messy Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Jeg har et Canon Eos 1000d, som jeg bruker sammen med kitobjektivet. Jeg synes dog ofte at bildene blir fryktelig gule i litt mørkere lys hvis jeg ikke bruker blitz (og jeg synes at å bruke den innebygde blitzen gjerne gir et mye "harderde" resultat enn det jeg vil ha). Jeg lurer på om dette kan forbedres ved å bytte ut kitobjektivet. Er i grunnen ganske fornøyd med zoomen på det jeg har, så det ville eventuelt bare blitt å byttet ut til en annen 18-55 mm og bruke det som standardobjektiv i stedet for det jeg har nå. SÅ ja, spørsmålet: Kan bildene bli mindre gule ved å bytte ut objektivet med ett som er litt bedre? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Feil hvitbalanse... RTFM! Lenke til kommentar
messy Skrevet 13. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2011 De blir gule både med autohvitbalanse og når jeg stiller den inn manuelt... Lenke til kommentar
# offline Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Last opp et bilde så vi kan se... Ha med full exif Lenke til kommentar
messy Skrevet 13. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2011 Nå er dette tatt med autohvitbalanse. Har noen som er verre enn dette også, men der er det mennesker på (og som jeg dermed ikke vil poste på nettet).. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 (endret) Det er hvitbalansen som gjør dette, kameraet klarer ikke og finne riktig balanse, det er derfor du har flere "auto-muligheter" for og ta bilder i forskjellige unaturlige lyskilder, du kan også forandre hvitbalansen i etterkant i Canon DPP hvis du skyter i raw istedenfor jpg. Hvis du er fornøyd med objektivet du har kan du spandere på deg en ekstern blits, Canon 430EX II er den rimeligste blitsen jeg vil anbefale noen og kjøpe. Med denne har du mulighet til og rette selve blitslyset unna motivet og få et indirekte lys som vil myke opp skyggene. Andre fordeler med 430EX II er at du får et fast fokuslys som hjelper godt til og fokusere raskere, den innebygde blitsen gir en rekke korte blink for og fokusere denne forstyrrelsen slipper du da. Endret 13. mars 2011 av Nautica Lenke til kommentar
PerB Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Fortsatt hvitbalanse. Automatisk hvitbalanse har stilt seg inn etter utelyset (reflektert i metallflater). Benytt manuell og sett på lampelys hvis det er lampelyset du vil ha hvitere. Dagslys og glødelamper har svært forskellige farvetemperaturer og vil kreve et bevisst valg når du har begge lyskilder (også lysstoffrør, LED, etc kan gi problmere når motivet er opplyst av forskjellige lyskilder). 1 Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Den automatiske hvitbalansen fungerer dårlig ved lave fargetemperaturer (typisk innendørs om kvelden). Bruk enten predefinerte presets (f.eks. Glødelampe) eller mål hvitbalansen selv (les i manualen hvordan du gjør dette på ditt kamera). 1 Lenke til kommentar
messy Skrevet 13. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2011 Takktakk. Da skal jeg styre vekk fra Auto i slike tilfeller, så kanskje det blir en ordnings på det. 1 Lenke til kommentar
GSM Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Takktakk. Da skal jeg styre vekk fra Auto i slike tilfeller, så kanskje det blir en ordnings på det. Eller juster hvitbalansen i etterkant med den medfølgende programvaren Lenke til kommentar
grautmaum Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Jeg skyter alltid med hvitbalanse på auto, men siden jeg også stort sett utelukkende skyter i raw(+jepg), så er jo problemet lett løselig i etterkant. Det er også en mulighet du kan vurdere Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Eller juster hvitbalansen i etterkant med den medfølgende programvaren Dette synes jeg er et dårlig råd. For det første så sparer man seg for masse arbeid i etterbehandlingen ved å få hvitbalansen rett i opptaksøyeblikket og for det andre kan en feil hvitbalanse gå utover bildekvaliteten (selv om man bruker RAW). Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Dette synes jeg er et dårlig råd. For det første så sparer man seg for masse arbeid i etterbehandlingen ved å få hvitbalansen rett i opptaksøyeblikket og for det andre kan en feil hvitbalanse gå utover bildekvaliteten (selv om man bruker RAW). Bildekvaliteten? Det er vel i så fall ene og alene hvis hvitbalansen er så skjev at man feileksponerer så det blir for lyst eller mørkt. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Bildekvaliteten? Det er vel i så fall ene og alene hvis hvitbalansen er så skjev at man feileksponerer så det blir for lyst eller mørkt. Nettopp. Man kan risikere å undereksponere (få mer støy) eller overeksponere (brenne ut) en eller flere av fargekanalene. Et typisk eksempel er at man lett kan få mer støy i den blå kanalen dersom man bommer på hvitbalansen i lavlys-situasjoner. Lenke til kommentar
diZrupt0r Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Nettopp. Man kan risikere å undereksponere (få mer støy) eller overeksponere (brenne ut) en eller flere av fargekanalene. jepp, dette har jeg "brent" meg på før Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 En veldig enkel måte å unngå dette er å knipse et bilde av et hvitt ark (zoom helt inn og bruk manuell fokus, et hvitt ark gir ingenting for kameraet å autofokusere på) og så gå inn i menyen, side 2 og "custom WB". Velg bildet av arket, og sett hvitbalansen til "custom WB". Dette gir et noenlunde godt resultat. Skyter du i RAW og justerer hvitbalansen senere, blir det bedre. Hvis du er misfornøyd med den innebygde blitsen, kjøp en ekstern blits. 430exII er fin til nybegynnere, og koster ikke skjorten. Ellers kan du vurdere en 50mm f1.8 (700kr) som lar deg droppe blitsen i mange tilfeller. 1 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Om du syns den innebygde blitsen blir for hard kan du prøve å stille den ned, det kan hjelpe til en viss grad. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Hvorfor ikke bare slenge kamera på 2500 Kelvin når man tar bilder i crappy belysning. Ofte ligger man i området 2500K og 2900K uansett. Da er man i nabolaget i det minste, ikke som auto som kan få fullstendig skivebom. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Er det sparepærer skal man ofte også ned på 2400K.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234 Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) En veldig enkel måte å unngå dette er å knipse et bilde av et hvitt ark (zoom helt inn og bruk manuell fokus, et hvitt ark gir ingenting for kameraet å autofokusere på) og så gå inn i menyen, side 2 og "custom WB". Velg bildet av arket, og sett hvitbalansen til "custom WB". Dette gir et noenlunde godt resultat. Skyter du i RAW og justerer hvitbalansen senere, blir det bedre. Hvis du er misfornøyd med den innebygde blitsen, kjøp en ekstern blits. 430exII er fin til nybegynnere, og koster ikke skjorten. Ellers kan du vurdere en 50mm f1.8 (700kr) som lar deg droppe blitsen i mange tilfeller. Veldig gode råd her. Som om jeg skulle sagt det selv Bare en tilføyelse: i stedet for å bruke manuell fokus så kan du bare tegne et stort kryss midt på arket med sort tusj og fokusere på det i stedet. Funker perfekt og påvirker ikke hvitbalansen. Med litt rutine tar det ca 10 sek. å sette hvitbalansen på denne måten, og du kommer til å lure på hvorfor ingen fortalte deg dette tidligere Endret 14. mars 2011 av Slettet+789234 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå