Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ripe, bulk, forsikring, trenger råd og tips?

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Trenger litt hjelp her, jeg har ikke så mye peiling på biler og forsikring, har ikke satt meg inn i det.

Kan fortelle dere at jeg har en Skoda Fabia, har full kasko hos Gjensidige,

Bor i byen, vi har en trang parkeringsplass her.

Etter noen mnd nå så legger jeg merke til flere og flere riper på bilen. Noen store og noen små. Og for litt siden klarte kona å rygge i en stolpe, så vi har fått en liten bulk på baksiden av bilen. JIPPI!

Det jeg lurer på folkens, er dette noe forsikring kan dekke? altså ripene og bulken på bilen?

Hva gjør jeg, hva bør jeg gjøre, og hvordan går jeg fram?

Setter pris på deres tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er mer eller mindre helt sikker på at det ikke lønner seg å ta dette på kaskoen. Du vil få et bonustap som tilsvarer ca 20000kr og det er det ikke verdt. Kanskje du har flaks så noe kjører på deg på akkurat samme sted, da koster det deg ingenting. :dribble:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er mer eller mindre helt sikker på at det ikke lønner seg å ta dette på kaskoen. Du vil få et bonustap som tilsvarer ca 20000kr og det er det ikke verdt. Kanskje du har flaks så noe kjører på deg på akkurat samme sted, da koster det deg ingenting. :dribble:

Hva tenker du på da? Bonustap? Har hatt denne forsikringen snart et år bare, så har ikke all verdens med bonuspoeng, men 20000kr som jeg selv skal betale?

Lenke til kommentar

Hva tenker du på da? Bonustap? Har hatt denne forsikringen snart et år bare, så har ikke all verdens med bonuspoeng, men 20000kr som jeg selv skal betale?

Det han mener er at om du tar skadene på forsikring så blir det i tilegg til egenandelen din. En økning i forsikrings premien din i kommende år pga bonus tap. Så det er sjelden lønnsomt. De fleste riper kan en dyktig bilpleier rubbe og polere bort. Om de ikke er igjennom lakken da. Men det koster jo litt.

:innocent:

Lenke til kommentar

la meg se om jg har forstått dere riktig, hvis jg skulle ta det på forsikringa, så taper jeg bonuspoeng, som tilsvarer høyere forsikring/regning riktig?

Og hvis jg skulle ta det på kasko, betaler jeg egenandel pluss det det koster å fikse det?

Hvis jeg tar bilen og rygger i en vegg, hva skjer da? Og det koster over 30 å fikse det?

Lenke til kommentar

la meg se om jg har forstått dere riktig, hvis jg skulle ta det på forsikringa, så taper jeg bonuspoeng, som tilsvarer høyere forsikring/regning riktig?

riktig.

Og hvis jg skulle ta det på kasko, betaler jeg egenandel pluss det det koster å fikse det?

Nei, å "ta det på kasko" og å "ta det på forsikringen" er akkurat det samme.

Hvis jeg tar bilen og rygger i en vegg, hva skjer da? Og det koster over 30 å fikse det?

Da vil du pkt. 1 gjøre deg selv til en forsikringssvindler og du vil fortsatt betale både egenandel samt få høyere forsikringspremie (lavere bonus).

Mitt tips: Betal regningen selv, ikke bland inn forsikringsselskapet. Du bør også vurdere et ryggekurs til fruen.

Endret av Kent Touch This
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du bør også vurdere et ryggekurs til fruen.

Ettermontering av ryggesensor og/eller ryggekamera kan også være en god investering. Ikke bare for fruen :innocent:

Lenke til kommentar

Det du gjør med dette her er: ingenting.

La oss si at du per i dag har 40% bonus og betaler 15.000 i året i forsikring.

Da vil fullprisen være 25.000.

Dersom du tar denne skaden på forsikring, så må du betale egenandel på kanskje fem eller syv tusen for reparasjonen, og neste år vil du kun ha 30% bonus.

Da vil din forsikringskostnad være på 17.500 kroner. I tillegg kan de finne på å skru opp prisen pga du har hatt en skade.

Videre er det slik at neste år ville du jo egentlig hatt 50% bonus.

Da skulle du egentlig ha betalt 12.500 kroner i forsikringkostnad.

Det vil si at neste år taper du fem tusen kroner. I tillegg til egenandelen du har betalt på kanskje syv tusen for reparasjonen.

Det vil si at i umiddelbar kostnad snakker vi om tolv tusen kroner for å få reparert skaden på forsikringen.

Så kan vi tenke videre at du vil ha tapt 10% hvert år, frem til du oppnår 70% bonus, det er vel 75% som er maksimum hvis jeg husker riktig.

Det vil dermed si, at i f.o.m. neste år hvis du tar dette på forsikringen:

År 1 etter forsikringsskadeoppgjør: 17.500kr (30% bonus)

År 2 etter forsikringsskadeoppgjør: 15.000kr (40% bonus)

År 3 etter forsikringsskadeoppgjør: 12.500kr (50% bonus)

År 4 etter forsikringsskadeoppgjør: 10.000kr (60% bonus)

År 5 etter forsikringsskadeoppgjør: 7.500kr (70% bonus)

År 6 etter forsikringsskadeoppgjør: 6.250kr (75% bonus)

Det vil da ta deg seks år å oppnå full bonusopptjening, og du vil totalt ha betalt 68.750 kroner i forsikringskostnad, PLUSS egenandelen på syv tusen kroner for reparasjonen, vi snakker da om en total prisramme på 75.750 kroner.

Alternativt, uten å ta reparasjonen på forsikringen:

År 1 uten forsikringsoppgjør: 12.500 (50% bonus)

År 2 uten forsikringsoppgjør: 10.000 (60% bonus)

År 3 uten forsikringsoppgjør: 7.500 (70% bonus)

År 4 uten forsikringsoppgjør: 6.250 (75% bonus)

År 5 uten forsikringsoppgjør: 6.250 (75% bonus)

År 6 uten forsikringsoppgjør: 6.250 (75% bonus)

Her vil det ta bare fire år før du er på maksimumsbonus, og i løpet av de samme seks årene vil du ha betalt 48.750 kroner i forsikringskostnad.

Regnestykket blir da:

Med rep. på forsikring: 75.750 kroner i kostnad på seks år.

Uten rep. på forsikring: 48.750 kroner i kostnad på seks år.

Reell kostnad for å reparere skaden på forsikring: 27.000 kroner.

Dermed kan man si rett ut at dersom å reparere skaden koster mindre enn 27.000 kroner kan du like så godt betale dette ut av egen lomme, hver eneste krone under 27.000 vil du da spare penger på.

Det må altså være en skade som koster over 27.000 kroner før du kan si at det lønner seg å ta det på forsikringen.

Jeg anbefaler deg følgende:

Drit i hele greia, noe skader blir det alltid på en bil.

Dessuten kan det hende du er heldig og noen kjører på deg senere, slik at det blir deres feil.

Da vil personen som kjører på deg ha ansvaret, og deres forsikringsselskap vil betale. Da kan du få reparert mye gratis :D hehe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

La oss si at du per i dag har 40% bonus og betaler 15.000 i året i forsikring.

Da vil fullprisen være 25.000.

Dersom du tar denne skaden på forsikring, så må du betale egenandel på kanskje fem eller syv tusen for reparasjonen, og neste år vil du kun ha 30% bonus.

Om du har en forsikring med bare 10% bonustap ved skade er du svært heldig. Det normale pleier å være 30% nedrykk, i tillegg til at du ikke rykker 10% opp... M.a.o., bonus etter skaden vil bli 10% i stedet for 50%.

Dine Penger har en grei kalkulator for dette.

Lenke til kommentar

Det er dessuten også 5 skadefrie år mellom 70% og 75%. Maksimal bonus er 80%, og det tar 5 år fra 75% til 80% (her får man også valget etter disse 5 år å beholde 75% og få neste skade uten bonustap). Enkelte selskaper kan ha egne villkår som avviker litt fra disse standardvillkårene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...