Helmersen Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Kan noen hjelpe meg? Jeg har en Roland R5 digital lydopptaker. I intervjusammenheng bruker jeg oppløsning MP3 (320 kbps, 44. 1 khz). Det går grit å overføre disse filene til Lydredigeringsprogrammet Audacity. Det går greit å redigere og lagre. Men, da jeg skal (noe jeg er avhengig av) å koipiere/brennne disse filene over til cd/dvd, nekter Nero-programmet å gjøre det. (finner ikke en data-fil, sier det). Jeg antar at filformatet som Audacity benytter som lagringsfilformat ikke uten videre konverteres til brenning. Har noen en oppfattbar beskrivelse på hvordan jeg kan få brenne filene til cd/dvd, og at disse lar seg åpne i Audacity? Takknemlig for svar! Mvh Helmer Handeland ([email protected]) Lenke til kommentar
TMB Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 (endret) Jeg har alltid brukt ImgBurn til brenning. Man kan brenne på alle mulige måter, også lyd-cd. Den takler MP3-formatet fint. ImgBurn er gratis og veldig enkelt å bruke. Endret 12. mars 2011 av TMB Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Jeg er ikke bruker av Audacity (men ser mange skryter av det), så svaret mitt blir mer generelt og forenklet, men antakelig nyttig. Det du må tenke på er (1) Hva slags plate du skal brenne (2) Hva slags format lydfilen er på (1) Type plate: - AUDIO CD: Likt med vanlige musikk CD-er. - DATA CD: Passer for alle typer filer du skal brenne til en CD - DATA DVD: Samme som for DATA CD, men har mer plass - VIDEO DVD: Likt med vanlige DVD-er du kjøper med filmer. Du skal kunne brenne alle lydfilene dine til en DATA-CD eller DATA/DVD, men da vil de ikke virke som en AUDIO CD (musikk-CD) i en CD-spiller for musikk. Hvis CD-spilleren din takler mp3-filer o.l. så vil en DATA-CD fungere, men jeg tror ikke støtten for DATA-DVD er noe å satse på i en CD-spiller. Mulig den kan spille greit på en DVD-spiller da. (2) Format: - WAV/AIFF: Vanlig ukomprimert lyd har filformat (WAV) på Windows og (AIFF) på MacOS. Dette er den beste lydkvaliteten. Brennes på en AUDIO CD. De kan naturligvis også brennes på en DATA CD/DVD også, men da vil de ikke fungere som en vanlig musikk-CD i en CD-spiller. - MP3/OGG/AAC: Tre komprimerte lydfilformater med lydtap som må brennes på en DATA CD eller DATA DVD. Kan ikke brennes på en AUDIO CD, selv om det kan virke sånn i enkelte programmer der det foregår en konvertering til ukomprimert lydfil før brenning. - FLAC: Tapsfritt format for komprimerte lydfiler. Ikke mye utbredt ennå, men en mulig kommende stjerne? Det du må sjekke i Audacity og tenke over er: - Hvilket lydformat lagrer du filene i? - Hva slags plate vil du brenne filene på? La oss si at du har en datamaskin som kjører Windows. Da kan du f.eks. i Audacity lagre filene i formatet WAV i en mappe på din datamaskin og deretter brenne disse filene til en AUDIO CD med et brenneprogram. Hvis lydfilene dine er opptil 80 minutter lange, så passer de på en brennbar CD (CD-R). Er de lengre, må du dele opp på flere CD-er. Hvis det er lange intervjuer (mange timer) o.l. så kan det kanskje være praktisk med et komprimert format (f.eks. mp3) på en DATA-DVD. Et no-nonsens (gratis, lite, raskt, moderne, ikke bloated) brenneprogram til Windows som er veldig enkelt i bruk er InfraRecorder. Der klikker du på "Audio Disc" i åpningsvinduet og resten er selvforklarende. InfraRecorder kan brenne alle platetypene jeg har nevnt over og mere til. Du får det i 64-bit også. Endret 15. mars 2011 av BonzoDog Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå