Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er et modem?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et modem er et apparat som modulerer og demoduerer signaler. Et ADSL-modem vil f.eks. omforme signalene fra det som går over det lokale nettverket ditt over til noe som kan gå over telefonlinjene og gjør det samme, bare motsatt, for signaler som kommer inn fra telefonlinjen slik at det kan oppfattes av datamaskinene på nettverket ditt.

Lenke til kommentar

Okei, er jeg helt på jorde eller er et modem en slags ting du kobler til rutern for å kunne koble flere pcer til internette med kabler?

Du er på jordet. En vanlig hjemmerouter sørger for den funksjonaliteten gjennom noe som heter NAT. Du kan koble en PC rett på modemet, men vil da være begrenset til det antallet eksterne IP-adresser du har til rådighet (vanligvis én). Altså vil bare én maskin kunne være på nett samtidig. NAT sørger for de lokale IP-adressene, ved at routeren fungerer som et slags postvesen som fordeler datapakkene til riktig enhet på nettverket.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Hvor kom det spørsmålet fra? :roll:

-------

Det enkleste er nok trådløst - spesielt hvis du allerede har et trådløst nettverk. Alternativt kan du bruke strømnettet til å overføre signalene ved å kjøpe en liten dingseboms som du kobler i stikkontaktene.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Det kom fra meg tror jeg. Det jeg lurte på hvar om det går ann å ha f.eks ruteren står i stuen også har jeg enda en ruterting på et annet rom som jeg kan koble meg til med en nettverkskabe?

-------------------------

*hvilken dingseboms? (link)

Endret av T0rd
Lenke til kommentar

Det er mulig å bruke en nettverksbro som kommuniserer med resten av nettverket over det trådløse nettverket, og strekke en kabel derfra til andre maskiner. Noen routere kan settes opp slik, det finnes egne produkter til det og man kan bruke en helt vanlig PC med et trådløst- og et kabelbasert nettverkskort.

Edit: En slik dingseboms for strømnettet: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10292

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For å si det enkelt:

Styr unna: 54 megabit G trådløs nettverkkort

Denne er dårlig, treg og kan sende signalene på korte avstander.

Prisen gjør ikke denne til et godt alternativ.

Har du det fra før, og det funger bra, kan du fortsette å bruke det.

Men jeg angrer ikke å ha wireless N på laptopen for å si det slik.

Internetthastigheten er ikke bedre en modemet tilbyr. Ofte 40/20 mbit er veldig bra for bredbånd, 25/5 mbit er nok vanlig (For litt krevene brukere).

108 megabit N trådløs nettverk bør du uansett velge, en del lengere rekkevidde og du slipper oftere problemer med ustabil internett. Jeg syns det er tullete å heletatt vurdere trådløs på stasjonær, hvis man likevel vil ha det gå for USB2 nettverkkort (108 mbit N) med en 1 meters usb kabel, så bør det fungere litt mere stabilt, eller enkelt styr unna trådløs for linux.

Hvis du er opptatt av hastigheter er nok 1 Gigabit nettverkkabel (1000 mbit) veien å gå, her er både stabilitet og ytelsen topp på under 100 meter avstand.

Er spessielt anbefalt hvis du kopierer større filer med flere maskiner.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...