Gå til innhold

"24-105 4L IS" vs "24-70mm 2,8L"


Anbefalte innlegg

Kommer an på hvilket brennviddeomfang du ønsker - 17-40L er ekstremvidvinkel til vidvinkel, mens 24-70 er vidvinkel til lett tele. 24-70 har et mer anvendelig zoomomfang, men hvis du først og fremst skyter vidvinkel, så er nok 17-40 tingen.

 

Hvilket kamera (hvis noe) har du hatt før, og hvilke brennvidder foretrakk du der? 17-40 på fullframe tilsvarer som kjent ca. 11-25mm på vanlig Canon cropkamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Canon 450D fra før med 18-55 "kit" objektivet og et 60mm (såvidt jeg har fått med meg så passer ikke EF-S objektiver på "fullframe" kameraer?) macro objektiv. Har brukt macro objektivet mest for de det er mye skarpere. Men jeg liker veldig godt hvor vidt kit objektivet er.

Det blir nok et objektiv med mere zoom etter hvert, men akkurat nå har jeg ikke råd.

Endret av TheOats
Lenke til kommentar

Det gamle objektivet 18-55 hadde på ditt gamle kamera med 1.6x cropfaktor utsnitt tilsvarende hva 18*1.6 - 55 * 1.6 = 29-88mm vil være på et fullframehus. En 24-70 eller 24-105 vil altså være merkbart videre enn din 18-55 var på det gamle huset ditt. Og nei, du kan ikke bruke cropobjektiver som EF-S på et fullframehus.

Lenke til kommentar

Vil vel egentlig ha et lys sterkt objektiv for å kunne ta bilder i dårlig lys, litt derfor jeg vurderer å oppgradere fra 450D til 5D Mark II. Ekstra zoom er ikke så nøye. Tror jeg satser på 24-70.

Forresten - du får litt over en blender ( 1 1/3) mindste støy på samme ISO ved å gå over på fullframe (sammenlignet med andre tilsvarende nye crophus) - men heller ikke mer.

 

Men du får mye mer lysstyrke enn det igjen ved å gå over til lyssterk fastoptikk som 28/1.8, 50/1.4, 85/1.8 og lignende. Men - større blender gir også mindre dybdeskarphet. Skal du ta bilder inne i dårlig lys er også en skikkelig ekstern blits å anbefale.

Lenke til kommentar

Kansje uten sammenligning, men jeg prøver likevell. Kjøpte 15-85mm, som blir 24-136mm, et zoom område jeg er fornøyd med. Det er greit at jeg kunne kjøpt mer lyssterke objektiver, men hadde misset noe i teleenden. Jeg tror jeg ville valgt 24-105mm som er et flott zoomområde. Kvalitetsmessig er det vel supre objektiver begge så store forskjellen er det vel ikke. Så har 24-105 IS, som er et lite pluss.

Lenke til kommentar

Kjøpte 24-70 for et par måneder siden, men det har blitt mindre brukt enn jeg hadde tenkt.

Den største ulempen er størrelse og vekt. Jeg har kameraet med meg hele tiden, og da blir 24-70 litt i meste laget å dra på.

I tillegg tar det opp hele plassen i bagen så det blir lite plass igjen til ting jeg egentlig skal ha med.

 

Bortsett fra det er jeg veldig fornøyd. Det er skarpt, godt konstruert og fint å jobbe med.

 

Lurer på om jeg skal selge det til fordel for Tamron 28-70 f2.8, men det er fint å ha et "profesjonelt" zoom-objektiv til oppdrag også.

 

Fikk tak i en ny Tamron 19-35 f3.5-4.5 for 700kr. Ble overrasket over kvaliteten. Langt fra feilfritt, men ikke værre enn at jeg kan leve med det, spesielt når man tar vekt og størrelse med i betraktningen.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville solgt makroobjektivet og 450D med kit hver for seg.

 

450D kit: 3000 kr hvis du har kitobjektivet med IS. 2500 kr hvis du har det uten IS.

60mm makro: 2500 kr.

 

Men nå begynner vi å forsvinne langt vekk fra emnet i denne tråden :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...