Gå til innhold

Posisjoner o.l

Anbefalte innlegg

Heisann.

Siden av noe annet jeg mekker på (den andre tråden i dette forumet), driver jeg og lager en side hvor man kan plassere elementer hvor man vil innenfor et element (Div).

Det som er tingen er at når man "legger fra seg" elementet, får man top og left posisjonen utgitt i px, og da finner den top og left fra HELE VINDUET.

Og det som er mitt problem da er at når jeg skal bruke top og left, ettersom elementene er inni et annet element, så får den f.eks top:100px når man plasserer den kanskje 10px fra toppen av det elementet som man kan flytte den innenfor.

Kan bruke position:absolute, MEN pga forskjellige skjermstørrelser hos brukere vil elementet bli plassert forskjellig hos alle. Noen som har noen anelse om hvordan eg kan gjøre det?

Og ja, hvis det er til hjelp, så bruker eg jquery sin draggable funksjon (http://jqueryui.com/demos/draggable/#constrain-movement)

Takk på forhånd

- Molty

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg skjønte deg rett, så vil du at elementene skal plassere seg inni en div hvor top og left er i forhold til div'en og ikke selve vinduet?

Isåfall setter du position:relative på div'en og position:absolute på elementene inni denne. De vil da posisjoneres i forhold til div'ens plassering, og ikke i forhold til vinduet :)

F.eks:

CSS

#boks{
  position:relative;
}
#boks .element{
  position:absolute;
  top:10px;
  left:30px;
}

HTML

<div id="boks">
  <div class="element">Bla bla bla</div>
</div>

Endret av agrimsrud
Lenke til kommentar

posisjoner generelt har jeg god peiling på, men akkurat nå var det blandet med javascript og jquery. Ble litt svakt sagt i innlegget da men.

Altså eg får ut en top og left verdi med jquery, men pga forskjellige størrelser på skjermer hos andre vil jo left være anderledes hos forskjellige, hvis designet på siden er i midten liksom.

Forstår du?

Problemet er liksom kossn kan eg fikse det slik at alle vil få samme posisjon...

Evt om jeg kan mekke en kode som regner ut bredden og så regner den ut posisjon inni boksen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...