Gå til innhold

Gå til anskaffelse av servere?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Ble nylig inspirert innenfor servere, og har nå bruk hele søndagen på å sikle etter litt brukte servere rundt om. Funnet en del som er potensielt, men så kom jeg på: Hva skal jeg bruke dem til?

Så jeg lurer rett og slett på, hva er det folkens pleier å bruke servere til?

Personlig kunne jeg kanskje tenkt meg dette, om det er mulig:

- 24/7 overvåking av internett-oppetid (med tall, grafer etc)

- Filserver

- Backupserver

- Bittorrent klient

- Folding@Home

- Minecraft server

Men regner med at det er MYE mer en kan bruke en eller flere servere til! :)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flotte greier, da har jeg funnet ut at jeg trenger en server. Så også at noen benyttet serveren til Folding@Home når den ikke var i bruk, noe som virker interessant også.

Har funnet noen brukte servere, og lurer på om disse er tilstrekkelig for mine oppgaver? (har listet opp i 1. post):

- IBM XSeries 345 2x Intel Xeon 3Ghz 4GB Minne 6x146GB HDD

- IBM XSeries 366 2x Intel Xeon 3,6GHz 32GB(!) Minne 2x73GB HDD 2xIntel Pro/1000 dual nettverkskort

Disse er brukte og jeg kan tenke meg at jeg får de til en rimelig penge (2000kr totalt eller noe)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Tipper de vil ha endel mer enn 2000kr for den nederste der alene, sparetech er ikke akkurat billige.

Den 366 funker nok utmerket til det du nevner over om det er utgaven med dual cores.

Men husk at eldre servere var ikke akkurat laget med være grønn i tankene, disse 2 merker du på strømregningen står de på 24/7.

Cpune har også kommet et stykke lenger, en billig dual-core i dag løper i ring rundt de 2 gamle.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Tipper de vil ha endel mer enn 2000kr for den nederste der alene, sparetech er ikke akkurat billige.

Den 366 funker nok utmerket til det du nevner over om det er utgaven med dual cores.

Men husk at eldre servere var ikke akkurat laget med være grønn i tankene, disse 2 merker du på strømregningen står de på 24/7.

Cpune har også kommet et stykke lenger, en billig dual-core i dag løper i ring rundt de 2 gamle.

Takk for svar! Får bare vente å se hva de svarer, håper jeg kan få en god pris ihvertfall! :)

Bra du nevner det med strømforbruk, det hadde jeg helt glemt av.

Har en maskin med Q6600 CPU, Asus Rampage HK, 4G ram (dog ingen ledige disker) liggende å slenge, vil denne kanskje være bedre enn de serverne der?

EDIT: Har også en IBM eServer 232 liggende, med 2x Pentium III, 2,3GB ram, 4x SCSI disker (husker ikke størrelse). Vil denne være god nok for disse operasjonene idag, eller er det bare å kaste den?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Den 366 kommer med 1300w strømforsyning, med 4cpus og 32gig ram uten disker skal den trekke ca 700watt, så med 2cpus rundt 450ish.

Den q6600 yter nok mer enn de 2 nevnt over tilsammen av regnekraft, leter du litt på ebay finner du 2x2gig set til en 5-10£ samt 3-4£ porto.

Harddisker finner du brukt nede i 130-150kr for 500gig disker på bruktmarkedet/finn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Mange av tjenestene du nevner du vil kjøre, krever "ingen" ressurser, forutsatt at du kjører de under *nix. Tror ikke du trenger noen dedikert serverhardware. Begynn å leke deg med gamle desktop-maskiner, og så investerer du heller i ordentlig hardware hvis du absolutt har behov for det. :)

Lenke til kommentar

Takk for gode svar! Vurderer å sette opp Q6600 maskinvaren min til en server, som kan stå for litt større oppgaver. Muligens fylle den opp med så mye billig RAM som mulig, og ha den standby til større operasjoner. (Hva kan være en større operasjon forresten?) Kan jo kjøre Folding@Home på den når den er standby.

Hva slags OS bør en nybegynner starte med syntes dere? Har en ekte lisens på Windows Server 2008 liggende, men har en følelse av at dette ikke er helt godt likt blant flertallet, så da blir det vel noe annet dere anbefaler tenker jeg?

Har sett litt på FreeBSD, Debian og Ubuntu, men vil gjerne ha noe skikkelig noe, som passer til en nybegynner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Hva som er godt likt blant flertallet, er vel egentlig irrelevant. Hvis du liker Windows Server 2008 best, og har maskinvare og lisens til det, så er det vel ingenting som stopper deg fra å kjøre det. :)

Min anbefaling til deg som nybegynner er Debian. Den har et godt pakkesystem, er ganske så oversiktlig og veldokumentert. Det kan være at Ubuntu er litt enklere, men jeg klarer ikke å se på Ubuntu som en verdig server-distro.

Tenker du å bruke grafisk grensesnitt?

Lenke til kommentar

Har nemlig installert Windows Server 2008 på en IBM eServer 232 som jeg og en kompis har liggende, noe som funker ypperlig. Han har også mange kurs innenfor det operativsystemet.

Men om Windows funker bra til dette:

- 24/7 overvåking av internett-oppetid (med tall, grafer etc)

- Filserver

- Backupserver

- Bittorrent klient

- Folding@Home

- Minecraft server

.. er kanskje usikkert?

Vil gjerne ha et grafisk grensesnitt ja, da det blir en god del enklere for meg. Prøvde meg på FreeBSD, da mye på grunn av ZFS systemet folk har skrytt av, men jeg skjønte ærlig talt ikke så mye av det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...