Delvis Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Virker å være en trend spesielt langrenn - og skiskytter utøverne har lagt seg til: Det er om å gjøre banne mest mulig i media Eksempel Er det god sportsånd på eliteplan? Jeg mener disse skal jo være forbilder for unge som driver idrett. Vel, jeg liker det ikke. Men så er jeg av dem som generelt synes banning er negativ lada da. Det trekker liksom ned personlighetene til noe simplere.. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Nå ser ikke jeg helt problemet med at Hegle Svendsen bruker jævlig hvis det er slik det føles. Hvis man mener at det blir for sterk kost, så får du heller sende en mail til avisen å be dem modere språket litt. Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Jeg har ikke lagt merke til ekstra mye banning blant utøverne, og hvis du har det så vil jeg mene at denne artikkelen illustrerte poenget ditt særdeles dårlig. Det var brukt ett banneord, som tilfeldigvis (for utøveren, ikke for artikkelforfatteren)var benyttet i overskriften. Ordet som var brukt her var dessuten ikke brukt nedsettende om noen, eller på en måte som jeg kunne oppfattet som unødvendig. Ordet jævlig er litt sterkere enn for eksempel forferdelig, som sikkert også kunne passet inn her. Og sannsynligvis kjenner man seg ekstra,ekstra forferdelig sent i et sånt løp, så da passer det vel fint å bruke et sterkere ord. Jeg er enig i at det er negativt hvis utøverne kaller andre utøvere for jævler, jævlige, faens idioter eller lignende, men det har jeg virkelig ikke sett bli gjort. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 12. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2011 Har fulgt med lenge. Og lagt merke til tendensene siden 80 tallet. Linken var bare et eksempel. Kommentarene her er banalt forutsigbare. Og si hva dere vil. Likefullt er det bare barnslig, bleikt og dumt å bruke slike banneord. Det degraderer personene som bruker dem. Dessverre er det altfor få som har fått forstand nok til å skjønne det. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Banneord er kraftuttrykk som kun blir sett på som negative fordi det historisk sett er ord kristne ikkje har synest noko om. Å unngå dei til ein kvar pris for å framstå som moden, vaksen og ansvarsfull er overkill etter min meining. Alt med måte sjølvsagt, men eg synest på ingen måte at Hagle har oppført seg dumt her. Å føle seg jævlig høyrest jo greit ut når du går eit langt renn. Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Har fulgt med lenge. Og lagt merke til tendensene siden 80 tallet. Linken var bare et eksempel. Kommentarene her er banalt forutsigbare. Og si hva dere vil. Likefullt er det bare barnslig, bleikt og dumt å bruke slike banneord. Det degraderer personene som bruker dem. Dessverre er det altfor få som har fått forstand nok til å skjønne det. Tendensene ellers i samfunnet har nok gått mot mer bruk av banneord siden 80-tallet, ja. Jeg skjønner ikke helt hvorfor skiløpere og andre idrettsutøvere skal unntatt fra denne trenden. Men jeg kan ikke se noe som tyder på at det er idrettsutøverne som har gått foran og banet vei for banning ellers i samfunnet. Da er nok internett og diverse TV-serier langt større syndere. Hvilke ord som blir sett på som grove banneord har jo også endret seg gjennom tidene, men det betyr ikke at folk generelt er mindre høflige eller mer barnslige mot hverandre, bare at det er andre ord som er de store skjellsordene enn det var før. DU mener det er barnslig, bleikt og dumt å bruke slike banneord. JEG mener ikke det. Hva nå? Skal vi sloss om hvem som skal vinne denne diskusjonen? Du sier det er altfor få som har forstand nok til å skjønne at det er sånn som du sier at det er. Det har ikke slått deg at folks generelle meninger kanskje ikke er som dine, og at det i seg selv fører til at banneordene ikke lenger degraderer personene som bruker dem (i samme grad som før). Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 12. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2011 Ja litt bedre og mer nyansert oppfølging. Takk for det. Setter det på spissen her, er klar over det. Dog mener jeg toppidretts-utøvere burde være seg mer bevisst å gå foran som mer edle. Sånn sett. Synes det er vel mye av det, og mitt eksempel her var sikkert ikke det beste. Tenk om politikere i regjeringen skulle begynne banne sånn? De klarer jo holde seg unna ( med ytterst få unntak). Hvordan klarer de det tro? Generelt ser jeg på utviklingen som litt bekymringsfull. Og dere har rett i ar feks Tv/film osv påvirker mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå