Gå til innhold

Fargeforskjell skjerm/utskrift.

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg fekk nettop tilbake ei utskrift av eit bilete som eg har tatt.

Himmelen på bilete var i utgangspunktet litt lite fargeinformasjon i, men dette retta eg på i PS.

Det er dette bilete det er snakk om:

4530717439_a6fe58d601.jpg

Mountains in Vartdalsfjorden by K.Sund, on Flickr

Problemet er at på utskrifta så blei himmelen veldig lilla!!

Heilt feil i forhald til fargen i resten av bilete.

Har prøvd å sjå bilete på fleire skjermer, men greier ikkje å finne nokke lilla i himmelen på nokon av skjermane.

Legg ved eit (dårlig) bilete av slik det er med bilete på veggen. Men dere greier nok å sjå fargeforskjellen.

Burde eg ha valgt ein spesifikk farge-profil i PS?

post-9400-0-00888700-1300020523_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På min skjerm så har bildet et klart lilla fargestikk.

På min også, himmelen ser helt feil ut på "originalen". Skal du endre farger i PS er det som andrvas skriver veldig viktig å ha en kalibrert skjerm.

Hvis himmelen var nær ubrent i utgangspunktet kan det hande at en (to) kanal(er) manglet informasjon og det gir lett fargestikk hvis du gjør de(n) gjenværende kanalen(e) mørkere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

Synes de to bildene har samme lillafarge, jeg - lysnet nederste bilde i ACR og la dem sammen:

post-71211-0-36120100-1300026179_thumb.jpg

Stort sett samme lillafarge på begge to - tenker feilen er i kalibreringen av skjermen din.

Bare å bekrefte ovenstående. På min kalibrerte skjerm er det et klart lilla fargestikk på begge.

Kalibrering av skjermen er definitivt på sin plass.

Lenke til kommentar

Skjermen min er ikkje kalibrert, så da er det nok skjermen som er løysninga på problemet.

Må eg ha kalibreringsverktøy som Spyder osv? Eller er det andre metoder som kan anbefales?

Det er stor forskjell på fargane på min skjerm med tanke på orginal/utskrift.

Lenke til kommentar

Erfaringsmessig kan du, med et skjermkalibreringsverktøy, få det bra nok til "vanlig" bruk på en laptopskjerm også. Og selv om du kjøper deg en bedre skjerm i fremtiden, må den også kalibreres i ny og ne for å yte optimalt. Så jeg vil anbefale å skaffe kalibreringsutstyr først, og ta det derfra :)

Lenke til kommentar

Er nok en laptop eg bruker ja. Toshiba Satellite L650 er namnet på maskina.

Er det håp om å få dinne skjermen bra, eller må eg investere i ein ny?

Problemet er ikke om skjermen er bra eller dårlig. Problemet er om den er justert riktig.

Du kan forsøke å justere dette inn selv med hjelp av diverse på nettet. Men en skjermkalibrator vil uansett være det beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...