Gunderz Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Her kommer enda en som trenger hjelp til valg av PC(-komponenter), men jeg håper at dere ikke har gått lei så dere også kan hjelpe meg litt på vei. Nå blir det her den første PC?en som jeg eier selv, så det blir også den første PC?en jeg skal bygge. Planen er å kjøpe PC?n om en månedstid i forbindelse med skolestart( og stipendet kommer inn). Når det gjelder budsjettet så var det noe uklart, jeg begynte først på 5000,-, men etterhvert som jeg har avansert litt på noen komponenter ble budsjettet økt 5500,-, og nå til slutt har budsjettet økt ytterligere til 6000,- men det er også den absolutte maksimal grensen og denne skal også helst inkludere frakt, og jeg ser helst også at prisen holder så langt unna denne grensa som mulig. Før jeg skal trå til å fortelle litt om hvilke komponenter jeg har plukka ut så langt så bør jeg vel også si litt om hva jeg skal bruke PC?n til. Når det gjelder bruksområder så skal den ikke brukes nevneverdig til spill, så dere kan utelukke dyre skjermkort og stæsj. Det jeg derimot skal bruke den til er simuleringer av elektroniske kretser, en del matematiske beregniner(MathCad og Matlab) og programmering(hovedsak C og Visual Basic, men også LabView ++), vanlige kontorapplikasjoner i form av Word, excel osv, og selvfølgelig litt leking med med Photoshop og en del ymse programmer. Har ingen seriøse planer om å overklokke, men jeg skal ikke nekte for at jeg skal overklokke bittelitt men på ingen måte noe alvorlig. Bør kanskje nevne at jeg skal bruke PC?n littegrann til videoredigering også, da ved hjelp av Premiere og After effects, jeg bruker idag en Duron 650Mhz med 256MB RAM til videoredigering, synes det går ganske greit selv om det kan ta litt tid til tider, men det er bare å være litt tålmodig og sysle med no annet i mellomtida. Nå som jeg har nevnt litt om budsjettet og hvilke bruksområder det her dreier seg om kan jeg gå over til å si hvilke komponenter jeg har kommet fra til så langt. Jeg skal bestille fra både PS data og Komplett, men her kommer lista: PS data: Prosessor => AMD XP2500 => 779,- Hovedkort => Asus 7N8X Deluxe/GD => 1095,- Harddisk => WD 120GB 7200RPM 8MB => 945,- DVD-ROM => Samsung 16X/48X Atapi, SD-616F/EB-B => 378,- Vifte => Glacial IGLO 2500 => 180,- Kabinett => Case Midi ATX Tower 350W Black OEM => 391,- Mus => Logitech Wheel Mouse Optical USB Black => 167,- Tastatur => Deluxe Access Keyboard Norwegian => 148,- Diskettstasjon => Floppy Disk AT Internal Black, SFD-321B/LBL1 => 149,- Komplett: Minne => TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2.5 => 845 Skjermkort => Sapphire Radeon 9100 Atlantis 64MB DDR => 591 ========================================== Sum => 5670 Så det her er det jeg har kommet fram til og i den forbindelse har jeg litt spørsmål for det er noe her jeg er litt usikker på. Det som jeg er mest usikker på er skjermkortet, jeg valgte til å begynne med Aopen VGA-Card Gerforce4 MX44064MB AGP, men som dere ser nå har jeg gått over til Sapphire Radeon 9100. Var det et fornuftig valg av meg elle burde gå tilbake til det første valget mitt? Prisen for Aopen kortet er noe lavere, men jeg vet nå lite om hvordan ytelsen på disse kortene er i forhold til hverandre. Grunnen til skifte er at jeg har sett at Sapphire har blitt anbefalt ganske ofte. Neste spørsmål gjelder RAM, her har jeg valgt en TwinMOS brikke, ikke den dyreste og beste derimot, synes det ble for mye penger. Også når det gjelder RAM så hadde jeg et annet førstevalg, her var Geil 512MB DDR PC2700 333MHz Value CL2,5 6ns 2,5-2 førstevalget, nå er denne brikka et par lapper billigere enn brikkene fra TwinMOS men hvordan yter de i forhold til hverandre? Er det stor forskjell, så stor forskjell at det kan forsvare de ekstra lappene? Det siste spørsmålet gjelder vifta, til og begynne med valgte jeg Glacial Cooling Fan Socket-A 19dB, men nå i det siste har jeg tenkt litt på overklokking så jeg har heller gått over til Glacial IGLO 2500, denne støyer noe mer, men hvordan er det med kjølingevnen til denne i forhold til førstnemte? Jeg er klar over at ingen av dem er spesielt egnet som overklokkingsvifter, men likevel så vil jeg ta bittelittegrann hensyn til det hvis det begynner å klø litt i fingrene. Sånn da var vel det gjort, det ble en del det her. Kan dere svare på spørsmålene mine, kommentere og kritisere valga mine, og komme med innspill og forslag så er det kjempekjekt, er jo derfor jeg søker råd her hos dere. På forhånd Takk Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Her er mitt forslag: AVANTECH Medium Server Tower Skrueløst Kabinett m/300W 523 ,- http://www.ocshoot.no/avance.htm Samme kabinett, bare av annen materialtype. Får gode kriterier.. Abit NF7 V2.0 Hovedkort for Socket A DDR nForce2 Ultra400/MCP, ATX,USB2.0,LAN 864,- Har dette selv er bare genialt. Veldig overklokkbart. http://www.hardware.no/tester/hovedkort/ab...f7-s/index.html AMD Athlon XP2000+ 1.66 GHz 266 MHz bus Socket A (Thoroughbred) prosessor 614 ,- Nokk hastighet bil en bilig penge. Maxtor IDE ATA-133 120GB 7200RPM 8MB DiamondMax Plus 9, 8 MB cache 1047 ,- Har gode erfaringer med Matrox. Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Slot-in Bulk (DVD-120S) 450 ,- Har denne selc, stille. Fint med slot in.. Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920 Floppydisk Intern 137 ,- TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2.5 32M*8/8chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) 446 ,- Sapphire Radeon 9000 Atlantis 128MB DDR AGP, ATI 9000, DVI-I, TV-Out, Retail 710 ,- Logitech Internet Navigator Keyboard (Norsk Versjon), PS/2 og USB, Retail 287 ,- GlacialTech CPU-Vifte Socket A/370/FCPGA RetaiI Igloo Silent Breeze /XP2700+ 227 ,- Logitech MX300 Optical Mouse USB & PS-2, Retail 359 ,- Dette skulle da bli: 5873 kr med frakt. Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Gratulerer det var det lengste innledingsforedraget i mitt år som forumbruker her på HW.no.... Går kanskje an å kutte ned på spaltefyllet, slik at kun den nyttige infoen står igjen? At du først hadde tenkt å bruke 5000,- så 5500,- og så 6000,- er vel uinteressant for andre, og kanskje for deg selv også? Hadde vært bedre å korte ned til: Max pris: 6000,- finito punktum finale. Lenke til kommentar
+RES+ Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Valga dine ser meget bra ut Gunderz! Du vil få en kraftig pc til en billg penge og den egner seg til overklokking også. Ser ingen grunn til å endre noe der. Lenke til kommentar
Lord Hassan Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Gratulerer det var det lengste innledingsforedraget i mitt år som forumbruker her på HW.no.... Går kanskje an å kutte ned på spaltefyllet, slik at kun den nyttige infoen står igjen? At du først hadde tenkt å bruke 5000,- så 5500,- og så 6000,- er vel uinteressant for andre, og kanskje for deg selv også? Hadde vært bedre å korte ned til: Max pris: 6000,- finito punktum finale. men at du i det hele tatt gidder å bruke enda mer plass for å sutre over det da.... Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 12. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2003 Gratulerer det var det lengste innledingsforedraget i mitt år som forumbruker her på HW.no.... Går kanskje an å kutte ned på spaltefyllet, slik at kun den nyttige infoen står igjen? At du først hadde tenkt å bruke 5000,- så 5500,- og så 6000,- er vel uinteressant for andre, og kanskje for deg selv også? Hadde vært bedre å korte ned til: Max pris: 6000,- finito punktum finale. Hehe.. jo da, sikkert ganske uinteressant det. Men det sier vel kanskje litt om at jeg allerede har strekt meg noe utover det budsjettet jeg egentlig hadde og derfor ikke er særlig villlig til å øke ytterligere. Jeg tenke nå at det var litt kjekt å si litt om hva som lå bak mine valg, hva jeg skulle bruke PCn til og hva jeg har forkasta så langt. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Takk for all informasjonen, Gunderz! Altfor mange oppgir for få eller ingen bruksområder/kriterier/ønsker når de ber oss om å lage oppsett til dem. Når det gjelder oppsettet du har satt opp ser det meget bra ut, jeg stusser imidlertid på hvorfor du går til Komplett for å kjøpe minne og skjermkort. Ville ganske enkelt satset på Geil 512MB DDR PC2700 333MHz Value CL2,5 og Connect3D Radeon 9200 128MB fra PSData. Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 Takk for all informasjonen, Gunderz! Altfor mange oppgir for få eller ingen bruksområder/kriterier/ønsker når de ber oss om å lage oppsett til dem. Når det gjelder oppsettet du har satt opp ser det meget bra ut, jeg stusser imidlertid på hvorfor du går til Komplett for å kjøpe minne og skjermkort. Ville ganske enkelt satset på Geil 512MB DDR PC2700 333MHz Value CL2,5 og Connect3D Radeon 9200 128MB fra PSData. Når det gjelder RAM så har den Geil brikka vært vurdert, men etter å ha fulgt med en tid her på forumet så har jeg sett at TwinMOS brikker i stor grad har blitt anbefalt. Av den grunn tenkte jeg at jeg også skulle avansere litt til en TwinMOS brikke. Men jeg er usikker på hvor mye jeg vinner på det, hvis Geil brikka yter like godt eller tilnærma like godt så bør det væra bra nok. Skjermkort er litt verre, her har jeg nærmest null peiling, men det kortet du anbefaler bruker Radeon 9200 brikkesett(hvis jeg ikke tar helt feil), mens det kortet jeg har i mitt oppsett nå har Radeon 9100. Ut fra det vil det vel si at kortet du nevner bør være noe bedre enn mitt valg(?), Hvordan er det med RAM. Det du anbefaler har 128MB, jeg var innom PS og så de hadde et med 64MB, dette var noe rimeligere og jeg tror derfor dette er mer aktuelt for min del. Hvordan er det med ytelsesforskjellen mellom de korta og henholdsvis 64MB og 128MB RAM, tror du jeg vil merke noe særlig til forskjell i RAM når PCn ikke skal brukes til spilling i særlig stor grad? Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 TwinMOS er ofte anbefalt på grunn av bra "pris/ytelse". TwinMOS leverer også minne med Winbond minnebrikker som er meget bra til overklokking. Nå har imidlertid prisen på minne steget i det siste og Komplett har satt opp prisene dramatisk, det har ikke PS Data i samme grad virker det som, og da blir dette pris/ytelse argumentet ikke like aktuelt. Geil blir nok sett på som et bedre merke enn TwinMOS, dette fordi de produserer dyre kvalitetsbrikker (Golden Dragon serien). Hvordan "value-brikkene" til Geil er i forhold til "vanlige" TwinMOS-brikker er jeg ikke helt sikker på, men når du ikke skal overklokke av noen stor grad trenger du ikke bekymre deg for dette. Du burde kanskje heller satse på PC3200 minne (DDR400) for å være på den sikre siden. Det koster en 100-lapp mer, men vil absolutt være verdt det. Desverre har jeg ingen link til tester med 9100 vs. 9200, men 9100 er et hakk foran. Hvor mye forskjell det blir i praksis mellom 128 MB og 64 MB til ditt bruk vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 Så under normal drift så vil jeg merke minimalt til forskjellen mellom TwinMOS brikkene og Geil brikkene, det er først når en nærmer seg yttergrensene en vil merke forskjellene. Hvis det er tilfellet så vil nok valget falle på Geil brikkene. 9100 litt bedre enn 9200? hvordan yter skjermkortet fra Connect3d i forhold til Sapphire kortet? Hvis Sapphire kortet er bedre så kan jeg i grunn bare gå bort til Komplett her i Bergen, forhåpentligvis har dem det på lager her også, det blir ca 50kr mer å kjøpe det i butikk, men rimligere enn å bestille fra 2 steder. Lenke til kommentar
+RES+ Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Til spilling så er 9100 en del bedre en 9200, og til å se videoklipp så er 9200 best. http://www6.tomshardware.com/graphic/20030...acharts-05.html 8500le = 9100 og 9000 = 9200. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Takk for all informasjonen, Gunderz! Altfor mange oppgir for få eller ingen bruksområder/kriterier/ønsker når de ber oss om å lage oppsett til dem. Når det gjelder oppsettet du har satt opp ser det meget bra ut, jeg stusser imidlertid på hvorfor du går til Komplett for å kjøpe minne og skjermkort. Ville ganske enkelt satset på Geil 512MB DDR PC2700 333MHz Value CL2,5 og Connect3D Radeon 9200 128MB fra PSData. Når det gjelder RAM så har den Geil brikka vært vurdert, men etter å ha fulgt med en tid her på forumet så har jeg sett at TwinMOS brikker i stor grad har blitt anbefalt. Av den grunn tenkte jeg at jeg også skulle avansere litt til en TwinMOS brikke. Men jeg er usikker på hvor mye jeg vinner på det, hvis Geil brikka yter like godt eller tilnærma like godt så bør det væra bra nok. Skjermkort er litt verre, her har jeg nærmest null peiling, men det kortet du anbefaler bruker Radeon 9200 brikkesett(hvis jeg ikke tar helt feil), mens det kortet jeg har i mitt oppsett nå har Radeon 9100. Ut fra det vil det vel si at kortet du nevner bør være noe bedre enn mitt valg(?), Hvordan er det med RAM. Det du anbefaler har 128MB, jeg var innom PS og så de hadde et med 64MB, dette var noe rimeligere og jeg tror derfor dette er mer aktuelt for min del. Hvordan er det med ytelsesforskjellen mellom de korta og henholdsvis 64MB og 128MB RAM, tror du jeg vil merke noe særlig til forskjell i RAM når PCn ikke skal brukes til spilling i særlig stor grad? Hei Gunderz, Veldig bra forklart hva du skal bruke pcen og info rundt det, sånn her skulle ALLE som trengte hjelp se etter og sette opp info. Veldig god jobb så til spm. eneste forskjellen på twinmos og geilbrikken er at Geil brikken kan klokkes høyere i de fleste sammenhenger...men jeg tror ikke du skal klokke så mye at du kommer til og tøye disse grensene, pga de tåler rimelig mye juling...og du må ha mye heftig utstyr til det. så kjøp den rimeligste twinmos brikken. Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 eneste forskjellen på twinmos og geilbrikken er at Geil brikken kan klokkes høyere i de fleste sammenhenger...men jeg tror ikke du skal klokke så mye at du kommer til og tøye disse grensene, pga de tåler rimelig mye juling...og du må ha mye heftig utstyr til det.så kjøp den rimeligste twinmos brikken. Nå er det geil Value som er alternativet til den brikka jeg har nevnt i mitt oppsett, men det gjør kanskje ingen vesentlig forskjell for min del. Det er også slik at Geil brikka er billigere en TwinMOS brikka, så da faller valget sannsynligvis på Geil. Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Gratulerer det var det lengste innledingsforedraget i mitt år som forumbruker her på HW.no.... Går kanskje an å kutte ned på spaltefyllet, slik at kun den nyttige infoen står igjen? At du først hadde tenkt å bruke 5000,- så 5500,- og så 6000,- er vel uinteressant for andre, og kanskje for deg selv også? Hadde vært bedre å korte ned til: Max pris: 6000,- finito punktum finale. Dette er ikke no SMS-chat, han har mer enn 160 tegn tilgjengelig og så lenge det er relevant det han kommer med , så gjør det ingenting om posten er 20 sider. Verre at du faktisk gidder å lage en hel post til å syte om akkurat dette. On topic: Forøvrig godt oppsett når man ser på kriteriene dine, men du kan sikkert spare litt penger på å handle alt fra samme webshop. Geil-minne og C3D Radeon-kortet som ble anbefalt tidligere burde fungere fint i mine øyne. Lykke til med avgjørelsene. :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå