Gå til innhold

Strømregning og strømforbruk

Minsc

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er veldig ny på dette, så ikke slakt meg :p

Jeg fikk akkurat min første strømregning fra lyse i min nye leilighet. Sitter her og stusser litt over prisen, er en ting jeg ikke forstår helt. Så, la oss ta en titt på tallene her..

Har brukt 971 kWh : sum = 750,-

Nettleie = 375,-

Fastbeløp kr 1 860,00 pr. år sum = 305,-

Total = 1430,-

..forstår ikke dette med fastbeløpet?

Jeg var en tur innom konkurransetilsynet og sjekket andre kraftleverandører (har vel LYSE nå). Der ser jeg at de fleste står med 0-300kr fastbeløp.

Så forresten at jeg har Kraftpris (trodde jeg hadde spotpris. Eller er det det samme?)

Hadde jeg spart sinnsykt mye på å gå over til en annen kraftleverandør med spotpris?

Jeg syns dama og jeg er ganske flinke mtp enkle strømsparingstips, men allikevel blir det brukt mye strøm. Har sett folk som skriver at de har strømregning på 300kr i måneden på 50kvm. Kan noen komme med tips?

-Tar klesvask 1 gang i uken

-Oppvask 2 ganger i uken med maskin

-Støvsuger noen ganger i uken

-Dusjer 5-8 minutter annenhver dag

-Av oppvarming har vi gulvvarme på 22-23 grader på badet (ca. 6-7 kvm)og gulvvarme på minimum eller på null i stua (ca. 25 kvm)

-Lar ingenting stå på standby og trekker ut alt av ladere/pcer når det ikke er i bruk.

-Kun lys i rom der vi er

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Kraftpris" er et begrep som kan bety hva som helst. Står det fordelt forbruk og spesifisert forskjellig pris for hver dag, så har du spotpris. Er det perioder på flere dager/uker med samme pris, så har du "standard variabel pris"

Fastbeløpet i ditt tilfelle er antakelig til nettselskapet (antar du har lyse både som netteier og kraftleverandør?), ikke til kraftleverandøren. At nettleie er delt i et fastbeløp (305,-) og et forbruksavhengig beløp (375,-) er forholdsvis vanlig.

Lenke til kommentar

Oversikt over priser til Lyse Nett og noe mer generell info. Det stemmer at nettleien består av to deler; et fastbeløp uavhengig av forbruk og et beløp som er avhengig av forbruket.

Tallene dine går ikke helt opp, jeg antar at denne regningen er for nesten to måneder? Årsbeløpet på 1860 delt på 6 = 310, men du fikk 305 i regning.

Det jeg savner i oversikten din er forbruksavgiften, men den er kanskje inkludert i "Kraftprisen".

Virker ellers som at det ikke er noe galt med den regningen.

Hvis du skal stole på andres utsagn om hva de betaler i strøm, så tenk først på;

- mener de faktisk selve strømmen, eller har de også inkludert nettleie (både variabel og fast) og forbruksavgift og mva? Du brukte 750 kr i strøm på nesten to måneder, eller 375 kr. Er det så ulikt?

- Du lister opp hva du gjør for å spare strøm. Har nevner du dusjing og oppvarming. Har du elektrisk oppvarming som du styrer selv eller sentralfyring? Har du egen varmtvannstank (bereder)? Eller får dette på felles til borettslag/sameie? Hvis du dekker dette selv, så har du en svært lav regning!

Når man sammenligner strømregninger, så blir det fort upresise sammenligninger fordi man ikke tar med de ulike avgiftene eller justere for fellesoppvarming etc. Spør heller om hvilket forbruk i kEh de har, og spør kun de som har sammenlignbar situasjon med deg.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

KS: Dette er faktisk for februar måned.. altså ca. 28 dager. Jeg kan lime inn oversikten for deg

Forbruk i perioden 31.01.2011 til 28.02.2011 målerstand fra 239222 til 240193 = 971
Fastbeløpsperiode fra 31.01.2011 til 01.04.2011 = 60 dager

Kraft Lyse Handel AS
Dato 	Beskrivelse 	Pris 	Forbruk 	Sum
31.01 - 02.02 	Kraftpris 	81,90 øre 	64 	kr 52,41
02.02 - 11.02 	Kraftpris 	79,20 øre 	294 	kr 232,85
11.02 - 22.02 	Kraftpris 	76,30 øre 	396 	kr 302,15
22.02 - 28.02 	Kraftpris 	74,40 øre 	217 	kr 161,45
Sum 	kr 748,86

Overføring Lyse Elnett AS
Dato 	Beskrivelse 	Pris 	Forbruk 	Sum
31.01 - 28.02 	Nettleie 	38,60 øre 	971 	kr 374,81
Fastbeløp kr 1 860,00 pr. år 	kr 305,75 	
Sum 	kr 680,56 	

Fakturasum 	kr 1 429,42

Ser nå at fastbeløpet er betalt for frem til 01.04, altså to måneder.

Når det gjelder oppvarming og varmtvann så har jeg egen bereder og styrer varmen min selv. Dette er ikke inkludert. Greit nok, 375 kr er ikke mye pr. måned, men jeg syns 750 kr er ganske mye til at jeg sparer så mye - ihvertfall har jeg inntrykket av at jeg gjør det.

Edit: dette kan da umulig være spotpris? Den har vel ikke vært så høy i det hele tatt..? Etter hva jeg kan se, så har spotprisen ligget på rundt 50 øre/kWh gjennomsnittlig i februar måned?

Endret av Minsc
Lenke til kommentar

Hei igjen

Du har rett. Du har ikke spotprisen. Prisoversikten din sammenfaller med det du finner her på Lyse sine egne sider og som er for produktet http://www.lyse.no/privat/strom/stromavtaler/variabelpris/.

Du har også rett i at spotprisen i februar har ligget rundt 50 øre. Jeg fant det samme her på Nordpool (for området Norway 2 - NO2, i grove trekk er det sør-norge).

Men for å sammenligne prisen på spot fra kraftbørsen med variabel pris, må du huske på tre ting:

- påslag på 1,2 øre pr kwh (et "spot-tillegg" som blir Lyse sin fortjeneste)

- et fastbeløp på 23,20

- mva på spotprisen, på påslaget og på fastbeløpet :)

Uansett jeg har prøvd å regne ut hva spotprisen din ville ha blitt i februar. Den fikk jeg til 655 kr. Dette er sammenlignbart med de 750 kr du har hatt i variabel.

Jeg syns stadig ikke at et forbruk på 971 kWh er mye, når dette inkludere oppvarming og varmt vann. Heller tvert i mot. I min leilighet bruker jeg 5000 kwh i året, og har varmtvann og oppvarming inkl i husleien. Jeg har 50 kvm. Ut i fra hva borettslaget hadde av strømregnig i fjor, vil jeg anta at min andel av dette utgjorde i overkant av 8000 kWh (dårlig isolering).

Når det gjelder sparing av strøm, tenker jeg heller at det alt i alt ikke hjelper å spare så mye på ting og tang. Skal det ordentlig hjelpe må man kutte ut ting. F.eks å ikke ha vaskemaskin, ikke ha oppvaskmaskin, ikke ha moderne plasma/lcd-tv, ikke-bruke PC, ikke ha mye lys på.

Jeg har en slik nabo. Han har under halvparten av mitt forbruk. Han sitter i mørket og ser på tv. Han har ikke vaskemaskin, han har ikke en moderne tv, etc etc.

Lenke til kommentar

Hei igjen

Du har rett. Du har ikke spotprisen. Prisoversikten din sammenfaller med det du finner her på Lyse sine egne sider og som er for produktet http://www.lyse.no/privat/strom/stromavtaler/variabelpris/.

Du har også rett i at spotprisen i februar har ligget rundt 50 øre. Jeg fant det samme her på Nordpool (for området Norway 2 - NO2, i grove trekk er det sør-norge).

Men for å sammenligne prisen på spot fra kraftbørsen med variabel pris, må du huske på tre ting:

- påslag på 1,2 øre pr kwh (et "spot-tillegg" som blir Lyse sin fortjeneste)

- et fastbeløp på 23,20

- mva på spotprisen, på påslaget og på fastbeløpet :)

Uansett jeg har prøvd å regne ut hva spotprisen din ville ha blitt i februar. Den fikk jeg til 655 kr. Dette er sammenlignbart med de 750 kr du har hatt i variabel.

Jeg syns stadig ikke at et forbruk på 971 kWh er mye, når dette inkludere oppvarming og varmt vann. Heller tvert i mot. I min leilighet bruker jeg 5000 kwh i året, og har varmtvann og oppvarming inkl i husleien. Jeg har 50 kvm. Ut i fra hva borettslaget hadde av strømregnig i fjor, vil jeg anta at min andel av dette utgjorde i overkant av 8000 kWh (dårlig isolering).

Når det gjelder sparing av strøm, tenker jeg heller at det alt i alt ikke hjelper å spare så mye på ting og tang. Skal det ordentlig hjelpe må man kutte ut ting. F.eks å ikke ha vaskemaskin, ikke ha oppvaskmaskin, ikke ha moderne plasma/lcd-tv, ikke-bruke PC, ikke ha mye lys på.

Jeg har en slik nabo. Han har under halvparten av mitt forbruk. Han sitter i mørket og ser på tv. Han har ikke vaskemaskin, han har ikke en moderne tv, etc etc.

Så det er altså 655 kr for kraft + 23,20 i fastbeløp (pr. måned?) ved bruk av spotpris fra ********** kraftleverandør? Det er jo betydelig mindre enn det jeg betaler nå. Men det jevner seg kanskje ut når det nærmer seg sommeren? Mulig jeg ikke forstår helt.

Jeg prøver meg bare litt frem her.. Sitter og ser over kraftleverandører i min kommune på konkurransetilsynet.no nå. Der har SKS Kraftsalg - Enkel spotpris følgende tall:

-Fastbeløp kr/år = 0,00

-Påslag øre/kWh = 1,00

Vil det da si at hvis jeg går ut ifra at spotprisen hadde vært 50 øre hele februar måned, så hadde jeg fått en strømregning på rundt 1100 kr? Altså 971*0,50 (kraft) + 375 (nettleie) + 971*0,01 (påslag) * 1,25

Jeg tror jeg kanskje burde si meg fornøyd med strømforbruket mitt, da :) Føler ikke det er mye mer jeg kan gjøre uten å gå drastisk til verks.

Lenke til kommentar

Så det er altså 655 kr for kraft + 23,20 i fastbeløp (pr. måned?) ved bruk av spotpris fra ********** kraftleverandør?

Nei, det er 655 kr inkl fastbeløpet.

Jeg prøver meg bare litt frem her.. Sitter og ser over kraftleverandører i min kommune på konkurransetilsynet.no nå. Der har SKS Kraftsalg - Enkel spotpris følgende tall:

-Fastbeløp kr/år = 0,00

-Påslag øre/kWh = 1,00

Vil det da si at hvis jeg går ut ifra at spotprisen hadde vært 50 øre hele februar måned, så hadde jeg fått en strømregning på rundt 1100 kr? Altså 971*0,50 (kraft) + 375 (nettleie) + 971*0,01 (påslag) * 1,25

Nei, du har glemt mva på deler av beløpet og fastleddet på nettleien.

Slik blir det

Kraftpris: 0,50 (spot) + 0,01 (påslag spot) = 0,51 øre pr kwh eks * 1,25 (mva) = 0,6375 øre pr kwh inkl mva * 971 (forbruk) = 619 kr inkl mva

+ Nettleie variabel: 375 kr inkl mva

+ Nettleie fast: 305 kr inkl mva

= 1299 kr.

Lenke til kommentar

Så det er altså 655 kr for kraft + 23,20 i fastbeløp (pr. måned?) ved bruk av spotpris fra ********** kraftleverandør?

Nei, det er 655 kr inkl fastbeløpet.

-Fastbeløp kr/år = 0,00

-Påslag øre/kWh = 1,00

Nei, du har glemt mva på deler av beløpet og fastleddet på nettleien.

Slik blir det

Kraftpris: 0,50 (spot) + 0,01 (påslag spot) = 0,51 øre pr kwh eks * 1,25 (mva) = 0,6375 øre pr kwh inkl mva * 971 (forbruk) = 619 kr inkl mva

+ Nettleie variabel: 375 kr inkl mva

+ Nettleie fast: 305 kr inkl mva

= 1299 kr.

Okey, men da forstår jeg! :) Takk for at du forklarte. Men kommer jeg til å spare jevnt over året på å skifte til spotpris? Eller kommer min nåværende strømplan til å bli billigere enn spotprisen sånn at det går opp i opp?

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...