Gå til innhold

BK: Nordlys

Anbefalte innlegg

Var ute på Rennesøy på fredag for å prøve å få festet litt nordlys til minnekortet. Kom litt skyer og var ikke så mye nordlys, så fant ut eg skulle prøve meg på noe nytt. Hadde en lommelykt som jeg lyste opp forgrunnen med. Hvordan ble resultatet?

Exif:

1m 15s

10mm

f/4

Iso 200

post-190236-0-42813100-1300009820_thumb.jpg

Endret av DjIcet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skulle ikke ha lyst opp forgrunnen. Det ødelagte mye av bildet, det forstyrrer hovudelementet.

Hemmeligheten med fotografi er å utelate det som ikke har en betydning, og ta bilde av det som er viktig. Trærne i forgrunnen har ingenting med nordlys å gjøre, derfor forstyrrer det veldig.

Du kunne kanskje zoomet litt mer inn og "siktet" mer til venstre, og dermed fått litt mer av himmel og nordlys med, og mindre av forgrunnen.

Om det hadde vært litt mørkere kan det være nordlyset hadde vist bedre.

5 minutter i APS gav meg dette bildet, ikke perfekt, men noe i den banen hadde jeg likt bedre.

Nå er jeg ingen mester i Photoshop, og brukte ikke lang tid, så det er sagt.

Tar meg friheten til å poste bildet på nytt.

Dette er DjIcet sitt bilde. Jeg har ikke tatt det, jeg eier ikker rettighetene til bildene. Jeg står KUN, ene og alene for etterbehandlingen.

Copyright DjIcet

Here:

post-209260-0-23893800-1300013845_thumb.jpg

Edit: ser nå i etterkant (to minutter etterpå) at det kanskje ble litt for mørkt. Men, -bildet, synes jeg, tar seg bedre ut litt mørkere. Ikke så mørkt kanskje, men litt mørkere, og forgrunnen "fjernet".

Endret av Diskutant
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingen. Dette var bare et eksperiment jeg gjorde da skyene begynte å komme mer inn over nordlyset. Tok en del bilder før det uten å lyse opp forgrunnen. Legger ved et her som du kanskje liker bedre. :) Ble bra den redigeringen du gjorde.

post-190236-0-46379300-1300030966_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kjøp PS. Og lightroom.

Hvorfor dèt, han har Aperture...?

Litt bildekritikk:

Jeg lekte meg med litt av samme idèen for en stund siden, dvs ikke med nordlys men fine skyer med månen bakom samt ekstern blits som lyste opp en stygg(kjempestygg) forgrunn (bevisst valg).

Å forsøke/prøve ut nye idèer er bare sunt og i mine øyne er det et tegn på at man VIL noe, om utførelsen ikke helt står i stil til ambisjonene.

For å korte ned og kutte rett til poenget uten unødvendig mye detaljkritikk vil jeg bare si at vi nå har noe til felles; idèen er prøvd men uten særlig hell :)

Så går vi videre og prøver oss på flere nye ting og lærer noe for hver gang!

(fin himmel btw)

Lenke til kommentar

(fin himmel btw)

Må bare kommentere akkurat det, synes ikke du det ble litt for blasse og svake farger? Litt rotete?

Jeg synes iallfall det, og det orange tok overhånd over nordlyset, som var hovedmotivet. Det er derfor jeg blenda det litt i "min" versjon..

Jeg spør etter deres meninger, hva synes dere om det?

Lenke til kommentar

Kjøp PS. Og lightroom.

Hvorfor dèt, han har Aperture...?

Litt bildekritikk:

Jeg lekte meg med litt av samme idèen for en stund siden, dvs ikke med nordlys men fine skyer med månen bakom samt ekstern blits som lyste opp en stygg(kjempestygg) forgrunn (bevisst valg).

Å forsøke/prøve ut nye idèer er bare sunt og i mine øyne er det et tegn på at man VIL noe, om utførelsen ikke helt står i stil til ambisjonene.

For å korte ned og kutte rett til poenget uten unødvendig mye detaljkritikk vil jeg bare si at vi nå har noe til felles; idèen er prøvd men uten særlig hell :)

Så går vi videre og prøver oss på flere nye ting og lærer noe for hver gang!

(fin himmel btw)

Takk! :D Ja, liker å prøve meg på forskjell eg ser andre har gjort. Og som no ideer som dukker opp når man står der. :)

Hehe.. Man kan jo ikke mestre alt med en gang, men øvelse gjør jo mester. Eller i hvertfall bedre. :p

Har ikke noe behov for å kjøpe PS som koster skjorten og litt til, for så å ikke kunne redigere raw i det uten en plug in som og koster penger. Då holder jeg eg til Aperture som kan redigere raw (og er kjapt ute med støtte for nye kameraer). Har curves, levels og det man trenger for å "pynte" litt på bildene.

Lenke til kommentar

Har ikke noe behov for å kjøpe PS som koster skjorten og litt til, for så å ikke kunne redigere raw i det uten en plug in som og koster penger. Då holder jeg eg til Aperture som kan redigere raw (og er kjapt ute med støtte for nye kameraer). Har curves, levels og det man trenger for å "pynte" litt på bildene.

1. Du kan kjøpe elements. Det er direkte billig.

2. Plugin med raw koster ingenting.

3. Aperture = apple. Æsj.

Greit, den siste var usaklig... :p

Lenke til kommentar

1. Du kan kjøpe elements. Det er direkte billig.

2. Plugin med raw koster ingenting.

3. Aperture = apple. Æsj.

Greit, den siste var usaklig... :p

Den siste var usaklig ja. Og din personlige mening. Jeg er veldig fornøyd med både mac'en min og aperture. :)

Aperture er faktisk ennå billigere enn Elements og. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...