Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Verdiløs del av familien: meg!

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ny her inne men tenkte jeg ville lufte min sak og forhåpentligvis få noen svar:) Jeg er ei jente på 24år, bor på en gård langt ute på landet sammen med mine foreldre og mine to yngre brødre. Dvs, jeg bor i nabohuset til mine foreldre, så jeg bor hjemme men allikevel har jeg "flytta ut".

Min yngste bror er nå 17år, han er multihandikappet, har celeberal parece og er på stadium med en 3mnd gammel baby. Han har ikke noe språk og ingen øyenkontakt, men smiler og pludrer slik som babyer gjør. Han er en søt og snill gutt som for det meste er stille, rolig og tilsynelatende fornøyd.

Siden vi bor på gård må mine foreldre jobbe i fjøset morgen og kveld, fra jeg var ca 12 år ble det min oppgave å se etter minstebror mens mine foreldre tok kveldstellet i fjøset, det varte omtrent 2 timer hver ettermiddag. Disse to timene ble brukt til å sitte foran TVen sammen med min bror, fordi han i dette tidsrommet slappet av etter en lang dag på skole og trening. Jeg føler kanskje at jeg gikk litt glipp av "ungdomstiden" i form av å henge med venner etter skolen, renne rundt med gutter og ikke bekymre seg for noe...Vet at det kan høres dumt ut, men jeg føler selv at jeg har gått glipp av ting. Det som har skjedd opp igjennom årene er at jeg mer og mer har distansert meg fra min minste bror, det er jo ikke hans feil at han er som han er, men jeg klarer rett og slett ikke å føle noen som helst form for ansvar overfor ham. Min andre bror, som er to år yngre enn meg og slapp unna barnepass og innesitting, går alltid bort og snakker med minstebror og gir han klemmer og kyss. Jeg derimot, ser ikke hans vei engang, jeg klarer ikke å snakke med ham, dulle med ham jeg har rett å slett fått nok. Og det er så feil, for det er jo ikke hans skyld at jeg måtte sitte inne å passe ham dag etter dag.

Jeg er eldst og jente, og har en del problemer med mine foreldre. Egentlig er det jo jeg som har odel og kan overta gården. Mine foreldre er fortsatt unge, snart 50, og har ingen planer om å gi fra seg gården ennå. Jeg har aldri blitt inkludert i gårdsarbeidet, mine arbeidsoppgaver har vært inne, passe minstebror og hjelpe mor med middag og lignende. Det har vært min to år yngre bror som er blitt inkludert i gårdsarbeidet, han har sittet ved min fars side i traktor og gravemaskin siden han kunne sitte. Han er blitt lært opp til alt det som har med gårdlivet og arbeidet ute å gjøre.

Den dagen jeg sa til min far at jeg ville lære å kjøre traktor lo han av meg, men etter mye masing og mange tårer fikk jeg til slutt traktorsertifikat gjennom skolen. Jeg måtte mase meg til å få være med å arbeide ute, og har alltid følt at jeg må bevise noe hver eneste gang jeg har vært med på gårdsarbeidet, men hver gang ender det likt, min far foretrekker å sende min bror ut i arbeidet på gården i stedet for meg, jeg er jente, jeg er lat, har for lite kunnskap, ødelegger og alt er bare mas, stress og ekstra arbeid med meg. Jeg har tidligere prøvd å spørre om å få lære å kjøre hevd på gjordene, være med å høste og ta inn silo, men til ingen nytte, ingen har tid til å lære meg slike ting, dessuten er det dyrt utstyr og jeg kommer til å ødelegge for millioner. Jada, jeg føler meg skikkelig verdifull!!

Min egen familie har ikke bruk for meg, jeg leker mange ganger med tanken på å reise, flytte bort, skrive gården fra meg og drite i alt. Men jeg er student, har ikke flusst med penger, og her bor jeg trossalt gratis, mot at jeg steller i fjøset annenhver helg. Ja, for å stelle i fjøset det får jeg lov til. Men samme om jeg sier ja hver eneste gang de spør om jeg kan ta kvelds- eller morgenstellet for dem så får jeg alltid slengt i trynet i familieselskap og lignende at jeg er så lat, gjør ingenting og at jeg hjelper så lite til, jeg tenker bare på meg selv osv...

Ja, dette ble langt og uten mål og mening kanskje, men jeg nådde bare en topp i dag kjente jeg...Jeg har fått så nok av å føle meg verdiløs, av å bli behandlet som ett null som bare lager ekstraarbeid og er i veien....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg var i din situasjon ville jeg ha studert gårdsbruk og lest meg opp om odelsrett slik at du er foreberedt dersom de prøver å snyte deg for fødselsretten din.

Hvis noen forsøker å dytte deg ned i en rolle så dytt tilbake ;)

Lenke til kommentar

Hvis jeg var i din situasjon ville jeg ha studert gårdsbruk og lest meg opp om odelsrett slik at du er foreberedt dersom de prøver å snyte deg for fødselsretten din.

Hvis noen forsøker å dytte deg ned i en rolle så dytt tilbake ;)

Hei:)

Jeg har faktisk gått på vinterlandbruksskolen og er to fag unna å kunne kalle meg agronom, dette var vell også ett fånyttes forsøk på å prøve å få innpass hos mine foreldre. Jeg er ikke helt ferdig da siden vinterlandbruksskolen er en kveldskole og jeg nå er fulltidsstudent som førskolelærer på 2.året så har jeg valgt å utsette de to siste fagene til jeg er ferdig med førskoleutdanningen neste år.

Men ja, jeg har en følelse av at mine foreldre heller vil se min bror i styringen av gården enn meg selv, så om jeg makter å ta opp kampen når den tid kommer vil tiden vise. Men det med å dytte tilbake, er jeg mektig lei av. Det er vell egentlig det som har skjedd i det siste, jeg orker ikke dytte mer, når de dytter dobbelt så hardt tilbake og jeg blir liggende å kave med å dra meg selv opp igjen gang etter gang...

Lenke til kommentar

Du er 24 år, på tide å flytte ut? Foreldrene din behandler deg som kveg, og på meg virker det som foreldrene dine fortsatt tror de lever i kristen-Norge anno 1870. Såklart satt litt på spissen. Du skriver også at du føler du har godt glipp av noe av ungdomstiden. Det er jo det synd, spesielt hvis du føler det har godt utover hvordan du er sosialt. Men, hvis det eneste du tror du har gått glipp av er alkohol og festing kan jeg berolige deg med at du ikke har gått glipp av så mye!

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Ikke hør på han over her, alkohol og festing er en av de beste kombinasjonene som finnes. Du har så absolutt gått glipp av noe!

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan feks ta deg jobb som avløser på en annen gård, regner med du har kontroll på det meste av utstyret på en gård når du bare mangler 2 fag til agronom, selv mangler jeg et helt år, kommer ikke fra gård og lærte meg jo å håndtere alle mulige slags kjøretøy og verktøy i løpet av de to første årene. Som avløser tjener du jo penger og de fleste har tilogmed egne steder du kan bo.

Du mister jo ikke odelsretten ved å flytte fra gården akkurat :) men du vil jo som avløser på en annen gård hvertfall få øvd og holdt ved like kunnskaper som er nødvendig for å drive gården.

det er også en mulighet å ta dette opp med familien som du har gjort med oss her, så slipper du tro og synse om hvorfor og hva som skjer. Du kan jo også opplyse om at du har tenkt til å beholde odelsretten og om nødvendig jobber som avløser og jobber og bor på en annen gård i mellomtiden om du ikke blir mer innkludert

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...