Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan man få redusert drivstofforbruket

Reggy

Anbefalte innlegg

Har en 2007 Citroen C4 Grand Picasso 2.0 HDI med helautomat.

Den oppgis av fabrikk å ligge rundt 0.9 l pr mil på riks.

Bilen er fin, men nå føler jeg drivstofforbruket er enda høyere. Føler jeg drivstoff og har kjørt 10 mil går det over 10 liter på tanken - dvs et forbruk på over mila.

Bilen er kjørt over 200 tusen km. ER det noe man bør gjøre / passe ¨på slik at man kan holde forbruket på det normale...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel ikke så mye man kan gjøre på en diesel med automat. Eneste realistiske ting jeg kommer på nå er å sørge for korrekt trykk i dekkene.

Blandingsforbruket som måles er kun egnet for sammenligning mellom forskjellige biler, og kan ikke direkte oversettes til reelt forbruk.

Kan forresten nevne at min bil bruker ca. 0,5-1l/100km mer på vintersesongen med vinterdekk, snø, osv. enn på sommerføre med sommerdekk.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Klar over at dettte du nevner og regner med nedgang når sommerdekk kommer på.

Men stusser likevel over at den har begynt å krype over litern på mila. Hvertfall hvis jeg ser ut lenge kjørt kontra fylte liter.

Visste ikke om det var noe annet som kunne gjøre dette. Luftfilter .........e.l.

Finnes det økonomi tunning - slik at forbruk går ned, mens effekten ikke økes mer enn at det ikke overstrider ca 15 % som er slags slingringsmonn på avgifter...

Lenke til kommentar

Ang. "økonomituning".. For å si det enkelt: Fjerner du alle funksjoner som er for å redusere utslipp, så vil du redusere forbruk, ganske enkelt, så ja, det er mulig å redusere forbruk denne veien, men når man snakker om diesel så er det utslipp i form av NOx som vil gå opp, og disse gassene er svært skadelig for miljøet lokalt der disse slippes ut (og det er disse som skaper trøbbel i noen av de største byene i Norge).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...