Tobjørn Heiedaahl Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Jeg og 3 andre kompiser skal på Interrail til sommeren. Vi er 19 og 20 år alle sammen. Vi gjorde dette i fjor sommer også, men bare i 2 uker. I år skal vi reise i en hel mnd. Jeg lurte bare på om det var noen som hadde tips om hva vi kan gjøre/se på reiseruten vår. Ruten vi planlegger er: Gjennom Danmark - Berlin - Plzen - Praha - Wien - Budapest - Zagreb - Milano - Alpene - Zürich - opp gjennom tyskland. Nå er ikke dette helt bestemt enda. Mulig vi skal droppe noen av plassene for å få litt mer tid, men blir ca som dette. Er det noen som har noen tips om hva som er gøy å gjøre? Takk for svar Lenke til kommentar
operg Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Det ligner veldig på den reiseruten jeg valgte sist sommer (utenom at jeg i tillegg besøkte Amsterdam og droppet Italia). Jeg valgte å besøke Ljubljana i stedet for Zagreb, og vil egentlig anbefale det med mindre du får plass til begge byene i reiseruten din. Zagreb er ikke den mest interessante byen i Kroatia. Et tips er at hvis du skal bo på herberge (hostel), lønner det seg å bestille rom på forhånd i de byene du vet du skal besøke. Jeg gjorde ikke det (bestilte fra internettkafeer underveis). I begynnelsen gikk det greit, men mens jeg nærmet meg midten av fellesferien i Europa ble de beste og billigste herbergene fulle, og jeg måtte i stedet bo på dyrere eller dårligere herberger. Da jeg kom til København på slutten av reisen, klarte jeg ikke å finne et eneste rom på et herberge i hele byen, kun (veldig dyre) hotellrom. (Klarte til slutt å få en seng etter å ha stått i kø på et HI-herberge i en time.) En annen ting er at overnatting (i hvert fall på herberger) i Øst-Europa ikke er særlig mye billigere enn i vest. Den billigste overnattingen hadde jeg faktisk i Berlin (attpåtil på enkeltrom), mens prisene i Polen, Ungarn og Slovenia (spesielt sistnevnte) lå på høyde med prisene i München og Amsterdam. (I Ljubljana bodde jeg på DIC Hostel, en slags studentby som brukes som herberge om sommeren. Hvis du skal besøke byen anbefaler jeg å bo der; selv om det var litt dyrt var det høy standard og gangavstand fra sentrum, og man får enerom.) Når det gjelder hva man faktisk skal gjøre på turen (utenom å reise): skaff deg en reiseguide som dekker hele området (jeg ville valgt enten "Europe on a shoestring" eller "Central Europe" fra Lonely Planet, men den siste dekker ikke Italia), og planlegg på forhånd hva dere skal gjøre. Det er som kjent mange attraksjoner som har inngangspenger, og hvis man planlegger kan man heller prioritere attraksjoner uten inngangspenger hvis man vil spare penger. Når det gjelder uteliv er det i mange byer (f.eks. Budapest) kommet utesteder som er spesielt rettet mot turister, som har høyere prisnivå enn normalt både når det gjelder cover fee og drikkevarer. Let etter de utestedene der de lokale går. Herberger organiserer ofte barrunder; et tips er å ikke bli med dem, men lete på egenhånd, speselt siden dere er tre stykker. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 (endret) Jeg og noen kamerater hadde følgende overnattinger i fjor sommer: København - Utrecht - Amsterdam - Caen - Paris - Lyon - Chamonix-Mont Blanc - Rimini - Cres - Knøttlite sted i Østerrike hvor vi var eneste utenlandske turister - Praha - Berlin, og vi var ute 22 dager. Av det vi gjorde jeg virkelig kan anbefale var dagen vi tilbrakte til fots i Bayeux-området i nord-Frankrike. Strendene nord for byen er kjent som d-dag strendene og her var det mye å se, kanskje spesielt fordi vi bommet og gikk feil vei, og dermed aldri kom oss til Omaha. Å oppleve 3842 moh og snø når resten av turen foregår i sommervarme var kult, selv om det er en turistfelle. Øya Cres i Kroatia var fantastisk, selv om det var mye tyskere i området. Blant annet ble vi vekt av kirkeklokkene i byen henholdsvis 6 og halv 7 om morgenen de tre dagene vi var der uten at noen kunne svare på hvorfor. Rafting i elver i Slovenia eller Østerike anbefales også på det varmeste. Før vi la ut på turen visste vi lite annet enn at vi skulle innom Amsterdam og Praha, resten av turen ble planlagt underveis. Nettopp dette tror jeg bidro til en mye bedre tur. Det skal iallfall godt gjøres å kjede seg på en treukers Interrailtur, men jeg anbefaler og ta ting som det kommer underveis. Man sitter tross alt en del timer på tog, så hvorfor ikke bla litt i en reiseguide der og finne ut hva man vil gjøre og hvor man vil om et par dager? Endret 20. april 2011 av Atald Lenke til kommentar
Tobjørn Heiedaahl Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Takk for svar begge to Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå