Marianne85 Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Samboeren min og jeg har tenkt å reise til Italia i sommer. Planen er å ta fly til Milano og reise sørover med tog. Toscana og Roma er på planen. Andre forslag til byer/steder vi må få med oss? Vi er også på utkikk etter billige og bra hoteller samt andre reisetips:) Lenke til kommentar
Tobjørn Heiedaahl Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Sestri Levante ligger langs kysten på vei ned mot Pisa og Roma. Helt fantastisk liten by! Var der i sommer på vei opp fra Roma. Veldig hyggelige folk og vi traff ikke på alt for mange turister. De fleste var italienere. Men dette kommer jo an på om dere skal reise ned langs rivieraen eller om dere reiser inni landet! Her er et bilde av hvordan det ser ut: http://www.hotelalberghiliguria.com/img/alberghi_sestri_levante.jpg Lenke til kommentar
Marianne85 Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Sestri Levante ligger langs kysten på vei ned mot Pisa og Roma. Helt fantastisk liten by! Var der i sommer på vei opp fra Roma. Veldig hyggelige folk og vi traff ikke på alt for mange turister. De fleste var italienere. Men dette kommer jo an på om dere skal reise ned langs rivieraen eller om dere reiser inni landet! Her er et bilde av hvordan det ser ut: http://www.hotelalberghiliguria.com/img/alberghi_sestri_levante.jpg Tusen takk for tips, ikke umulig vi tar turen dit:) Lenke til kommentar
gardkarlsen Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Hei Kona og jeg var i Firenze og Toscana for noen år siden og her er et reisebrev med bilder, linker og kart: http://gardkarlsen.com/florence_italy_travelogue.htm . Kanskje du kan finne noe nyttig info der til å begynne med. Ifjor var vi i Bologna og jeg har skrevet litt om det her http://gardkarlsen.com/Bologna_italy_trip_report.htm . Roma er en fantastisk flott by og absolutt verdt et besøk...her er nok et reisebrev http://gardkarlsen.com/rome_italy.htm . Ta kontakt hvis du har noen spørsmål :-) Lenke til kommentar
Marianne85 Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Hei Kona og jeg var i Firenze og Toscana for noen år siden og her er et reisebrev med bilder, linker og kart: http://gardkarlsen.com/florence_italy_travelogue.htm . Kanskje du kan finne noe nyttig info der til å begynne med. Ifjor var vi i Bologna og jeg har skrevet litt om det her http://gardkarlsen.com/Bologna_italy_trip_report.htm . Roma er en fantastisk flott by og absolutt verdt et besøk...her er nok et reisebrev http://gardkarlsen.com/rome_italy.htm . Ta kontakt hvis du har noen spørsmål :-) Takk skal du ha! Reisebrevet kan komme godt med:) Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Uansett hva du gjør; ikke spis noen steder som er nevnt i turistguider. Spis der hvor de som bor der spiser. Slik får du 'autentisk' mat og ikke overpriset skvip som lages i alle disse turistrestaurantene. 1 Lenke til kommentar
opar Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Har selv vert i Toscana og kan anbefale San Gimignano, Vinci (egentlig kun pga Da Vinci museet, som forresten ligger i hans eget barndomshjem), Siena og Firenze. Ellers kan det være artig å bo på en vingård litt utenfor de større byene, at det er i en liten landsby trenger ikke være noe minus. Hvis dere er glade i å gå tur, og ikke har høydeskrekk, kan jeg også anbefale dere å gå cinque terre. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Uansett hva du gjør; ikke spis noen steder som er nevnt i turistguider.Gikk på en skikkelig smell i Roma da jeg fikk lurt noen med på en laaang omtur for å komme til en restaurant som var oppskrytt i en helt fersk guidebok. Har vært i Roma mange ganger, men det var den først gangen har har fått mat vi ikke klarte spise og servitøren var helt ruset. Lenke til kommentar
Marianne85 Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Har selv vert i Toscana og kan anbefale San Gimignano, Vinci (egentlig kun pga Da Vinci museet, som forresten ligger i hans eget barndomshjem), Siena og Firenze. Ellers kan det være artig å bo på en vingård litt utenfor de større byene, at det er i en liten landsby trenger ikke være noe minus. Hvis dere er glade i å gå tur, og ikke har høydeskrekk, kan jeg også anbefale dere å gå cinque terre. Vi har faktisk nettopp bestilt oss hotell i San Gimignano:) Takk takk! Lenke til kommentar
Marianne85 Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Uansett hva du gjør; ikke spis noen steder som er nevnt i turistguider.Gikk på en skikkelig smell i Roma da jeg fikk lurt noen med på en laaang omtur for å komme til en restaurant som var oppskrytt i en helt fersk guidebok. Har vært i Roma mange ganger, men det var den først gangen har har fått mat vi ikke klarte spise og servitøren var helt ruset. Takk for advarsler! Vi er jo veldig glad i spennende kulinariske opplevelser:) Lenke til kommentar
predan Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Vet ikke hvor lang tid dere har, men om dere er ute etter små, koselige kystlandsbyer kan jeg anbefale Amalfikysten eller Cinque Terre. Førstnevnte ligger 2-3 timer sør for Roma (med tog/buss). Kan også legge til at rikmannsøya Capri ligger rett vest her, og er både romantisk og vakker. Dyrt i helgene, så styr unna da. Men fullt overkommelig hvis man reiser i uken. Nok med et par dager her. Cinque Terre ligger lengre opp på nordvest-kysten Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Hvis dere skal til Cinque Terre anbefaler jeg å bo i Sestri Levante som en annen skrev om her (Overasket over at andre Nordmenn faktisk vet om byen... Selv har jeg feriert her i 7 år). Gode togforbindelser til Cinque Terre. Utover det: Sestri ligger ca 2,5 timer unna milano med tog. Det går hurtigtog til Roma og det er ganske enkelt å komme til Firenze (man må bytte i Pisa). Gamlebyen ligger imellom 2(!) strender, så du er alltid sikret herlig krystallklart vann.Flere gode restauranter til fornuftige priser. Feil at det er veldig lite turister her, mulig misforståelsen er at turistene som regel selv er Italienere, men det er også en del Briter og Tyskere. Selv om byen blir veldig full midt på sommeren er dette en bra badeby. Ryktene skal ha det til at Sting feirer bursdagen sin her og jeg kan selv bekrefte at han har vært på besøk. Toscana og Roma er viktige steder å oppleve, men sommeren er kanskje ikke riktig tid. Italia er varmt om sommeren og skal man se så mye som mulig, burde man ikke ha "base" i innlandet. Jeg anbefaler og finne steder på kysten og heller ta dagsturer til byene, kanskje helst med bil, men tog/burde funke. En ting man må gjøre i San Gimignano er å spise is. Her er en koselig link, hvis man skal til Sestri Levante: Live Cam Sestri Levante 1 Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Hei. Har også planlagt å reise til Italia i sommer på bryllupsreise =) 20. Juni til 5. Juli. Det som er planen er å starte i Roma. Vi drar derfra den 24, og har bestilt Leiebil fra Fiumencino, flyplassen litt utenfor Roma, da vi ikke har lyst til å kaste oss ut i trafikken i Roma sentrum =) Vi har leiebilen dager og skal levere den i Sanremo, kystby nær den Franske grensen. Derfra skal vi få oss transport å dra til bl.a Monaco og Nice hvor returen går fra. Er det noen som har erfaring med å kjøre rundt i Italia? Vi tenkte å kjøre opp langs kysten og litt inn i landet i Toscana området, få med oss litt av kystbyene der, og ta det litt rolig i området hvor vi tenker å finne en fin vingård å legge oss inn på. Noen som har et godt forslag på en slik liten vingård, eller er det mange og lette og finne? Har også lyst å ta Cinque Terre, som vi da kan kjøre til da. Men hvor er det dere pleier å starte å gå fra? Hvor passer det best nå som vi har bil? Er det langt å kjøre fra Sestri Levante, hvor vi kan overnatte? Svinger sikkert innom Pisa også. Så trenger vi litt hjelp til flere plasser som kunne vært bra å sett besøkt. Vi hadde likt veldig godt å vært på fornøyelsespark eller hoppet i strikk, eller noe sånt =) Vi har bestilt Hotell i Roma, ellers så tenker vi å legge oss inn der vi finner ut at det passer seg eller at vi liker oss. Er det en smart ting å gjøre? Erfaringer med slikt? Tusen takk for hjelpen! Vil ikke stjele tråden men jeg tror vi begge har godt av informasjonen =) Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Hiver meg på å spør etter svært billige hoteller i Capri/Anacapri og Roma Lenke til kommentar
predan Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Skikkelig billige hotell på Capri blir vanskelig tror jeg. Men som sagt hjelper det å reise dit hverdager. Hvis du tar bussen(går busser hele dagen) til Anacapri sparer du fort noen kroner. Videre er det utallige hoteller i Roma. Spørs når du skal, men kan greit finne et hotell til 30-35 euro hvis du ikke er midt i fellesferien. Trenger ikke nødvendigvis bestille i forveien. Lenke til kommentar
Tobjørn Heiedaahl Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hvis dere skal til Cinque Terre anbefaler jeg å bo i Sestri Levante som en annen skrev om her (Overasket over at andre Nordmenn faktisk vet om byen... Selv har jeg feriert her i 7 år). Gode togforbindelser til Cinque Terre. Utover det: Sestri ligger ca 2,5 timer unna milano med tog. Det går hurtigtog til Roma og det er ganske enkelt å komme til Firenze (man må bytte i Pisa). Gamlebyen ligger imellom 2(!) strender, så du er alltid sikret herlig krystallklart vann.Flere gode restauranter til fornuftige priser. Feil at det er veldig lite turister her, mulig misforståelsen er at turistene som regel selv er Italienere, men det er også en del Briter og Tyskere. Selv om byen blir veldig full midt på sommeren er dette en bra badeby. Ryktene skal ha det til at Sting feirer bursdagen sin her og jeg kan selv bekrefte at han har vært på besøk. Toscana og Roma er viktige steder å oppleve, men sommeren er kanskje ikke riktig tid. Italia er varmt om sommeren og skal man se så mye som mulig, burde man ikke ha "base" i innlandet. Jeg anbefaler og finne steder på kysten og heller ta dagsturer til byene, kanskje helst med bil, men tog/burde funke. En ting man må gjøre i San Gimignano er å spise is. Her er en koselig link, hvis man skal til Sestri Levante: Live Cam Sestri Levante Jeg skal til Sestri igjen til sommeren, hvilke plass var det du kunne anbefale? Vi er på interrail så har ikke all verdens med penger, men skal ha noen dager der så kan være greit å sove en grei pplass. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 (endret) Jeg var en gang der selv på interrail og a gikk jeg bare til turistkontoret og fikk de til å ringe litt rundt, det er ikke så langt fra togstasjonen. Med familien har vi hatt leilighet i gamlebyen, men det er garantert fullt og litt over normale backpacker-budsjett pluss at de leies bare ut lørdag til lørdag. Jeg har bare bodd på to steder i byen, det ene kan jeg anbefale Residence Daria, men jeg tror det er uaktuellt for dere, og det andre er Albergo Isabel (tror jeg det het) som jeg fant via turistkontoret, det var billig og OK, men jeg fikk litt problemer med verten, så jeg hadde det ikke veldig hyggelig den siste morgenen. Så jeg anbefaler deg og ta kontakt med turistkontoret nå eller når du kommer. Dette er en dyr by og bo i om sommeren, så ikke forvent veldig mye luksus. EDIT: Her er en link til kommunens turistinfo: http://www.sestri-levante.net/index.php?idservice=124&idt=3 Endret 24. mai 2011 av Barista Bob Lenke til kommentar
Tobjørn Heiedaahl Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Jeg var en gang der selv på interrail og a gikk jeg bare til turistkontoret og fikk de til å ringe litt rundt, det er ikke så langt fra togstasjonen. Med familien har vi hatt leilighet i gamlebyen, men det er garantert fullt og litt over normale backpacker-budsjett pluss at de leies bare ut lørdag til lørdag. Jeg har bare bodd på to steder i byen, det ene kan jeg anbefale Residence Daria, men jeg tror det er uaktuellt for dere, og det andre er Albergo Isabel (tror jeg det het) som jeg fant via turistkontoret, det var billig og OK, men jeg fikk litt problemer med verten, så jeg hadde det ikke veldig hyggelig den siste morgenen. Så jeg anbefaler deg og ta kontakt med turistkontoret nå eller når du kommer. Dette er en dyr by og bo i om sommeren, så ikke forvent veldig mye luksus. EDIT: Her er en link til kommunens turistinfo: http://www.sestri-levante.net/index.php?idservice=124&idt=3 Tusen takk for det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå