Gå til innhold

Når bruke de ulike funksjonene til SB-900 Nikon blitz?

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en Nikon SB-900, men er usikker på når jeg skal bruke de ulike innstillingene. Har lest manualen opp og ned, og der står det kun hvordan man setter de ulike innstillingene, og ikke i hvilke situasjoner det er gunstig å bruke hver enkelt innstilling. Noen som kan gi meg noen tips, eller vet hvor dette er mer beskrevet? Tenker da på iTTL-modus, autoblenderblitz, autoblits uten TTL, distanseprioritert manuell blitz og manuell modus.

Endret av Anki79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, stort sett gjør du ingen ting.

Et blitsblink er over på 1/1000 til 1/8000 sec avhengig av blitsen, så blitsen bestemmer lukkertiden, hvis du bruker lengere kortere lukkertid en 1/250 sec rekker ikke kameraet og ta bildet før blitsblinket er over, da får du svarte kanter på bildet.

Sett kameraet i manuell og lukker på 1/60 sec til 1/120 sec, blender etter ønske og iso på 100/200.

Sett blitsen på auto/ttl og juster kun blits-kompensasjonen i + eller - utifra hvor nært motivet er, normal ville jeg begynt med og sette blitsen på -1.

Rett også blitsen mot et lyst tak/vegg ikke direkte på motivet hvis mulig.

Manuelle innstillinger krever endel innsikt og opplæring for å forstå dette på en fornuftig måte, ulempen med manuell blitsbruk er at det tar lang tid før du er klar til og ta bilde.

Du nevner ikke hvilken kamera du har, men du får heller lese deg litt opp om og bruke blitsen av kameraet "trådløs" hvis du har den muligheten.

Du kan også lese litt om rearsynk curtin og rapidfire blitsbruk, det kan i enkelte situasjoner være greit og bruke.

Og forresten, en blitz er noe helt annet :)

Edit:fikset noe gruff.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vel, stort sett gjør du ingen ting.

Et blitsblink er over på 1/1000 til 1/8000 sec avhengig av blitsen, så blitsen bestemmer lukkertiden, hvis du bruker lengere lukkertid en 1/250 sec rekker ikke kameraet og ta bildet før blitsblinket er over, da får du svarte kanter på bildet.

Denne setningen var uforståelig for meg. Hvis du bruker lengre lukkertid enn 1/250 sek.. Du mener kortere?? Uansett så kan du på nyere Nikonkameraer ta bilder med blits på så korte lukkertider som 1/8000sek med automatisk FP-høyhastighetssynkronisering. Støttes selvfølgelig av SB-900.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...