Blazerfar Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Jeg har nå over lang tid vært interessert i forsvaret, da enten ved flyverskolen eller som fallskjermjeger, evt. vanlig førstetjeneste om jeg ikke klarer opptaket til overnevnte. Jeg er i god fysisk form, har en enorm motivasjon, og et veldig stort problem: Eksem. Eksemet jeg har er stort sett bare på hender og noen ganger i anskikt, og det kommer og går som jeg vil. Jeg er svært usikker på hvorvidt jeg i det hele tatt kommer inn i forsvaret med dette, ettersom alle hendvendelser til de sier at legen på sesjon vil avgjøre hvor vidt jeg er tjenestedyktig eller ei. Er det noen som helst som har erfaringer med dette? enten ved å ha blitt erklert tjenestedyktig med eksem eller omvendt. HJERTELIG takk for svar! Lenke til kommentar
KingEdward Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 En jeg kjenner jeg ble tjenesteudyktig på grunn av eksem. Dette fordi man er redd det skal spre seg til andre soldater (man lever tett på hverandre i militæret), og fordi man ikke vil risikere at det bryter ut midt i et oppdrag f.eks. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 En i eskadronen min hadde kraftig håndeksem, noe som førte til at han ikke skulle ha kontakt med olje, samt unngå kulde. Han var i utgangspunktet ikke tjenestedyktig, men meldte seg opp til FOS hvor han ble avvist men fikk en plass i panserbataljonen som alminnelig vernepliktig. Nå vet jeg ikke om du og han har samme type eksem eller i hvilken grad du er påvirket av dette, men om dette blir værre av kulde (regner med at du ikke har prøvd å kline så mye våpenolje utover eksemen tidligere), så kan du ha et problem. Spesielt om du tenker på fallskjermjeger, da de har lagt lista ganske høyt. Men jeg er ingen lege, og militærleger kan dømme forskjellig, så er umulig for noen her å komme med et korrekt ja \ nei svar om hvordan eksemen påvirker deg og dine tjenestemuligheter. Du kan jo prøve å ringe VPV på 03003 og høre om de kan sette deg i forbindelse med en lege eller noen andre som kan besvare ditt spørsmål. Lenke til kommentar
Blazerfar Skrevet 12. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2011 Der jeg bor er det ekstremt kaldt mesteparten av året, så kulde er jeg godt vant med. Det kan forverres av olje og lignende ting, men eksemet jeg har er stort sett estetisk, og jeg har ingen problemer med å gjøre hva enn det skulle være uansett hvor ille det er. Jeg har altså ingen ekstrem grad av eksem, for å si det sånn. Jeg er mer redd for at en forhastet lege på sesjon ikke vil se det på samme måte, og vil erklere meg tjenesteudyktig uten tanke på mitt synspunkt, akkurat som alle fastleger jeg har vært hos ville gjort Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Gi inntrykk av å være godt motivert hvis legen skulle tvile litt. Jeg fikk "rettet" noen av mine nedjusteringer på den måten. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 "Plager det ikke deg, plager det ikke oss" har jeg da hørt en militærlege si... Du får være nøye på å presisere at det kun er visuelt og ikke noe som medfører problemer for deg. Lenke til kommentar
Gumpen Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Først og fremst så må du gjennom førstegangstjenesten uansett om du skal noe annet videre. Fallskjermjeger er en del av dette programmet. Flyverskolen er noe helt annet, og har ikke noe med militæret å gjøre, mens luftforsvaret derimot, har litt mer med saken å gjøre. Men om du søker deg inn der, vil du neppe bli pilot om du har problem med eksem, siden eksem fører til kløe og distraksjoner. Det er uansett så ufattelig få som blir pilot i luftforsvaret (fleste tilfeller er det ingen som får bli pilot gjennom fsgt). I militæret er det ikke ditt syn på ting som gjelder, men alle andres (generelt) Så om jeg var deg, ville jeg gjort litt research og sett hvilke plasser det er størst sjangse for deg å komme inn. Lenke til kommentar
Blazerfar Skrevet 12. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2011 (endret) Det høres kjipt ut da det å bli pilot er den største drømmen jeg har, og det ville vært ufattelig kjipt om noe jeg har null kontroll over skulle ødelegge den sjansen. Opplever heller aldri kløe, men det vil neppe noen tro på. Uansett, ettersom jeg ikke har atopisk (kronisk) eksem, bør jeg holde kjeft om hele greia dersom det skulle være borte til sesjon? Edit: skriveleif Endret 12. mars 2011 av Blazerfar Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Kanskje like greit, men ufattelig kjipt om du blir tatt i løgn... Ærlighet varer lengst er det jo noe som heter. Men som jeg sa, er det ikke noe som plager deg utover at det er litt stygt, så kan du vel bare si det som det er? Gumpen: Det finnes ganske nøyaktig 0 stk som blir pilot i førstegangstjenesten, det er vel ganske velkjent mtp at det er en flere år lang utdanning. Lenke til kommentar
Gumpen Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Militæret har krav på all informasjon om helse og vandel. Dersom du ljuger eller lar være å informere om lidelser/plager kan det ende i bøter, og kanskje anmeldelse. Eksem er vel noe man kan få kurert (?), å om det er tilfellet, skal du ikke se bort ifra at du kan bli pilot. Som jeg sa så har ikke flyverskolen noen ting med forsvaret å gjøre, så du kan eventuelt ta fly-sertifikat senere. Det er også et noe enklere mål, siden piloter i forsvaret har et mye vanskeligere fly å manøvrere og vanskelige oppdrag. Jeg snakker ikke av egen erfaring, men såvidt jeg har fått med meg, så er jagerflypilot 10% ekstrem fart og morro og 90% hard jobbing og slit. Om du tar flysertifikat på fritiden, vil du få en mye mer avslappende og frihet i skyene. Mvh Gumpen Lenke til kommentar
Gumpen Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Kanskje like greit, men ufattelig kjipt om du blir tatt i løgn... Ærlighet varer lengst er det jo noe som heter. Men som jeg sa, er det ikke noe som plager deg utover at det er litt stygt, så kan du vel bare si det som det er? Gumpen: Det finnes ganske nøyaktig 0 stk som blir pilot i førstegangstjenesten, det er vel ganske velkjent mtp at det er en flere år lang utdanning. Tenkte mer på at det er ytterst få som kan bli jagerflypilot via førstegangstjenesten. Altså etter. Formulerte meg vist bare feil. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Er da ingenting i veien for å søke opptak til forsvarets pilotutdanning etter gjennomført førstegangstjeneste. Men dette er jo litt utenfor topic. TS, tror du har fått all hjelp du kan håpe på, skal du få et mer konkret svar må du nok snakke med en militærlege. Lenke til kommentar
Blazerfar Skrevet 12. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2011 Ja, og takk for svar Håpet egentlig på et innspill for noen som har vært eller er i forsvaret med eksem, men jeg får håpe at det dukker opp noen før eller senere. Skal ringe forsvaret og høre på mandag, de er vel neppe åpen på søndager Lenke til kommentar
douchebag Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Har selv eksem, på sesjon del 2 var jeg helt ærlig og snakket om at jeg klødde meg litt mer til tider. Men når noe skjedde var det ikke noe jeg tenkte over. Fikk 9/9 på fysisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå