ryke. Noen som kan hjelpe? (jeg er også fullt klar over at jeg hvertfall på prestere langt over snittet på Madla om bare 4 måneder. Føler at jeg virker dum pga det teorigreiene) Endret 13. mars 2011 av Pleya Lenke til kommentar
KingEdward Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Hvis du tenker på en karriere i Forsvaret, høres FOS ut som en god plan. Grunnleggende Befalsutdanning (GBU) er en forutsetning for videre utdanning og noe du må ha før du går KS logistikk. Jeg synes du burde søke FOS nå til sommerern, bestå testen på opptaket og gå befalsskolen for videre tjeneste. På opptaket til Hæren kan du også velge (stort sett) hvor du vil utdanne deg. Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Din helse blir testet på nytt ved innrykk for å sjekke om din helse har endret seg siden sesjon. Om du vanligvis ikke har høyt blodtrykk, dårlig hørsel osv, men sliter når du testes hvor du må få gode resultater, vil jeg anbefale deg å snakke med en lege før du møter til innrykk. Jeg vet ikke helt hvordan de kan hjelpe deg, men jeg ville hvertfall fortalt din fastlege/sjømannslege om problemet. De kan kanskje hjelpe. Vil forøvrig anbefale deg KV da du er sikret mye seilingstid og mye spennende tjeneste imotsetning til KNM som stort sett ligger ved kai. Ved KV får du også faste permisjoner(3/9 uker) etter rekruttskolen og evt. kurs. Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Takk for svar! Men vil den teorikarakteren ha noe å si for mitt tjenestested etter Madla? I så fall så vurderer jeg å søke GBU nå til sommern og dra ned på FOS. Fikk følgende mail fra VPV i dag da jeg spurte om mine sjanser for å ta prøven på nytt. "opptak til lederutdanning i Forsvaret: minimumskrav karakter 5 (av 9) Kan vurderes fra 4. Det vil ikke under noen omstendighet være mulig å gjennomføre teoriprøven fra sesjon på nytt, men de som eventuelt blir innkalt til opptaksprøver for lederutdanning etter at det har blitt foretatt en ny vurdering, må gjennomføre tilsvarende tester på selve opptaket, og disse testene må bestås." Står at 4 "kan vurderes". Virker som om jeg ikke må ta teoritestene på nytt? Men om jeg nå søker GBU og får innkalling til FOS, men ombestemmer meg, kan jeg da ringe og si at jeg ikke vil på opptak likevel, eller må jeg da møte på FOS? Er jo på båt jeg vil, men blir vel instruktør på KNM HH etter 6 måneders perioden på GBU? Endret 15. mars 2011 av Pleya Lenke til kommentar
HOK Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 GBU=Grunnleggende befalsutdanning. Dette er den ett-årige utdannelsen med påfølgende ett års prakis. UB-Kurs er 6 mnd utdanning og 6 mnd plikt. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Vil de, på FOS, teste personell som allerede har blitt testet på sesjon altså? Det gjorde de ikke i fjor såvidt jeg fikk med meg (par-tre stk på troppen min som ble tatt ut til tester, i motsetning til tidligere år da samtlige har blitt testet). Lenke til kommentar
HOK Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Da jeg var der i 2009 ble enkelte testet igjen på den teoretiske biten. Ellers blir jo alt testet om igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå