m-Helfjord Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Hei, og på forhånd takk for at du prøver å hjelpe meg! Jeg har fra før av et Nikon D5000 m diverse optikk. Nå skal vi bli foreldre, så jeg tenker at det er greit med et kompaktkamera i tillegg. Det er jo ikke alltid man orker å ta med speilrefleksen. Krav: - Må kunne bruke SD-kortene mine i det. - Må kunne filme i god kvalitet. HD? - Best mulig bilder er jo selvfølgelig ønskelig - Vann/støtsikkert, slik at det tåler at vi mister det i gulvet og har det med på bassengkanten en sjelden gang. - Mulig å få tak i ekstra batteri. Har vel tittet på de fleste modellene som er på markedet, men er usikker på hvilken som er å foretrekke for mitt behov. Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 (endret) - Vann/støtsikkert, slik at det tåler at vi mister det i gulvet og har det med på bassengkanten en sjelden gang. Krav til vann/støtsikkerhet begrenser utvalget kraftig og du fjerner egentlig alle kompakte modeller hvor bildekvalitet har førsteprioritet fra utvalget. Panasonic FT3 er ganske nytt og har Full HD video. FT2 er fjorårets modell og selges fortsatt. Sony, Olympus, Pentax har også interessante modeller, men jeg har ikke sett noen test av siste generasjon av denne type kameraer ennå. I produktguiden kan du søke på vanntette modeller. Endret 13. mars 2011 av se# Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 (endret) Se på Sony WX5 TX5 hvis du ikke skal dykke med det. Det ser ikke ut som om det er vann/støtsikkert dvs. det er kompakt/flatt og uten masse gummi/plast. Det tar helt OK bilder (ingen av de vann/støtsikre tar veldig bra bilder, men dette har kommet bra ut i test mot de andre vanntette). Jeg er veldig fornøyd med det. (selv om det er litt tregere enn WX1 som jeg også har, og som forøvrig tåler utrolig mye til ikke å være vann/støt-sikkert. Det har vel fått noen oppfølgere nå). EDIT: Rettet feil i modellbetegnelse. Endret 13. mars 2011 av Zamot Lenke til kommentar
m-Helfjord Skrevet 13. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2011 Hvilket av disse for eksempel: http://www.mpx.no/k/kcp.aspx?sku=590794&sku=597705&sku=628756&sku=626135&sku=593469&sku=625816 I situasjoner hvor jeg vil ha skikkelig gode bilder tar jeg jo med speilrefleksen. Kompaktkameraet skal jo på en måte bare erstatte mobilkameraet i de situasjonene jeg ikke har med speilrefleksen. HD- video er ikke noe krav, bildekvaliteten er viktigere. Dog må kameraet tåle vann. Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 I situasjoner hvor jeg vil ha skikkelig gode bilder tar jeg jo med speilrefleksen. Enig i at det kan være et helt greit valg å prioritere vanntetthet foran bildekvalitet på et kompaktkamera. Det bare viktige å være klar over valget. Jeg kan dessverre ikke si noe om modellene du linker til. Både Fuji og Olympus lager OK kameraer, men ut fra de testene jeg har sett (som begynner å bli gamle) ville jeg først og fremst sett på Panasonic, men det kan jo ha endret seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå