Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

spørsmål til fagprøve elektriker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med fagprøven, og skal møte prøvenemnda på Onsdag. Oppgaven er et kontor og går ut på å montere kanaler med stikk og tele/data, stikk til projektor, montere 1 utelampe m/fotocelle, motor m/start og stopp, og jordingsanlegg. Noen som vet noen normale sensor pleier å spørre om? er dritnervøs over hva de kommer til å spørre om, føler ikke jeg kan svare på alt. Blir veldig takknemlig hvis noen kan gi meg noen eksempler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg var selv oppe til fagprøve i desember i fjor.

Det jeg fikk spørsmål om var soner i bad, hvordan man utfører en sluttkontroll, hva man måler og hvorfor og generelle krav til jordingsanlegg.

Nå skal jeg ikke skryte av meg, men jeg ga ganske gode forklaringer til disse punktene så de spurte ikke noe mer enn det :9

Håper det hjalp litt og lykke til!

Dette klarer du!

Lenke til kommentar

takk :) men jeg lurer på en ting, hvordan regner man Ij min?

Du tenker på minste jordslutningsstrøm?

Altså kortslutning via jordlederen i et IT-anlegg uten jfb?

Enkelt, bare ta Ik2pmin*0,4

Det er det regelbøkene sier ihvertfall, og det er jo det du skal gå ut fra på prøva :)

Lenke til kommentar

takk skal du ha, men hvor får du 0,4 i fra?

forresten det er tn nett, men må oppgi Ijmin i kursfortegnelsen, der det står ''kun ved TN anlegg'' i parantes

Ij2polmin gjelder jo bare ved IT-anlegg uten jordfeilbrytere.

Vi må tenke oss 2 identiske kurser som begge har jordfeil, men på forskjellige faser.

Dermed blir det en kortslutning via jordlederen, altså Ik2jmin, den minst tenkelig kortslutningsstrømmen vi har.

Som sagt over settes Ik2polmin og 0,4 inn i formel og ganges for å få Ik2jmin.

0,4 er en faktor som er satt fordi det ikke er noe fasitsvar på hvordan Ik2jmin vil bli.

0,4 vil være mer enn godt nok når det gjelder beregning av jordslutningen ved de fleste installasjoner.

Ijmin ved TN-anlegg finnes ikke.

Dette fordi 1.jordfeil i TN vil være en direkte kortslutning og 2.jordfeil vil aldri oppstå.

Minste kortslutningsstrøm ved TN er Ik1polmin, og denne regnes ut ved å ta Ik1polmaks*0,76

Ik1polmaks måles ved tampen på den lengste kursen.

0,76 brukes fordi man korrigerer for ledertemperatur og en spenning som er redusert med 5%(0,8*0,95=0,76)

Håper det hjalp litt mer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...