Gå til innhold

Intel vs AMD


Zemich

Anbefalte innlegg

Jeg har tittet etter en tråd med dette som tema, men fant det ikke, så jeg starter et nå.

 

Hva er egentlig best?

Hva kan Intel tilby?

Hva kan AMD tilby?

 

Jeg har alltid sett på AMD som det beste i og med at de er mye billigere til samme ytelse, men i det siste har diverse ting gjort at jeg har begynt å snu.

 

Varmeutviklingen for eksempel. T-bird kom fort opp i flere hundre grader i en test utført hos Tom's hardware, mens p4 gikk ned i ytelse til alt var trygt. Dette er jo en fordel.

 

Men p4 er dyrt og RDRAM koster mer enn DDR. Dessuten hører jeg at RDRAM kommer til å forsvinne.

 

Hva mener dere er å foretrekke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En AMD Ahlon Xp 1800+ sammen med Epox 8KHA+ (266a) slår jo alt da!

Gleder meg til webshopperne får in disse på lager. Jeg skal i alle fall ha meg et slikt system :smile:

 

PS! Varmeutviklingen på Athlon XP skal vist være kuttet med 20-30%. Ikke at det er så mye da, når En T-Bird blir opptil 370 grader uten kjøling :smile:

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha maksimal ytelse nå, gå for AMD.

 

Hvis du vil ha maksimal ytelse, men kan vente, vil Intel sannsynligvis ha mest å tilby.

 

Hvis du vil ha best ytelse/pris forhold, vinner AMD uansett.

 

Kvalitetsmessig er det liten eller ingen forskjell. Men AMD cpu'er er kanskje mer kresen på hovedkort og RAM, mens Intel cpu'er takler mer av dårlige komponenter (har jeg hørt, ihvertfall).

Lenke til kommentar

Dersom du vil ha det som er raskest akkurat nå, ville jeg kjøpt en Athlon XP 1800+ (1,53GHz). I følge tester fra Anandtech.com, skårer den nye Athlon prosessoren bedre enn Intel sin P4 2,0Ghz. Jeg vil også anbefale deg å kjøpe et hovedkort med VIA's nye KT266A chipset til denne cpuen.

 

AMD med sin cpu tilbyr mye ytelse for pengene, mens Intel rett og slett er VELDIG dyr. Eneste du går glipp av med AMD sin cpu er SSE2 støtte.

 

Husk, for prisen til en Pentium4 2,0GHz cpu kan du kjøpe en Athlon XP 1800+ og et GeForce3-TI550 kort. Jeg synes valget er ganske enkelt jeg! :wink:

 

http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1543

 

 

Mvh

Kent

Lenke til kommentar

"Hva er egentlig best?"

 

Det kommer ann på hva du vil ha

 

"Hva kan Intel tilby?"

 

Først og fremst trygghet. Er du styrtrik så kan de også levere de råeste løsningene. Det er også lettere å lage en lydløs/lite støyende PC med Intel CPU enn AMD CPU.

 

"Hva kan AMD tilby?"

 

I den senere tid(K7->) så har de levert god ytelse til en god pris. Vil alikevel ta den påstanden at det er flere som sliter med ustabile Athlon systemer enn P3/P4.

 

"Jeg har alltid sett på AMD som det beste i og med at de er mye billigere til samme ytelse, men i det siste har diverse ting gjort at jeg har begynt å snu."

 

Du har ikke vært lenge i denne verdnen :smile: AMD før Athlon var elendig

 

"Varmeutviklingen for eksempel. T-bird kom fort opp i flere hundre grader i en test utført hos Tom's hardware, mens p4 gikk ned i ytelse til alt var trygt. Dette er jo en fordel."

 

Den testen der var ikke god for Tom's troverdighet. Innstillinger i bios osv var helt klart i Intel's favør. AthlonXP har også innebygd temp føler som (hvis jeg husker riktig) sammen med visse hovedkort(KT266a chipset?) skal kunne senke ytelsen på samme måte som P4. Men varmen fra AMD er et problem ja.

 

"Men p4 er dyrt og RDRAM koster mer enn DDR. Dessuten hører jeg at RDRAM kommer til å forsvinne."

 

Tror ikke du skal være redd for at RDRAM forsvinner sååå fort

 

"Hva mener dere er å foretrekke?"

 

Kommer jo ann på hva du trenger. Selv skal jeg snart bygge noen nye maskiner som skal stå i et kontorlandskap og da vurderer jeg Intel pga:

 

a)Støy

b)Trygghet om at jeg får alt stabilt(liten grunn men alikevel).

 

AMD vurderes pga:

 

a)pris

b)HK'ene varer som regel lengre enn Intel. Lettere med oppgradering.

Lenke til kommentar

Alså, om du skal velge amd eller intel er kun et spørsmål med mange forskjellige meninger..

 

Personmelig så syntes jeg intel er best, men dette er ene og alene pga at jeg ikke spiller.. for det er den største forskjellen på amd og intel.. amd er suverent best til grafikk, men til normale "windows" programmer, så vil jeg uten tvil si at intel topper. driver du mye med kontorarbeid, programmering eller lignende, så er intel tingen.. problemet med varmen til amd er også et argument jeg egentli vil si meg enig i.. ikke bare gjøre dette at du må ha større, kraftigere vifter som automatisk lager mer støy, men allerede ved en temp på 50-55 grader blir TB ustabli.. jeg kan ikke uttale meg om hvordan dette er med den nye Athlon Xp, for den har jeg enda ikke prøvd. Prisen er også ganske forskjellig, men pr, dags dato så er de som kjøper seg nye, kjempepc'r på 1Ghz +, er som regel spillere, som da klart burde satse på TB. påstanden om at athlon er mer ustabil en pIII/IV, er jeg ikke like enig i, men jeg tror saken ofte ligger i annen hardware...

 

Så oppsumeringen er, Intel for kontor/programmering, AMD for SPILL!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-19 20:41, Vang1 skrev:


allerede ved en temp på 50-55 grader blir TB ustabli..

(..)

påstanden om at athlon er mer ustabil en pIII/IV, er jeg ikke like enig i, men jeg tror saken ofte ligger i annen hardware...


 

Dette er jo på en måte en selvmotsigelse da T-fugler ofte ligger på denne temperaturen samtidig som du sier at de ikke er mindre stabile. Forøvrig er jeg ikke enig i at de blir ustabile på denne tempen, men det er jo et skjønnspørsmål da :smile:

 

At det kanskje ikke er selve CPUen som er mer ustabil skal jeg være enig i, men det er egentlig totalt irrelevant ettersom det er den totale pakka som til slutt teller. AMD baserte systemer virker det for meg som om folk har flere stabilitets problemer med.

 

Når vi er inne på AMD vs Intel så synes jeg vi skal trekke fram det minus at AMD CPUer trekker mye strøm og at man dermed trenger store strømforsyninger. For å si noe negativt om Intel så kan jo det være at HK'ene trenger denne nye kontakten(ATX12V eller hva den heter)

Lenke til kommentar

Temperatur-situasjonen med Athlon har jo alltid vært spesiell. Men det bør ikke ses på som et problem. Hvem i huleste går inn og røsker av kjøleribba da? Dette var en rimelig poengløs demonstrasjon fra Tom's Hardware sin side. Har man god nok kjøling er Athlon en stabil cpu.

 

Pål

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-20 17:38, Colin skrev:

Temperatur-situasjonen med Athlon har jo alltid vært spesiell. Men det bør ikke ses på som et problem. Hvem i huleste går inn og røsker av kjøleribba da? Dette var en rimelig poengløs demonstrasjon fra Tom's Hardware sin side. Har man god nok kjøling er Athlon en stabil cpu.


 

Problemet ligger i at vi må utstyre maskinene våre med vifter som bråker noe verre. Du kan jo tenke deg en arbeidsplass med 100 FOP38 kjølere. Ikke godt arbeidsmiljø akkurat. Folk bruker gjerne mer tid på å få kjølt AMD systemet sitt enn folk bruker på kjøling til Intel systemene(og tid=penger)

 

Selvsagt røsker ingen (utenom Tom) av ribba si, men det ER faktisk en del som har opplevd at den rett og slett har fallt av.

Lenke til kommentar

Det er nå ikke noe større problem å finne fram til tilnærmet lydløs kjøling av AMD-prosessorer enn det som kreves for å kjøle en Pentium IV, du ikke kjøpe udyr som FOP38... Les eksempelvis testen på http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1532&p=1 hvor du finner mange gode og stillegående vifter.

 

Når det gjelder vifter som "rett og slett har falt av", vel, kan ikke si annet enn at jeg gjerne skulle sett de personene inn i øynene og hoderystende råflirt...

 

Vang1: hmmmmm, kanskje du burde sjekket noen tester?? :smile: Se for eksempel disse to:

http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1543&p=8

http://www.newsforge.com/article.pl?sid=01...210&mode=thread

Fortell meg at Intel er suveren til programmering og kontorbruk...

 

be321: DDR-ytelsen til PIV ligger noe bak RDRAM-ytelsen. Se for eksempel testen i http://www.tomshardware.com/cpu/01q4/011009/index.html hvor det er sammenlignet DDR-system med AMD og PIV og RDRAM PIV.

 

mvh

Morten

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-20 18:59, mortenj skrev:

Det er nå ikke noe større problem å finne fram til tilnærmet lydløs kjøling av AMD-prosessorer enn det som kreves for å kjøle en Pentium IV, du
ikke kjøpe udyr som FOP38... Les eksempelvis testen på
hvor du finner mange gode og stillegående vifter.


Når det gjelder vifter som "rett og slett har falt av", vel, kan ikke si annet enn at jeg gjerne skulle sett de personene inn i øynene og hoderystende råflirt...


 

Neida du trenger ingen udyr som FOP38, men ser man på hva f.eks Expert(og egentlig kan man bare se på utvalget til f.eks Komplett) setter på så sier noe meg at det ikke er vifter fra Noise Control...

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du ville ledd av personer som har opplevd at f.eks festene på socket'en er knekt og dermed falt kjøleelementet bort. Kan ikke helt skjønne at dette kan skje jeg heller, men det er jo tydeligvis noen som opplever det.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-20 19:37, Anders Leipsland skrev:

Quote:


On 2001-10-20 18:59, mortenj skrev:

Det er nå ikke noe større problem å finne fram til tilnærmet lydløs kjøling av AMD-prosessorer enn det som kreves for å kjøle en Pentium IV, du
ikke kjøpe udyr som FOP38... Les eksempelvis testen på
hvor du finner mange gode og stillegående vifter.


Når det gjelder vifter som "rett og slett har falt av", vel, kan ikke si annet enn at jeg gjerne skulle sett de personene inn i øynene og hoderystende råflirt...


 

Neida du trenger ingen udyr som FOP38, men ser man på hva f.eks Expert(og egentlig kan man bare se på utvalget til f.eks Komplett) setter på så sier noe meg at det ikke er vifter fra Noise Control...

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du ville ledd av personer som har opplevd at f.eks festene på socket'en knakk og dermed falt kjøleelementet bort. Kan ikke helt skjønne at dette kan skje jeg heller, men det er jo tydeligvis noen som opplever det.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...