Gå til innhold

Japan Og Pearl harbor


Anbefalte innlegg

Asiatiske kulturer er mer kollektiviste som betyr at de har en tendens å bli opptatt av gruppen eller landet altsammen i motsetning til de fleste andre vestlige land som er mer individualistiske og er opttatt av seg selv.

 

Det er typisk for eksempel, for japanske kvinner å ønske å kjøpe de samme nøyaktig klær i forhold til europeiske og amerikanske klær som er mer vant til å ønske noe enestående som de andre ikke har.

 

Jeg har japanske og kinesiske kollegaer i Kobe og Beijing. De er meget intelligent og dyktige men har problemer med både kreativitet og når de har en god ide har det vanskelig å utfordre andre å akseptere deres ny tiltak. Mine amerikanske og europeiske kollager er mer vant til å krangle og konkurerer, selv om de ofte har dummere ideer. Ønsker jeg noe gjort meget snart, billig og vel gjort sender jeg dette til asia, ønsker jeg noe nytt og kreativt så spør jeg mine europeiske og særlig amerikanske venner.

 

Både egenskaper, kollektivisme og individualisme har sine fordeler og ulemper.

 

I norge påvirke janteloven mer i kollektivistisk retning av og til,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange andre land som har hatt feilslatt finanspolitikk. Tenk pa Sverige som mistet 9% av sin BNP i krisen i 1990, mens andre land vokste.

 

Ja for guds skyld. Å sammenligne Sverige og Japan har jo veldig mye verdi. Har du peiling på økonomi i det hele tatt?

 

Men du skal få leve i din lille boble hvor du tror at mangel på offinnsomhet er grunnen til at Japan har dårlig økonomi. Å prøve å opplyse deg på området er åpenbart fåfengt.

Lenke til kommentar

Det er mange andre land som har hatt feilslatt finanspolitikk. Tenk pa Sverige som mistet 9% av sin BNP i krisen i 1990, mens andre land vokste.

 

Ja for guds skyld. Å sammenligne Sverige og Japan har jo veldig mye verdi. Har du peiling på økonomi i det hele tatt?

 

Men du skal få leve i din lille boble hvor du tror at mangel på offinnsomhet er grunnen til at Japan har dårlig økonomi. Å prøve å opplyse deg på området er åpenbart fåfengt.

Hvorfor har det ingen verdi? Det er mange ting som er lignende.

 

Den svenske krisen kom av at den svenske velferdsmodellen (som de har forlatt) gjorde økonomien deres svak og eksporten sank. For å løse dette problemet så devaluerte de kronekursen, men det fungerte dårlig. I 1985 bestemte de seg for å dergulere banklån som var gjort på et elendig tidspunkt av de venstrevridde, siden renten var under null allerede. Dette førte til en massiv boble av lån, boligpriser og lignende og dette kræsjet når Ingvar Carlsson gikk vekk fra fast kronekurs. Dette førte til en massiv spekulajon av kronekursen og som svar ble renten sendt opp til veldig høye nivåer og alle banlkene kollapset på grunn av dårlige lån. Løsningen til Sverige var å baile ut bankene.

 

I Japan var det for store forhåpninger om økonomien. Noe som førte til at folk tok opp lån med antagelse om at den japanske veksten vil forsette og bankene ga ut lån til alle. Dette førte også til massive boligpriser. I 1989 økte finansministeren renten og økonomien krasjet. Begge krisene hadde samme årsak, og begge to brøt økonomien sammen på grunn av høyere rente. Svake firmaer i Japan fikk forsatt lån av bankene en stund, men de var for svake til å forsette og bankene kollapset så de ble sammenslatt og sluttet å gi ut så mange lån.

 

Hadde Japan hatt mer potensiel vekst som du hevder, så ville Japan ha forsettet med høy vekst etter dette, og de dårlige lånene ville trolig blitt forbedret av økt etterspørsel. Dette skjedde ikke fordi Japan hadde ikke noe særlig potensiel vekst igjen. Noe av årsaken til dette var at de forsatt hadde gamle ineffektive strukturer og det var ikke noen markeder de kunne ekspandere til. Mangel på kreativitet som jjkoggan også nevner var en direkte årsak til at japan ikke kunne forsette sin vekst til nye markeder. Manglen på å utfordre andre førte til at gamle ineffektive strukturer forble. F.eks. at man er på jobben selv om man ikke har noe å gjøre.

 

Så jo jeg har noe peiling på økonomi, har du?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Nei, du har ikke peiling på økonomi! Å sammenligne Japan og Sverige blir som å sammenligne Sotra og New York. Verdens nest største økonomi inntil nylig vs Ikea, Volvo og Saab. Makes sense? Og svenskene er ikke så fryktelig kreative de heller, så jeg har problemer med å forstå resonnementet.

 

Finanspolitikk er basert på økonomisk teori, ikke på kreativitet.

 

Og hvor har jeg sagt noe om den potensielle veksten til Japan?

Lenke til kommentar

Nei, du har ikke peiling på økonomi! Å sammenligne Japan og Sverige blir som å sammenligne Sotra og New York. Verdens nest største økonomi inntil nylig vs Ikea, Volvo og Saab. Makes sense?

 

Og hvor har jeg sagt noe om den potensielle veksten til Japan?

Du vet at Sverige var den 17-ende største økonomien i 1990 og det var bare 10 land som hadde mer enn 50% storre økonomi enn Sverige, så den svenske økonomien var ikke liten. Men dette handler ikke om størrelse. Jeg ser egentlig ikke hvorfor størrelse skal være en faktor i dette tilfellet og gjøre det umulig å sammenligne land.

 

Du har aldri sagt noe om den potensiele veksten til Japan direkte. Men du sa at veksten var dempet utelukkene på grunn av finansielle problemer og ikke på grunn av strukturelle problemer. Ergo, om du har rett, så var den potensielle veksten til Japan etter krisen, mye høyere enn den virkelige veksten. Jeg mener at Japan hadde nådd sitt metningspunkt og at strukturelle problemer forhindret videre vekst. Bankrisen og dereter "lost decade" skjedde fordi japanerene var overoptimistiske og var ikke forberedt på svak vekst. Hvis dette ikke var tilfellet, hvorfor var veksten svak før krisen også.

 

Real_GDP_growth_rate_in_Japan_%281956-2008%29.png

 

Og svenskene er ikke så fryktelig kreative de heller, så jeg har problemer med å forstå resonnementet

 

Finanspolitikk er basert på økonomisk teori, ikke på kreativitet.

Jeg er litt usikker på hva du prøver å komme frem til og om du en gang forstår hva finanspolitikk er for noe. Jeg snakker ikke om bare offentlig forbruk. Jeg snakker om økonomien generelt. Om befolkningen mangler kreativitet så vil det påvirke økonomien, fordi uten kreativitet så vil man ikke lage orginale nye produkter som kan konkurere i markedet. Man vil miste ordre som jjkogan sier over, "hvis han onsker noe nytt og kreativt så spør han sine europeiske og særlig amerikanske venner."

 

Og hvis de med lavere rang og de som ikke er i flertall ikke kan uttale seg, så vil det føre til at ineffektive strukturer forblir fordi debatt blir holdt nede. Ny ideer starter ofte ved at en liten gruppe som ikke er en del av den politisk eliten overbeviser resten av befolkningen.

 

Svensker og nordmenn er bedre på kreativitet enn japanerene er. Tenk på skolesystemet. I Japan handler det mest om å pugge fakta, mens i Skandinavia handler det om å forstå. Tenk på alle de oppfinnelsene som har kommet fra skandinaviske land. Tenk på alle de firmaene som har kommet fra Skandinaviske land, som IKEA som er verdens største på møbler og revolusjonerte markedet ved å komme med billigere møbler som er lett å sette opp, Saab som tidligere var en veldig sterk bilprodusent og Volvo som er forsatt sterk. Svensker og nordmenn er forsatt kreative, men får ikke så mye til lenger fordi de har mistet sin tiderlige sterke arbeidsmoral.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Du finner det ikke litt ironisk at du trekker frem Volvo og Saab som kreative suksesser? Sist jeg sjekket så var Toyota verdens største bilprodusent. Hvem var verdens største innen møbel sa du?

 

Tenk på skolesystemet. I Japan handler det mest om å pugge fakta, mens i Skandinavia handler det om å forstå.

 

Ennå mer tullprat. Ta en titt på PISA testene. Hos de fleste land så er det å pugge fakta en del av skolekulturen. USA blant annnet, og hvor finner man elite univeristetene?

 

Japan knuser jo uansett de Skandinaviske landene. Er dessuten ignorant å påstå at pugging ikke gir forståelse. Man skal være bra dum om man leser en bok 4 ganger uten å forstå innholdet. Her i Norge er vel fokset mer på Facebook.

Lenke til kommentar

Du finner det ikke litt ironisk at du trekker frem Volvo og Saab som kreative suksesser? Sist jeg sjekket så var Toyota verdens største bilprodusent. Hvem var verdens største innen møbel sa du?

Toyota er ikke en kreativ suksess. Det er en suksess fordi de klarer å produsere billige og gode biler. Dette er Japan flinke på grunn av god arbeidsmoral og ikke spesielt høye lønninger. Svenske biler er på ingen måte billige. Og jeg pekte bare på at iforholdtil folketallet og arbeidsmoralen så har Sverige hatt mye suksess. Volvo og Saab var også tidligere mye større. Jeg vet ikke om IKEA er verdens største på møbler, men de er veldig store og finnes i veldig mange land.

 

 

 

Ennå mer tullprat. Ta en titt på PISA testene. Hos de fleste land så er det å pugge fakta en del av skolekulturen. USA blant annnet, og hvor finner man elite univeristetene?

 

Japan knuser jo uansett de Skandinaviske landene. Er dessuten ignorant å påstå at pugging ikke gir forståelse. Man skal være bra dum om man leser en bok 4 ganger uten å forstå innholdet. Her i Norge er vel fokset mer på Facebook.

For det første, du misforstår. Selv om pugging er et banneord i Norge, så bor jeg ikke i Norge og er ikke påvirket av norske sosiale normer. Det er ingenting galt med pugging, det er nødvendig for å kunne huske fakta. Men pugging gir ikke forståelse alene. F.eks. min erfaring fra Kina er at noen elever vil pugge dialoger og hvis man begynner å ga utenfor dialogene i skolebokene så vil de få store problemer med å forstå. I Kina starter mange elever å lære engelsk fra de er 10 år, men klarer forsatt ikke å snakke engelsk ordentlig selv om arbeidsinnsatsen deres er mye høyere enn norske elever. Mattekunnskapene derimot, er en helt annen historie.

 

Hva tror du f.eks. er grunnen til at engelskforstaelsen i Japan er så dårlig. Mens skandinaver er generelt flinke i Engelsk med minimal innsats. Det kan ikke være fordi norske elever pugger mer og de færreste norske elever bruker engelsk noe særlig. Det kan være på grunn av engelske TV-show, men eldre nordmenn er flinke de også,hvis du ser bort ifra dialekten.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

For det første. Toyota har flere fabrikker utenfor Japan. For det andre. Hvorfor tror du Toyota kan bygge en fabrikk i USA og produsere bedre og billigere biler enn GM? Er dette pga lave lønninger og høy arbeidsmoral i Japan?

 

 

For det første, du misforstår.

 

Hva er det jeg missforstår? Er det å være god i Engelsk og lesing en forutseting for å være kreativ? Mens matematikk ikke er det? Er det et fag som krever forståelse så er det jo matematikk. Hjelper ikke å pugge ligninger når man ikke vet hvordan man løser dem.

 

Og ja. TV og media er stort sett den eneste årsaken til at vi i Skandinavia utmerker oss når det gjelder engelsk. Gå til et hvilket som helst europeisk land hvor media kun forholder seg til et språk så ser man at engelsknivået stort sett er ikke eksisterende(Tyskland og Frankrike).

 

Færreste norske elever bruker engelsk noe særlig? Hvor tar du dette fra? Ren synsing.

 

For ordens skyld. Siden stort sett alle store økonomier mangler kreativitet og dermed ikke har et grunnlag for verdiskapning. Hvor finner man disse kreative og oppfinnsomme menneskene?

(La oss se bort fra Sverige).

 

Tyskland, Frankrike, Italia? Åpenbart ikke

Noen land i Afrika? Tvilsomt

Sørøst Asia? Stort sett samme kulturelle faktorer som i Japan, så nei.

Skandinavia? Kanskje på Sunnmøre, ellers er det lite å skryte av

Nei, Sverige fant verken opp bilen eller møblene(var det ikke det du argumenterte med tidligere?)

 

Så det er kun engelskmenn og amerikanere som er kreative og oppfinnsome.

 

Så med din definisjon på kreativitet så eksisterer egentlig ikke begrepet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første. Toyota har flere fabrikker utenfor Japan. For det andre. Hvorfor tror du Toyota kan bygge en fabrikk i USA og produsere bedre og billigere biler enn GM? Er dette pga lave lønninger og høy arbeidsmoral i Japan?

Toyota bygger biler her i Ohio og Kentucky. Jeg kjenner flere som jobber i Georgetown Kentucky. Arbeidsmoralen er høy pga arbeidsløshet og faktum at Toyota betaler meget bra i forhold til andre selskap i området.

 

For det andre lederne og ideene kommer fra Japan, ikke USA. Japanerne er meget flink på til å forsterke og forbedre eksisterende saker, særlig fordi de studere forbrukerne sine mer enn noe andre land jeg kjenner.

 

 

Her oppsumere en kinesiske myndighet forskjellen mellom asiatiske elever og vestlige elever+

 

Students in China perform well in exams and tests in which they are required to memorize answers, but rate less well in creativity and critical thinking, hampering the country's ambitions to move its economy up the value chain.

 

"Students don't only need knowledge; they have to learn how to act, to use their brains," Wen told a meeting on July 13 in a lengthy speech carried by the official Xinhua news agency on Tuesday.

 

"As Einstein said, imagination is more powerful that knowledge."

 

"We must encourage students to think independently, freely express themselves, get them to believe in themselves, protect and stimulate their imagination and creativity," Wen said.

 

Other countries in Asia, including Singapore and Japan, have struggled to address similar problems in education systems which stress exam results and conformity.

China's ruling Communist Party keeps a tight grip on what can be taught in schools and allows no dissent on sensitive subjects like Taiwan and Tibet, suggesting any change in policy would be hard to enact and fraught with difficulties.

 

Wen did not suggest how Chinese schools were supposed to alter their teaching methods to encourage freer thinking, but said education reform was vital if the country was to get rich.

 

"A first-rate country can only be built with first-rate education and first-rate talent," he said.

 

Janteloven og faktum at norge er et meget homogent samfunn hindrer kreativitet, ikke til det samme graden som i asia men likevel...

 

 

Skolen her hos meg har et høyt antall asiatiske elever(33% av alle elever), ikke minst fordi skolen er meget god og får gode resultater. Asiatiske innvandrer setter høy pris på utdannelse. Disse elever ofte spiller fiolin eller piano meget bra fordi foreldrene krever at de øver mange timer per dagen. De dominere konkuranser mellom musikanter fordi de øver så mye mer enn ikke-asiatiske elever unntatt når de må gjør noe kreativ og skrive musikk selv eller spille jazz. Her dominerer europeiske amerikanere.

 

Selv mener jeg våre barn må pugge mer slik at de har et bedre grunnlag for sin kreativitet og du finner dette ofte når en europeiske amerikaner har barn med en asiatisk amerikaner. Det er en stor fordel til amerikaner å blande kulturer.

 

De beste fotball lagene i verden består ikke av spillere fra et land, rase eller stil men når du tar de beste fra hvert land, rase og stil og de jobber sammen til noe kreativt og overlegen.

 

 

http://www.reuters.com/article/2010/08/31/us-china-education-idUSTRE67U18Y20100831

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...