Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsikring spm

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal ta meg opp finansiering på en BMW e36 320i nå neste uke. Å tenkte jeg skulle ta forsikringen på min mor fram til jeg er 23 og har fast jobb, slik at jeg har råd til å bynne spare opp bonus. Hun har 1 bil, og har alltid hatt 1 bil. Da lurer jeg på om det vil være bonus på BMW'en?

Lettere forklart, må hun føre over forsikringen fra en bil til min får å få bonus, eller vil bonusen telle får alle bilene hun har på sitt navn?

Endret av dannyboy92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Supert, takk skal du ha.

Men må alikavell være 100% sikker på at du sjønte hva jeg mente. Om jeg nå har hatt 1 bil, åsså opparbeidet meg full bonus. Åsså har jeg kjøpt en bil til, uten å selge den gamle. Å vil ha forsikring på begge bilene, vil den nye bilen gå uten bonus?

Endret av dannyboy92
Lenke til kommentar

Supert, takk skal du ha.

Men må alikavell være 100% sikker på at du sjønte hva jeg mente. Om jeg nå har hatt 1 bil, åsså opparbeidet meg full bonus. Åsså har jeg kjøpt en bil til, uten å selge den gamle. Å vil ha forsikring på begge bilene, vil den nye bilen gå uten bonus?

Nei du vil få en start bonus. Avhengig av selskap vil det variere fra 30% til 50%

Topper

Lenke til kommentar

senario 1.

Du har en bil med 75% bonus på fem år eller mer (full bonus), har du karav på minimum 50% bonus på bil nummer to. Med mindre du har en annen "ledig bonus" i selskapet, da skal denne benyttes. Uansett om den er mindre eller større.

Du velger selv hvilken bil du ønsker å bruke hvilken bonus på. Normalt den høyeste bonusen på bilen du enten bruker mest, eller er dyrest.

Senario 2.

Du har en forelder med bonus på sin bil. Da må bilen registreres på forsikringstaker, dvs din mor. Den bonus hun da får på bil nummer to, kan du jamnføre med senario 1, men den bonusen vil aldri tilfalle noen andre enn din mor.

Dvs, ønsker du å begynne å skaffe deg din egen bonus, har du kun et alternativ, og det er å registrere bilen på deg, og registrere da følgelig forsikringen på deg selv. startbonus er normalt 20%. Er du medlem av LO får du vel 30%.

Lenke til kommentar

senario 1.

Du har en bil med 75% bonus på fem år eller mer (full bonus), har du karav på minimum 50% bonus på bil nummer to. Med mindre du har en annen "ledig bonus" i selskapet, da skal denne benyttes. Uansett om den er mindre eller større.

Du velger selv hvilken bil du ønsker å bruke hvilken bonus på. Normalt den høyeste bonusen på bilen du enten bruker mest, eller er dyrest.

Senario 2.

Du har en forelder med bonus på sin bil. Da må bilen registreres på forsikringstaker, dvs din mor. Den bonus hun da får på bil nummer to, kan du jamnføre med senario 1, men den bonusen vil aldri tilfalle noen andre enn din mor.

Dvs, ønsker du å begynne å skaffe deg din egen bonus, har du kun et alternativ, og det er å registrere bilen på deg, og registrere da følgelig forsikringen på deg selv. startbonus er normalt 20%. Er du medlem av LO får du vel 30%.

Yepp, takk. Da ble det oppklart får meg. Forsikringen vil bli stående på min mor inntil jeg er 23år eller har fast jobb. Takk skal dere ha :)

Lenke til kommentar

Hos noen forsikringsselskaper kan du inngå en avtale om delt forsikring, f.eks. slik at du har 30% av forsikringen og mora di 70% (på samme bil). Regningen på hele forsikringen kommer kun til en av dere, hvem velger dere selv. Da vil du sakte men sikkert opparbeide bonus selv, men hvis som i eksempelet; bare 30% av den totale bonusen på forsikringen. Selv har jeg hatt forsikringen på meg selv, men har kamerater som har brukt denne ordningen og vært fornøyd med den. Med en slik ordning betaler du litt mer i forsikring enn hvis du bare hadde forsikret bilen på mora di, men samtidig opparbeider du bonus selv, og ikke minst får et kundeforhold hos forsikringsselskapet (som kan telle positivt ved priser på senere forsikringer).

Det er ikke alle selskapene som "vil ha" unge menn hos seg, men er forsikringen delt med en person litt oppi årene (i forhold) er de som regel mer medgjørlige. På sikt vil de jobbe hardt for å få deg som kunde, i alle fall hvis du kjører skadefritt. Da kan du begynne å forhandle pris på en helt annen måte enn nå. Det er mye å spare på å velge riktig selskap :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...