harald_ Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 For man gidder nok å kjøpe en high-end P4 pc med 533MHz fsb i dag. Den rammen som sitter i er neppe Corsair XMS3700... Bygg PC sjæl. Den der er kanskje ikke så dyr i innkjøp, men du kan jo prøve å oppgradere den om to år. Ligg unna Elkjøp sier bare jeg Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Den mest idiotiske reglen er jo den at hvis du åpner kabinettet så mister du all garanti. Og bygger du selv får du opptil 10 år på noen av delene. Kjære Mr Uleand. Kan ikke fatte at du kan være redaktør noen plass. Du kan da ikke gjøre mye undersøkende journalistik. Hvor har de den regelen???? HP? nei Elkjøp? nei Expert? nei osv. Det fantes kanskje slike pc'er for 6-7 år siden, men ikke nå lenger. Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Den mest idiotiske reglen er jo den at hvis du åpner kabinettet så mister du all garanti. Og bygger du selv får du opptil 10 år på noen av delene. Kjære Mr Uleand. Kan ikke fatte at du kan være redaktør noen plass. Du kan da ikke gjøre mye undersøkende journalistik. Hvor har de den regelen???? Compaq har den Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Den mest idiotiske reglen er jo den at hvis du åpner kabinettet så mister du all garanti. Og bygger du selv får du opptil 10 år på noen av delene. Kjære Mr Uleand. Kan ikke fatte at du kan være redaktør noen plass. Du kan da ikke gjøre mye undersøkende journalistik. Hvor har de den regelen???? Compaq har den Javel? Vi har Compaq på jobb, her om dagen så stoppet CPU viften, jeg tok den ut, jeg fikk tilsendt ny fra Compaq og byttet selv? Mistet jeg garantien? NEI!!!! Compaq har ikke lenger noen klistrelapper som forsegler kabinettet. Hvor har du sett det i det siste? Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Compaq har den Javel? Vi har Compaq på jobb, her om dagen så stoppet CPU viften, jeg tok den ut, jeg fikk tilsendt ny fra Compaq og byttet selv? Mistet jeg garantien? NEI!!!! Compaq har ikke lenger noen klistrelapper som forsegler kabinettet. Hvor har du sett det i det siste? Eller du ringer forhandleren eller en annen servicepartner og ber de komme og bytte vifta eller noe annet som er feil. 3 års på stedet garanti er kjekt å ha, noe jeg dessverre har hatt behov for i det siste på nesten helt nye HP/Compaq maskiner. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Compaq har den Javel? Vi har Compaq på jobb, her om dagen så stoppet CPU viften, jeg tok den ut, jeg fikk tilsendt ny fra Compaq og byttet selv? Mistet jeg garantien? NEI!!!! Compaq har ikke lenger noen klistrelapper som forsegler kabinettet. Hvor har du sett det i det siste? Eller du ringer forhandleren eller en annen servicepartner og ber de komme og bytte vifta eller noe annet som er feil. 3 års på stedet garanti er kjekt å ha, noe jeg dessverre har hatt behov for i det siste på nesten helt nye HP/Compaq maskiner. Jeg tror vi måtte ha feil på halvparten av det nyeste partiet med Compaq. (Enkel seriefeil med vifta) Veldig kjekt med på stedet service også. Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Den mest idiotiske reglen er jo den at hvis du åpner kabinettet så mister du all garanti. Og bygger du selv får du opptil 10 år på noen av delene. Hmmm, les kjøpsloven nøye. Hvis det oppstår en mangel ved varen har butikken ansvaret for å reparere eller erstatte produktet. På datadeler (ting som ikke fysisk forringes fort) er minimumstiden kjøpsloven gjelder for mellom 3-5 år..............oops. Lenke til kommentar
+RES+ Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Den mest idiotiske reglen er jo den at hvis du åpner kabinettet så mister du all garanti. Og bygger du selv får du opptil 10 år på noen av delene. Hmmm, les kjøpsloven nøye. Hvis det oppstår en mangel ved varen har butikken ansvaret for å reparere eller erstatte produktet. På datadeler (ting som ikke fysisk forringes fort) er minimumstiden kjøpsloven gjelder for mellom 3-5 år..............oops. Det er ikke feil eller mangler det er snakk om her.....oops. Når man åpner kabinettet og gjør en oppgradering og etter en stund så ryker en annen del, så mister man som regel garantien fordi det er gjort en endring i hardwaren. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 jeg skrev som nevnt ovenfor, åpner kabinettettet...mente da med for eks oppgraderinger etc. Noe jeg har vært borti flere ganger så jeg uttaler meg ikke på tomt grunnlag. Lenke til kommentar
plex- Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Ferdigsammensatte PC løsninger er nok mye bedre idag enn før. Før var det ett mareritt med utrolig få muligheter til å bytte deler. Husker en kamerat prøvde 4 forskjellige harddisker før han fant en som gikk ann å bruke på en IBM maskin. Idag er det nok noe annet.. maskinene ligger ikke såååå langt bak hjemme mekkete og delene er mye mer universal komponenter som går lett ann å bytte. Så om du ikke skal overklokke/bruke masse spesial deler og har like mye glede av å bruke den som å mekke på den så er det jo ett helt flott alternativ. Av og til kan det å bygge maskin selv være ett lite mareritt (deler som ikke fungerer sammen, mangel på forsendelser fra online shopper hvor en kjøper litt her og der og til slutt vil ingen ta ansvar for noe <- Been there.) Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Jeg må si at jeg ser på det å mekke maskinen selv som underholdning. Nå har jeg bare bygget to maskiner da, og skal snart bygge en for en kamerat. Det er nesten som et puslespill for de litt eldre kan man si Pluss da at du kan få en del bedre deler til nogenlunde samme pris. Tidligere har det bare vært ferdige maskiner på meg, og den siste som jeg hadde (en celeron 433) har gitt meg mye hodebry... Lenke til kommentar
god_online Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Et par viktige ulemper med HP/compaq/IBM-pc'er: - Bruker en egenprodusert BIOS-programvare som er nedstrippet til helt basic instillingsmuligheter. Krever spesielle oppdateringer fra produsentene som er vanskelig tilgjengelige og elendig dokumenterte. - Bruker propretiære hardware-løsninger(HK, CD/R/DVD osv.) som ofte ikke er kompatible med offisielle drivere. - Du får ingen Windows CD, men en recovery CD som ved en evnt. reinstallasjon gjør at du mister alt du har gjort av oppdateringer, partisjonering osv. Skulle man ønske å installere f.eks. en RAID/S-ATA-kontroller og legge systemet på, vil man ha et problem... Er selvølgelig ikke bare ulemper heller: - Produsent garanterer at (original)komponenter fungerer sammen. - Som regel inkl. service avtale. - Passer ypperlig for de som i utgangspunktet ikke har interesse av eller teknisk kunnskap nok til å konfigurere hardware/drivere osv. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Du har helt rett i at merke pc'er (HP/Compaq, IBM, DELL, osv) har sine ulemper, god_online. Men det er viktig å se på bruksområdet. På bedriftspc'er gidder jeg ikke å tukle med innmaten. De skal virke, dermed basta. Virker de ikke så får jeg unødvendig pes. Når de har hatt levetiden sin, så bytter jeg de bare ut. Muligens putter jeg i litt mer minne, men det er alt. På privat basis, så er merke pc'er bannlyst. Siden jeg bytter og herjer på mine egne maskiner. Dersom noen spør meg om råd til pc'er så spør jeg de om at de har barn og hvilken alder de er i. :wink: Har de barn i rett alder så er det ikke merke pc'er jeg anbefaler, da er det så kraftig maskin som de har råd til. Er behovet deres word, internett og de driver aldri med spill eller noe avansert, så er merke pc'er aktuelt. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Det er jo ddr ram som er i den, men helt enig hold deg unna ferdigpcer.Bygg deg heller en selv, ellers så kan du jo kjøpe en på PSData eller.no Nåja, for eg som allrede har kjøpt mangen programmer så var faktisk den pc dyre ja. Men om du ikke har programmene allrede så var prisen ikke så høy. Må ikke bare tenke på komponentene, uten programmer og os er pc'en ikke brukanes til noe. skjønner du poenget mitt :wink: Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Enb selvbygd pc er billigere i lengden, den er mye enklere å oppgradere, trenger ikke å ta alt på en gang, du kan få det du liker av alt. Ferdigpc er som en "godt og blandet " pose, egen pc er smågodt, kun det man liker best Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Compaq har ikke lenger noen klistrelapper som forsegler kabinettet. Hvor har du sett det i det siste?Ja, en kammerat av meg skulle sette inn mere ram i PCen, (2.8GHz elns). Han turte ikke åpne den selv fordi det var et klistre merke der døra møter selve kabinettet (dårlig forklart men...) som sa at hvis han brøt dette var det slutt på garantien. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Du har ofte veldig kjekke betalingsmåter ved kjøp av merke-pc. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Du har ofte veldig kjekke betalingsmåter ved kjøp av merke-pc. Det har du på komplett også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå