Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

windows booter pluselig ikke, en disk er borte men ikke os disken

Anbefalte innlegg

Hei.

Håper at noen har anldening til hjelpe her.

Har en selvbygget Pc med ASUS M4A89GTD USB 3 og Intel SSd som Os disk, samt 2 stk valige SATA disker.Cpu er amd x6, og har Kingston Hyper x 8 gb ram. Skejrmort er XFX HD 5770 (?)

Problemet startet med at jeg ikke fikk åpnet Outlook. PST filen fantes ikke. Tenkte at en restart kunne gjøre susen. Men nå booter ikke windows .......

Har frosøkt med windows cd og reparer oppstarten, men det funka ikke. Får beskrivelse som følger: Prtisjonstabellen inneholder ingen systempartisjon.

Har vært inne i Bios og sjekka at systemet gjenkjenner SSD som windows ligger på.

Den neset disken som ser ut til å være vekk eren av std disken som jeg bruker til lagring.

Mistenker at den av er ødelagt.

Vil det kunne forklare at maskinen ikke booter?

Har sjekka tilkoblinger etc , alt på plass. Forlsg til hvordan jeg kan gå frem? Takknemlig for alle gode forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gir samme tips som jeg har gitt i et par andre tråder (uten at jeg noensinne husker hva programmet jeg kommer til å nevne heter):

På Hiren's Boot CD og Ultimate Boot CD skal det finnes et eller annet program som sjekker partisjonstabeller, MBR og FAT - og kan fikse de hvis noe går galt.

Jeg vil gjette at det rett og slett "bare" har skjært seg litt i en av disse. Det er også selvfølgelig mulig at disken din har tatt kvelden, men dette kan enkelt sjekkes ved et å kjøre disk diagnose (som også finnes på de to CD'ene).

Selv fikset jeg en rimelig svett feil med Hiren's. Hadde overført tett på 120 GB med scannede bilder (5 års arbeid av min far, og hele familiens bildealbum gjennom tidene), til en ekstern disk. Alt så fint ut, kjørte safe removal etc. Koblet den til min laptop, og fikk opp "Ingen disk i stasjon D:, vil du formatere?". Da kjente jeg blodet synke..

Etter nesten to døgn med googling og en kasse pils, fant jeg ved en tilfeldighet disse programmene på Hiren's som fikser de tabellene som var ødelagt. Whew!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan tippe at du har installert Windows på SSD mens den gamle Windows disken var tilkoblet? Da vil den gamle disken fortsette å være System (dvs den som booter fra BIOS).

Hvilken WIndows har du? Hvis det er WIn7 så burde Startup Repair fungere.

Lenke til kommentar

Hvis det er dette som er tilfelle (inst på SSD mens andre disker var tilkoblet), kan det hende at du med litt flaks kan fikse det ved å bytte til AHCI-mode i BIOS. Eller at startup repair funker.

Jeg måtte inn med ny windows selv, kom meg ikke rundt fiksen. Så nå har jeg lært at man bare skal ha systemdisk tilkoblet ved installasjon av Windows.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Skal sjekke opp med Hirens boots Cd og se om jeg kan finne hjelp der.

Når det gjelder disken som ikke er synlig lenger så er det en 2TB Seagate disk som er 2 mnd gammel, og var speller ny ved reinnstallasjon av os på SSD.

Når jeg kjører Windows repair fra CD, finner den ikke denne Seagate disken, ei heller finner jeg den i Bios.EN tredje disk (std Sata) finner jeg og SSD)

Derfor mistenker jeg at den har tatt kvelden. Det rare er at jeg da ikke skjønner hvorfor systemet ikka kan boote..? Det er da ikke noen bootloader på en lagringsdisk, når OS er installert på SSD disken?

Mulig jeg er dum nå,men dette er rart, og synes det er snodig at win repair med win 7 plata ikke funker. Får denne diagnosen: Partsijsonstabellen inneholder ingen systempartisjon.....

Takknemlig for alle snille sjelers konstruktive bidrag:-)

Lenke til kommentar

Skal teste med å koble fra den disken jeg tror trøbler. <og så må jeg få lasta ned en eller annen Partition recovery >Tool sak....

Ut fra rask gjennomlesning av Hårek sin artikkel/link, så tipper jeg vi snakker om samme problem, og at det tyder på en eller annen ødelagt maskinvare. <tipper det ikke er virus, kjører >Norton Internet security 2010, fullt oppdatert.........

Lenke til kommentar

Takker for svar. Skal sjekke opp med Hirens boots Cd og se om jeg kan finne hjelp der.

Når det gjelder disken som ikke er synlig lenger så er det en 2TB Seagate disk som er 2 mnd gammel, og var speller ny ved reinnstallasjon av os på SSD.

Når jeg kjører Windows repair fra CD, finner den ikke denne Seagate disken, ei heller finner jeg den i Bios.EN tredje disk (std Sata) finner jeg og SSD)

Derfor mistenker jeg at den har tatt kvelden. Det rare er at jeg da ikke skjønner hvorfor systemet ikka kan boote..? Det er da ikke noen bootloader på en lagringsdisk, når OS er installert på SSD disken?

Mulig jeg er dum nå,men dette er rart, og synes det er snodig at win repair med win 7 plata ikke funker. Får denne diagnosen: Partsijsonstabellen inneholder ingen systempartisjon.....

Takknemlig for alle snille sjelers konstruktive bidrag:-)

Hei.

Har vert borti lingnende problemer før. Har skjedd meg noen ganger at når en disk har røket. Så har den rotet til partisjonene på oppstarts disk. Kan desverre ikke forklare hvorfor dette skjer. :nei: Men Hirens boots Cd vil nok løse problemet for deg. Som nevnt her i tråden tidligere. Seagate har desverre hatt litt problemer med diskene sine i senere år. spesielt de nyere versjonene. Som hybrid og 2Tb diskene. Så om du ikke er i stand til å få den opp i BIOS. Har den nok røket. Men om du skulle klare å finne den i BIOS. Bruk Seagate sitt eget disk verktøy. (Du finner det på nett.) Sjekk også om disken har seneste firmware! Finner du den ikke så få sendt den i retur så fort som mulig. Så du får den erstattet. Seagate pleier faktisk å være flinke på garanti saker. Stiller du høye krav til HD og vil ha de mest stabile H`D fra Seagate. Så anbefaler jeg deg å bytte til ES serien. Selv så benytter jeg kunn disse til lagring pga gode garantier. (5 år + at Seagate er behjelplig med å hente ut data ved disk krasj.) Lykke til.

:innocent:

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg nevnte dette med at det sto i andre disker ved installasjon, er at en tekniker fortalte meg at under installasjon av Windows (når AHCI ikke er enabled, tror jeg), vil Windows legge et eller annet info på de andre diskene, og at dette kan skape krøll.

Beklager at jeg er såpass diffus rundt nettopp dette, men jeg husker bare såvidt samtalen med teknikeren, og klarer ikke helt huske detaljene.

Lenke til kommentar

Hei.

Takk for innspill.

Norton sier at Hirens Boot cd inneholder virus........

suspicious m690 a eller no. Vet ikke om jeg tør bruke denn da..?

Norton og diverse andre antivirus gir nok desverre en del falske "posetives" :thumbdown:

Scanet Hirens Boot cd med ESET NOD32.

Antall objekter scannet: 696

Ingen virus funnet. :thumbup:

:innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...