Gå til innhold

Problemer med A7V133 hovedkort og t-bird 1,3

Mentor

Anbefalte innlegg

Har et Asus A7V133 hovedkort og en Athlon t-bird 1,3 Ghz prosessor. Alt fungerte helt fint helt til for noen dager siden. Da nektet maskina å starte opp os'et (win2k). Den "teller" minne, og jeg det er mulig å gå inn i biosen, men etter det henger maskina, og av og til booter den i gjentatte ganger av seg selv. Klokket ned prosessoren til 1Ghz, og da funket den fint.

Tempen på prosessoren har ligget på +/- 50 grader. FSB er 100 mhz. Minne er ei orginal brikke på 256 MB. Har noen andre her hatt noen tilsvarende problemer? Er det noen kjente problem med dette hovedkortet? Noen som har noe fornuftige svar før jeg evt. sender inn boksen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel..

Har så å si det samme oppsettet, og alt fungerer perfekt. Det som mest sannsynlig er galt med oppsettet ditt er overoppheting eller en for liten PSU. Til oppsettet du har bør du minst ha en 300W PSU. Det med varme kan løses med plansliping av CPU kjøleren, og et fint tynt lag med ASII.

Om kabinettet er noen år gammelt er det heller ikke dumt å fjerne f.eks. gammelt finstøv som tetter f.eks. PSU vifta og andre kjøleribber og/eller luftehull.

Om du vil felsøke PSU'en din, kan du stikke inni BIOS å se på +5V monitoren. Om denne dupper ned til f.eks. under 4.8X på noe tidspunkt er problemet nesten garantert fra PSU'en din.

Mvh,

Oxide

Lenke til kommentar

Kabinettet er et Cheaftec av en eller annen type med, PSU'en er 300w så jeg tror det skulle holde. Når det gjelder varme så har maskina ikke blitt stressa noe nevneverdig, og den ligger konstant på rundt 50 grader (cpu temp). Er bare blitt brukt til office applikasjoner, og surfing på nettet.

Lenke til kommentar

Har ikke oppgradert biosen.....

Skal ta meg en tur ned å se på saken (maskina står ikke hjemme, men på lesesalen min)

takker så langt for hjelpen, er det andre med gode forslag, så mottas det med takk :smile:

mvh/ Mentor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...