Zoop Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Hva mener dere om disse bildene? hva kan jeg gjøre for å få dem til å bli skarpere og hva annet kan jeg gjøre for å få disse bildene til å bli bra.. Nr1. Nr-2 Ja, hva syns dere?? Kamera: Panasonic DMC-G10 med 14-42mm objektiv.. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Helt ærlig så er ingen av dem bra. Det første bildet er helt uten kontrast, det formidler ingenting. Det andre bildet lider av det samme, et livløst bilde av skog, tatt i dårlig lys. Det hele blir flatt,livløst og helt uten dybde. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Heisann Først og fremst husk forumets regler ang bildestørelse. Har egentlig lat være og svare på bilder som ikke følger reglene da jeg hater og måtte zoome ut med browseren for og se bildet. Langt i fra noen ekspert men skal svare deg så godt jeg kan. Bildene er jo på ingen måte spenende, så¨er jo vanskelig og få de "bra" via etterbehandling i så fall. Men det som kanskje kan være noe er jo tips om hva du bør tenke på nestegang. Men da er det litt viktig at du skriver hvilke tanker du hadde bak bildene når du tok dem, hva prøver du og vise med de? NR1: Her er bildet opp ned for min del om du ser på fokus. Det er fortsatt ikke skarpt nok til og bli skikkelig bra bilde av snø krystaller. Men jeg har gitt det ett forsøk i Lightroom 3 for og se. Hva som er gjort Hvitbalanse justert temp +8 Recovery 48 Contrast +34 Clarity +49 Highlights +81 SKarpet litt opp, og beskjært bildet da alt ute av fokus ikke gjorde mye for bildet. Nr2 Fokus er ikke perfekt her heller. Livløst som vidarkri nevner. Det jeg hatr prøvd her er og gi skogen litt mere kontrast i forhold til himmelen. Hva som er gjort: Farge temp +3 contrast +50 clarity +47 vibrance +70 highlights -26 lights -18 shadows +26 Saturation Orange +61 yellow+57 blye +9 Bildene generelt trenger nok mere gjennomtanke før de taes. Så jeg ville nok tatt en tur til ut og prøvd på nytt. Men som nevnt over si gjerne hva du ville oppnå med bildene så er det lettere og forklare hva som er feil/rett. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 hva kan jeg gjøre for å få dem til å bli skarpere Du har fått bevegelsesuskarphet fordi du ikke klarer å holde kameraet nok i ro på disse lukkertidene. Dvs, du må enten ha kortere lukkertid eller benytte stativ. Lenke til kommentar
Zoop Skrevet 13. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2011 Takk for svar Skal jobbe mere med å ta bilder med stativ og lære meg å redigere bildene på et redigerings program... Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Det ligger endel gode onlinekurs på nettet hvor du kan plukke opp mange nyttige tips, men det viktigste er å prøve og feile selv. Det ligger mange drittbilder bak ett blinkskudd og det tror jeg gjelder for de fleste som fotograferer, men med dagens digitale kameraer så koster det jo ingenting å drite seg ut noen hundre ganger. Stå på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå