Gå til innhold

Er det CPU eller MB som er problemet?

GA

Anbefalte innlegg

:-? Jeg sitter her og sliter med følgende problem: Jeg har en ny PC, med XP 2500+ og et soyo KT400 dragon ultra. Jeg får uten problemer klokket opp cpu til 2800+(171Mhz FSB, 12,5*MP og 1,6 V). CPU holder da omtrent 36 grader ved idle og 43 ved load, så det er ikke problemet.

Hvis jeg prøver å justere opp enten FSP eller MP vil den ikke boote. Selv om jeg setter opp spenningen. Er det CPU som ikke er overklokkningsvennlig eller MB som er dårlig? Eller er det bare noe jeg har glemt? Er ganske fersk i dette, så har ikke mye peiling...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok øke vcore litt.

Å gå over 12.5 i MP lar seg ikke gjøre siden hovedkortet ditt kun har 4bits FID. Om du vil gjøre så du kan velge fra 13 til 22 isteden så bare kutter du den siste L3 broen på CPU.

Når det gjelder FSB klokking så skal du klare mer enn 170.. Hvordan kjører du ramen din ?

Lenke til kommentar

Arthoz:

Det er ingen pci/agp lock, men jeg har husket divederen. Den går bare til 5 selv om det i manualen står at den går til 6... Har flashet til nyeste bios...

tuXP-G:

Har ikke råd til noe nytt hovedkort... Fikk dette J**** billig, og er veldig godt fornøyd med stabilitet og utstyr ellers...

formann:

Jeg har prøvd Vcore opp til 1.850V uten at det hjelper... Får vurdere å prøve å kutte den når jeg skall bytte goop... Da er det vel bare å bruke et batteri(9V)? Da må den jo ryke, eller? Hvordan sjekker jeg hva jeg kjører ramen på? Har ikke verdens beste ram... 512 MB Kingston 333Mhz

og 512 MB Elixir 333Mhz... Grunnet dårlig råd... :cry:

Lenke til kommentar

Ja jeg har nyeste BIOS... Men Divideren går bare til 5 der også... Det finnes en allerede overklokket BIOs, men den er vanvittig ustabil, og vil helst gjøre det selv... Er det noen medsamme hovedkort som har en BIOS med divider på 6?

HCLK? SPD? Sync? Hva betyr det? Er som sagt ganske nybegynner når det gjelder overklokking... Hva bør jeg kjøre RAMen på?

Lenke til kommentar

Rolig, rolig ,rolig.

Prøv ikke å gjøre/forstå alt på en gang.

Ikke gjør noe overilt. eller før du er helt sikker på at du har forstått hva du driver med.

Ramen din er i utgangspunktet ment for 166 MHz bus. 2*166 =333

Det vil si at ved en fsb på over 166 , må du låse ram frekvensen i bios.

Du kan nok kjøre ram litt raskere en 166 , kansje et sted mellom 170 og 180 , noe som stemmer bra med det resultatet du har oppnådd.

Det som ikke er fullt så bra , er at et kt400 chipset ikke har offisiell støtte for 400 Mhz bus , ikke alle hovedkort med kt400 støtter engang 333MHz bus (Asus a7v8x kt400 støtter f.eks kun 266MHz bus)

Det vil si at med 333 Mhz fsb er du allerede på grensen for hva via garanterer for kt400 chipsettet.

En ting du ikke bør gjøre, er å rote med L3 broene .

Du bør heller stille ned multipleren , og heller prøve å tyne max fsb utav chipsettet med god kjøling.

Prøv også å kjøle rammen , slik at denne går syncront (ram frekvens og fsb på samme hastighet)

Dersom dette er vanskelig, ikke prøv.!!

Vent heller litt og les mye , helt til du selv er fortrolig med alle begreper , gjør deg kjent med bios og hva slags muligheter den har .

Lykke til.

Lenke til kommentar

hellandes:

Jeg har en kamerat med samme hovedkort som meg som kjører en xp 2500+ på ca2.4 Ghz. grunnen til at jeg ikke spør ham om hjelp er at han er bortreist i 2 måneder...

Jeg har prøvd å stille ned multiplier, og opp FSB, men funker ikke... Jeg har bra kjøling på chippsettet, så det skal ikke være noe problem... Jeg har generelt bra temperaturer overalt, for å være luftkjøling... Kjøling tl Rammen er på vei, men den er uansett ikke noe særlig varm, siden det er 2 vifter som blåser rett på den...

Jeg har forresten brukt de siste månedene på å lese så mye jeg har klart om dette, så jeg har tatt meg en del tid og ikke bare hoppet i det... Hvorfor skal man ikke prøve på noe bare fordi det er litt vrient? Da kommer man ikke langt i livet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...