Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Gipsskruer i våtrom?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og min kone kjøpte leiligheten vi bor i nå november 2009.

Og har nå for noen mnder siden oppdaget at et slags "støttehåndtak" i badet som henger ut av veggen, på baksiden ser det ut som det er tettet igjen med noe fuge-aktig greier og en normal plastikk gips-skrue.

Jeg vil tro at veggene er av gips, og vi er blitt litt redde for at det kanskje kan være fuktighet bak baderoms-tapeten.

Vi ønsker bare å få fjernet dette håndtaket og tette igjen åpningene, men lurer på om vi må kontakte noen som har peiling på dette?

Har egentlig ikke økonomi til å spytte ut noen tusen til sånt, men det må jo nesten bli fikset hvis det skaper fuktskader osv.

Hva kunne vi evt. brukt for å tette igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for å tette igen hullet, kan du bruke silikon. det blir ikke fint, så jeg fåreslår at du silikonerer hullet, og skrur inn igjen skruen. det vil da være tett for fukt

hmm.. ok. Ville det vært et stort problem om gipsveggen har fått noe fukt?

Råtner gips? Eller er det bare et problem med tre-vegger?

Litt lenger opp på veggen henger også tapeten litt ut, kunne jeg bare limt det igjen med noe sterkt lim? Det skal vel være en membran bak tapeten som beskytter mot fukt, skal det ikke?

Som du kanskje skjønner har jeg ikke så mye peiling på dette, og vil helst ikke måtte bruke mer penger enn jeg appsolutt MÅ på dette. Men igjen, vi kan ikke la det ligge skader som utvikler seg over tid i veggen heller.

Takker for alle råd og tips :thumbup:

Lenke til kommentar

Var boligen ny da dere kjøpte den i 2009? Da er det mye sannsynlig at det er møremembran bak tapeten. Og at den kan være skadet på steder der tapeten er løsnet. Men, det kan også være at det er brukt et vanntett vinyltapet som i seg selv fungerer som membran.

Gips går i oppløsning, blir til grøt, dersom den utsettes for for mye fuktighet. Papirbelegget på gipsplatene råtner, og er god mat for muggsopp. Mange mener at gipsplater slettes ikke bør brukes i våtrom, men det brukes allikevel da det er et bra underlag for flislegging, og funker så lenge membranen er 100% tett.

I teorien kan høyere damptrykk (høy temperatur og høy luftfuktighet) på badet i forhold til omgivelsene få fuktighet til å gå gjennom skader i membranen hvor som helst på badet, men jeg ville vært mest bekymret dersom de aktuelle skadene/skruehullene er i dusj-sone eller rett over badekar eller andre steder der det er direkte vannsøl/sprut. Har du inntrykk av at det er fukt i skruehullene, føles gipsen myk og oppbløtt der?

Lenke til kommentar

Var boligen ny da dere kjøpte den i 2009? Da er det mye sannsynlig at det er møremembran bak tapeten. Og at den kan være skadet på steder der tapeten er løsnet. Men, det kan også være at det er brukt et vanntett vinyltapet som i seg selv fungerer som membran.

Gips går i oppløsning, blir til grøt, dersom den utsettes for for mye fuktighet. Papirbelegget på gipsplatene råtner, og er god mat for muggsopp. Mange mener at gipsplater slettes ikke bør brukes i våtrom, men det brukes allikevel da det er et bra underlag for flislegging, og funker så lenge membranen er 100% tett.

I teorien kan høyere damptrykk (høy temperatur og høy luftfuktighet) på badet i forhold til omgivelsene få fuktighet til å gå gjennom skader i membranen hvor som helst på badet, men jeg ville vært mest bekymret dersom de aktuelle skadene/skruehullene er i dusj-sone eller rett over badekar eller andre steder der det er direkte vannsøl/sprut. Har du inntrykk av at det er fukt i skruehullene, føles gipsen myk og oppbløtt der?

Boligen ble laget i 1997 så vidt jeg vet, så nei den er ikke ny.

I dette tilfellet ligger hullene akkurat der man står og dusjer, men usikker på hvor mye som har kommet inn dit.

Jeg skrudde ut skruene og kjente med fingeren inni hullene, det føltes som om bare det ene hullet hadde litt fuktighet, hvor gipsplaten på nedsiden av hullet var litt mykt, men tror ikke det er mer enn 1 cm typt.

Ville det hjulpet å prøve å "lufte"? Eller er det best å tette helt igjen?

Evt. andre ting som må/burde gjøres?

Endret av -Zenzor-
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...