kjetilgrindheim Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Hei alle samen! Eg har nokre ting eg lurer på, ifm korleis eg skal koble i saman anlegget mitt. Då tenker eg ikkje på høgtalarsida, men på kildesida. Anlegget består av: Tv, Reciver, Digitaltv-boks,ps3 og HTPC. I utgangspunktet hadde eg tenkt å kjøre HDMI heile veien sidan eg har 5 HDMI inngangar og 2 HDMI ugangar på reciveren. Altså Ein HDMI fra kvar enhet -> inn til Reciver og fra Reciver utgang -> TV. Tanken var då å kjøre både lyd og bilde i HDMI. Det ville blitt eit godt fungerende system med HD lyd og HD bilde hele veien. Men det slo meg jo då at eg er avhengig av å ha reciver på til ein kvar tid, og bruke høgtalarane som er koblet til den (kun front høgtalere i denne omgang). Sidan Reciveren og er ansvarlig for veksling mellom bildekildene. Det hadde vert greit å kunne bruke tv høgtalarane til alminlige ting som nyhetene og været, men slå på reciveren for å får meir trykk til film og musikk. Er det mulig å oppnå det på ein enkel måte??? Det andre alternativet som eg vurderer nå, er å trekke HDMI fra alle kildene (HTPC,PS3 osv) direkte opp til TV'n (har tilstrekkelig med inngangar på tvn) for så å trekke lydkabler til reciveren. Ka kabel skal eg bruke til dette for å få best mulig resultat??? Andre synspunktet eller måter eg kan jere dette på? Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 De fleste nye recievere har mulighet for "pass through" gjennom HDMI. Da kan signalet passere gjennom recieveren når den står i standby. Når dette er skrudd på bruker recieveren litt mer strøm enn vanlig, men det er mye mindre enn å ha den konstant på uansett. Sjekk i bruksanvisningen om du har mulighet for dette, og hvordan du stiller det inn. Det er også mulig å koble alt til recieveren, men digital-TV boksen direkte til TV-en. Slike bokser har vanligvis audio-ut som du kan koble til recieveren. På den måten er du ikke avhengig av å ha på recieveren for å få bilde og lyd til TV-en, men har samtidig mulighet til å sende lyden ut i anlegget under film eller annet dersom du skulle ønske det. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 (endret) DigitalTV boksen har kanskje mulighet for å kjøre lydsignaler ut separat samtidig som den sender ut signal på HDMI? Slik jeg har det, mest fordi jeg ikke har nok HDMI innganger på receiveren, så går HDMI kabelen til TV'en, og coax spdif kabel fra dekoder til receiver. Da får jeg lyd og bilde på TVen via HDMI, og lyd fra dekoderen til receiveren via coax om jeg ønsker det. Trenger altså ikke ha på receiver for å få lyd og bilde på TV'en, selv om det i praksis blir slik da. Har aldri brukt høytalerene på TVen min. Endret 12. mars 2011 av MrLee Lenke til kommentar
kjetilgrindheim Skrevet 12. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2011 Eg fant ingenting angåanda "pass through" om min reciver (pioneer vsx 2020k), verken på heimesida til pioneer eller i innholdsfortegnelsen i bruksanvisningen :/ HTPC og PS3 har Spdif optisk lydutgang, og digitaltv-boksen har både Spdif koax og optisk, så det er i alle fall tilgang nok på lydutganger. Og AVR har 3 spdif optiske innganger så det skulle egentlig vare greit. Men er lyd via koax/optisk like bra som om den hadde fulgt HDMI kabelen??? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Kanskje ikke, men har det virkelig noe å si hvis du bruker den til vanlige TV sendinger? Lenke til kommentar
kjetilgrindheim Skrevet 12. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2011 Kanskje ikke, men har det virkelig noe å si hvis du bruker den til vanlige TV sendinger? Ikkje så lett å veta kva du svare på her mrLee, men dersom du snakker om lydkvaliteten så har det noke å sei ja....har digital tv via fiber fra altibox, så kvaliteten på den sida er heilt topp, og bruker også tv boksen til filmleige osv.. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Poenget mitt er at forskjellen på coax spdif og en evt. overføring via HDMI skal du være ekstremt sensitiv for å høre uansett. Og gjerne med veldig high end høytalere før det begynner å gjøre seg gjeldende. Lenke til kommentar
kjetilgrindheim Skrevet 12. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2011 Poenget mitt er at forskjellen på coax spdif og en evt. overføring via HDMI skal du være ekstremt sensitiv for å høre uansett. Og gjerne med veldig high end høytalere før det begynner å gjøre seg gjeldende. allright då blir det toslink Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Det er dei som påstår at optisk er betre enn elektrisk, men så lenge det er digitalt så ser eg ikkje kva forskjellen skulle være. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå