Bozzeye Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Så en kan da nekte å ta imot Jesus Kristus, og fortsatt være i himmelen? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Så en kan da nekte å ta imot Jesus Kristus, og fortsatt være i himmelen? Tydeligvis. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) Tja, nå har jo Pave John Paul den andre sagt at helvete og himmelen ikke er faktiske steder men heller fravær av og nærvær av gud. Sjekk: http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/audiences/1999/documents/hf_jp-ii_aud_28071999_en.html http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/audiences/1999/documents/hf_jp-ii_aud_21071999_en.html Endret 14. mars 2011 av noob11 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Den første ser ut som et forsøk på å frata Gud ansvaret for at folk blir dømt. Gud ønsker visst oss kun det beste. Men når han ikke klarer å gi oss det beste, så kan han heller ikke være allmektig. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Kan du forklare nærmere? Hvilke barn er i himmelen, hvilke er ikke? Å være i himmelen, vil si å være nær Gud. Gud er kjærlighet. Barn som lever i kjærlighet, lever i himmelen. Så vis foreldrene til et barn ikke gir det kjærlighet så kommer han til helvete og lever i evig smerte? :# hørtes ut som et bra konsept Lenke til kommentar
IHS Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Kan du forklare nærmere? Hvilke barn er i himmelen, hvilke er ikke? Å være i himmelen, vil si å være nær Gud. Gud er kjærlighet. Barn som lever i kjærlighet, lever i himmelen. Så vis foreldrene til et barn ikke gir det kjærlighet så kommer han til helvete og lever i evig smerte? :# hørtes ut som et bra konsept kommer han til helvete ? Han er i helvete ! Helvete er fravær av Gud (dvs. kjærlighet) Lenke til kommentar
IHS Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Tja, nå har jo Pave John Paul den andre sagt at helvete og himmelen ikke er faktiske steder men heller fravær av og nærvær av gud. Sjekk: http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/audiences/1999/documents/hf_jp-ii_aud_28071999_en.html http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/audiences/1999/documents/hf_jp-ii_aud_21071999_en.html Helt riktig og Jesus Kristus er den smale veien/pasasjen/døren inn i kjærlighetens verden (himmelen) Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Kan du forklare nærmere? Hvilke barn er i himmelen, hvilke er ikke? Å være i himmelen, vil si å være nær Gud. Gud er kjærlighet. Barn som lever i kjærlighet, lever i himmelen. Så vis foreldrene til et barn ikke gir det kjærlighet så kommer han til helvete og lever i evig smerte? :# hørtes ut som et bra konsept kommer han til helvete ? Han er i helvete ! Helvete er fravær av Gud (dvs. kjærlighet) Da vil jeg heller leve i "helvetet" og ha en fri sjel, ha et liv jeg selv bestemmer over. Og lever jeg i helvete nå da? siden jeg ikke tror på gud? vel jeg må si helvete var ikke så galt som jeg hadde trod :> Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 IHS mener kristne er rusa på kjerlighet/gud/jesus/DHÅ Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Kan du forklare nærmere? Hvilke barn er i himmelen, hvilke er ikke? Å være i himmelen, vil si å være nær Gud. Gud er kjærlighet. Barn som lever i kjærlighet, lever i himmelen. Så vis foreldrene til et barn ikke gir det kjærlighet så kommer han til helvete og lever i evig smerte? :# hørtes ut som et bra konsept kommer han til helvete ? Han er i helvete ! Helvete er fravær av Gud (dvs. kjærlighet) Da vil jeg heller leve i "helvetet" og ha en fri sjel, ha et liv jeg selv bestemmer over. Og lever jeg i helvete nå da? siden jeg ikke tror på gud? vel jeg må si helvete var ikke så galt som jeg hadde trod :> For ikke å glemme: når kristne selv har såpass store problemer med å besvare Det Ondes Problem at det rett og slett blir stående (feks i alle trådene jeg har sett her), kommer jeg ikke rundt konklusjonen at gud ikke er særlig godhjertet, utfra det vi vet. I den grad han er interessert i menneskenes beste ser det ut til å være på betingelse av at vi fôrer hans sårbare ego med å tilbe ham uten å stille noen krav tilbake. FØR han slipper oss fri fra lidelsen. Ikke bra. Da har jeg ærlig talt mer tro på mennesket, og "helvetet" vi bor i. Her nede er det i det minste litt egeninteresse, og noen av oss er tilogmed aktivt til stede og jobber for å gjøre ting litt bedre. Så, takk men nei takk til guds "kjærlighet". Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 (endret) Interessant hvordan de som ikke er kristne er de som er mest gira på å diskutere kristendom. Endret 19. mars 2011 av appelsinbrus Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Interessant hvordan de som ikke er kristne er de som er mest gira på å diskutere kristendom. Flere grunner til det, men en kan være at mange kristne allerede "vet", og ikke har behov for eller liker å diskutere noe som de er sikre på. En annen side av det kan være at det å ha en interesse for å diskutere kristendom, leder flere til å slutte å være kristne. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Flere grunner til det, men en kan være at mange kristne allerede "vet", og ikke har behov for eller liker å diskutere noe som de er sikre på. En annen side av det kan være at det å ha en interesse for å diskutere kristendom, leder flere til å slutte å være kristne. ...evt flere blir kristne. Nei, nå er jeg bare vanskelig. Jeg skjønner egentlig godt hvorfor folk liker å diskutere kristendommen. Den største selvmotsigelsen i hele kristendommen er jo at bibelen sier én ting, mens de fleste kristne gjør noe annet. Kristne er kristendommens største fiende, om du vil. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 (endret) ...evt flere blir kristne. Tror egentlig du har litt rett i det. Som Bare Egil sier: "Jeg gjør ikke det motsatte av det som er vanlig, nei jeg gjør det motsatte av det igjen, og det motsatte av det motsatte av det som er vanlig, det er jo det vanlige. Jeg gjør det vanlige." Noen ganger er det som om det fins dem som tror man må velge mellom ekstremiteter, og går for meningene til den gruppa man syns virker minst usympatisk. Men så kan man jo håpe på at det provoserer til en av to ting da: - At de som forblir kristne eller rekrutteres til det, blir det på mer bevisst grunnlag. Flere valg, færre blinde flekker. Alltid en god ting. - At de som gjør sånne knerefleks-valg i en senere omgang - på grunn av det - tvinges til å tenke seg mer om. Endret 21. mars 2011 av Onkel 1 Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 (endret) Og lever jeg i helvete nå da? siden jeg ikke tror på gud? vel jeg må si helvete var ikke så galt som jeg hadde trod :> Bibelen talar om fleire typar av død. Vi har den lekamlege, som dei fleste av oss forbind med døden. (Sal 146,4) Vi har den åndelege, og vi har den evige/permanente. IHS si tolking av helvete er her ei blanding av dei to siste, der han ikkje trur på helvete som ein fysisk stad, men meir som ei diffus kjensle av gudsfråvere. Dette er ikkje bibelsk. Kva seier så Bibelen om personar som er åndelege døde? Ef 2,12: "Kom i hug at de den gongen var utan Kristus, utestengde frå borgarrett i Israel, framande for paktene og lovnaden, ja, utan håp og utan Gud i verda" 1Kor 6,17: "Men den som held seg til Kristus, er éi ånd med han." Med andre ord er ein åndeleg død adksilt frå Gud i si ånd. Sjela eksisterer framleis, men det er ikkje noko guddomeleg liv, Den Heilage Ande er borte frå denne personen. Den som er åndeleg død står utanfor Guds rike og har ikkje åndeleg samfunn med sin skapar. Sålenge lekamen lever er det imidlertid framleis håp, og personen kan enno omvende seg og søkje tilgjeving før den evige død er ein realitet. Den evige død eller det som blant folk flest vert kalla helvete, er ein kombinasjon av både fysisk og åndeleg død. Sjela bur ikkje lenger i lekamen, ei har den åndeleg liv i Gud. I ein slik tilstand er personen evig fortapt og har mista alle sjansar til å gjenopprette sitt forhold til Gud. Op 21,8: "Men dei som er reddhuga og vantruande og vanheilage, dei som myrdar og driv hor, trollmennene og avgudsdyrkarane og alle lygnarane, deira plass skal vera i sjøen som brenn med eld og svovel. Det er den andre døden.»" Ingenting tydar på at dette er ein metafor eller eit språkleg bilete. Til deg og alle gudlause seier Gud derfor idag: "Søk Herren medan han er å finna, kall på han den stund han er nær! Den gudlause må venda seg frå sin veg og ugjerningsmannen frå sine tankar og snu om til Herren, så skal han visa miskunn, til vår Gud, for han er rik på tilgjeving." (Jes 55,6) Ole Hallesby: "Jeg taler sikkert til mange i kveld som vet de er uomvendt. Du vet at om du stupte død ned på golvet i dette øyeblikk, så stupte du like i helvete ... Hvordan kan du som er uomvendt legge deg rolig og sove om kvelden, du som ikke vet om du våkner i din seng om morgenen eller i helvete?" Endret 21. mars 2011 av HEAL Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 ... men meir som ei diffus kjensle av gudsfråvere. Dette er ikkje bibelsk. Tja, nå har jo Pave John Paul den andre sagt at helvete og himmelen ikke er faktiske steder men heller fravær av og nærvær av gud. Sjekk: http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/audiences/1999/documents/hf_jp-ii_aud_28071999_en.html http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/audiences/1999/documents/hf_jp-ii_aud_21071999_en.html Paven er vel hakket større autoritet enn de fleste andre kilder når det gjelder kristelig dogma? Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 (endret) Paven er vel hakket større autoritet enn de fleste andre kilder når det gjelder kristelig dogma? Paven er menneskeleg, og like feilbarleg som alle andre menneske. Eg ser derfor ingen grunn til å ha eit anna bibelsyn enn Luther: Sola scriptura. Det paven seier ex cathedra får stå for hans rekning. Endret 21. mars 2011 av HEAL Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Paven er vel hakket større autoritet enn de fleste andre kilder når det gjelder kristelig dogma? Så bestemt ikke. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Greit. Dere er ikke katolikker, men om jeg ikke tar feil er det vel katolikker den største gjengen i den kristne verden. For oss som ikke er innenfor så er det ikke så mange andre så tydelige lederskikkelser. Uansett. Paven sier en ting. Andre sier andre ting. Alle argumenterer ut i fra bibelen. Det kan maksimum være en som har rett, og fullt mulig at ingen har det Lenke til kommentar
cæshåbærs Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Spørsmål. Helvete, sies og være plassen man kommer vis man ikke kommer til himmelen. Men vis helvete er evighet med smerte og vel ikke noe koselig. hvordan kan man sende noen der? Jeg kan ikke tenkte meg 1 person i verdens historien som fortjener og komme der. Hva mener dere om det? Man kan ikke sende noen der (dit). Det er irrasjonelle retalierende troende som håper at mennesker de misliker kommer dit siden de ikke kan gjøre en dritt med saken de evt står i selv. Og penger blablabla betale for sine synder blabla gamle dager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå