Gå til innhold

Gule bilder i dårlig lys

Anbefalte innlegg

Jeg har et Canon Eos 1000d, som jeg bruker sammen med kitobjektivet. Jeg synes dog ofte at bildene blir fryktelig gule i litt mørkere lys hvis jeg ikke bruker blitz (og jeg synes at å bruke den innebygde blitzen gjerne gir et mye "harderde" resultat enn det jeg vil ha).

Jeg lurer på om dette kan forbedres ved å bytte ut kitobjektivet. Er i grunnen ganske fornøyd med zoomen på det jeg har, så det ville eventuelt bare blitt å byttet ut til en annen 18-55 mm og bruke det som standardobjektiv i stedet for det jeg har nå.

SÅ ja, spørsmålet: Kan bildene bli mindre gule ved å bytte ut objektivet med ett som er litt bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er hvitbalansen som gjør dette, kameraet klarer ikke og finne riktig balanse, det er derfor du har flere "auto-muligheter" for og ta bilder i forskjellige unaturlige lyskilder, du kan også forandre hvitbalansen i etterkant i Canon DPP hvis du skyter i raw istedenfor jpg.

Hvis du er fornøyd med objektivet du har kan du spandere på deg en ekstern blits, Canon 430EX II er den rimeligste blitsen jeg vil anbefale noen og kjøpe. Med denne har du mulighet til og rette selve blitslyset unna motivet og få et indirekte lys som vil myke opp skyggene.

Andre fordeler med 430EX II er at du får et fast fokuslys som hjelper godt til og fokusere raskere, den innebygde blitsen gir en rekke korte blink for og fokusere denne forstyrrelsen slipper du da.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Fortsatt hvitbalanse. Automatisk hvitbalanse har stilt seg inn etter utelyset (reflektert i metallflater). Benytt manuell og sett på lampelys hvis det er lampelyset du vil ha hvitere.

Dagslys og glødelamper har svært forskellige farvetemperaturer og vil kreve et bevisst valg når du har begge lyskilder (også lysstoffrør, LED, etc kan gi problmere når motivet er opplyst av forskjellige lyskilder).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eller juster hvitbalansen i etterkant med den medfølgende programvaren ;)

Dette synes jeg er et dårlig råd. For det første så sparer man seg for masse arbeid i etterbehandlingen ved å få hvitbalansen rett i opptaksøyeblikket og for det andre kan en feil hvitbalanse gå utover bildekvaliteten (selv om man bruker RAW).

Lenke til kommentar

Dette synes jeg er et dårlig råd. For det første så sparer man seg for masse arbeid i etterbehandlingen ved å få hvitbalansen rett i opptaksøyeblikket og for det andre kan en feil hvitbalanse gå utover bildekvaliteten (selv om man bruker RAW).

Bildekvaliteten? Det er vel i så fall ene og alene hvis hvitbalansen er så skjev at man feileksponerer så det blir for lyst eller mørkt.

Lenke til kommentar

Bildekvaliteten? Det er vel i så fall ene og alene hvis hvitbalansen er så skjev at man feileksponerer så det blir for lyst eller mørkt.

Nettopp. Man kan risikere å undereksponere (få mer støy) eller overeksponere (brenne ut) en eller flere av fargekanalene. Et typisk eksempel er at man lett kan få mer støy i den blå kanalen dersom man bommer på hvitbalansen i lavlys-situasjoner.

Lenke til kommentar

En veldig enkel måte å unngå dette er å knipse et bilde av et hvitt ark (zoom helt inn og bruk manuell fokus, et hvitt ark gir ingenting for kameraet å autofokusere på) og så gå inn i menyen, side 2 og "custom WB". Velg bildet av arket, og sett hvitbalansen til "custom WB". white-balance.jpg

Dette gir et noenlunde godt resultat. Skyter du i RAW og justerer hvitbalansen senere, blir det bedre.

Hvis du er misfornøyd med den innebygde blitsen, kjøp en ekstern blits. 430exII er fin til nybegynnere, og koster ikke skjorten. Ellers kan du vurdere en 50mm f1.8 (700kr) som lar deg droppe blitsen i mange tilfeller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare slenge kamera på 2500 Kelvin når man tar bilder i crappy belysning. Ofte ligger man i området 2500K og 2900K uansett. Da er man i nabolaget i det minste, ikke som auto som kan få fullstendig skivebom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

En veldig enkel måte å unngå dette er å knipse et bilde av et hvitt ark (zoom helt inn og bruk manuell fokus, et hvitt ark gir ingenting for kameraet å autofokusere på) og så gå inn i menyen, side 2 og "custom WB". Velg bildet av arket, og sett hvitbalansen til "custom WB". white-balance.jpg

Dette gir et noenlunde godt resultat. Skyter du i RAW og justerer hvitbalansen senere, blir det bedre.

Hvis du er misfornøyd med den innebygde blitsen, kjøp en ekstern blits. 430exII er fin til nybegynnere, og koster ikke skjorten. Ellers kan du vurdere en 50mm f1.8 (700kr) som lar deg droppe blitsen i mange tilfeller.

Veldig gode råd her. Som om jeg skulle sagt det selv :)

Bare en tilføyelse: i stedet for å bruke manuell fokus så kan du bare tegne et stort kryss midt på arket med sort tusj og fokusere på det i stedet. Funker perfekt og påvirker ikke hvitbalansen.

Med litt rutine tar det ca 10 sek. å sette hvitbalansen på denne måten, og du kommer til å lure på hvorfor ingen fortalte deg dette tidligere ;)

Endret av Slettet+789234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...