Gå til innhold

Helvete rett/galt?

Anbefalte innlegg

Spørsmål.

Helvete, sies og være plassen man kommer vis man ikke kommer til himmelen.

Men vis helvete er evighet med smerte og vel ikke noe koselig. hvordan kan man sende noen der?

Jeg kan ikke tenkte meg 1 person i verdens historien som fortjener og komme der.

Hva mener dere om det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av samme grunn som man skyter noen for forræderi.

Disse "reglene" ble jo satt av stammer som trengte opprettholdelse av lojalitet.

Men når det er sagt. Det er ikke noen som sender deg til helvete, det er Gud som gjør det, fordi du ikke har oppført deg etter reglementet.

Lenke til kommentar

Av samme grunn som man skyter noen for forræderi.

Disse "reglene" ble jo satt av stammer som trengte opprettholdelse av lojalitet.

Men når det er sagt. Det er ikke noen som sender deg til helvete, det er Gud som gjør det, fordi du ikke har oppført deg etter reglementet.

Da kan jo han på ingen måte bli sett på som en barmhjertig gud.

Hva mener kristne folk om dette da? at folk som ikke tror blir straffet med evig smerte selv om vi er født med "fri" vilje ?

Lenke til kommentar

Folk som er troende som jeg kjenner har ingen ting vondt og si om han, men vis han sender folk til helvete kun fordi de ikke følger "spillet" så vil jeg si at han er ganske så sadistisk.

Fri vilje har ingen verdi vis man blir straffet så kraftig for og følge sin "tro"

Og i min "tro" ser jeg ingen bevis for at gud finnes. vis han var så allmektig ser jeg ingen grunn til at han ikke viser det, det er 2000år siden sist, kanskje på tide med en liten oppfrisker ? :>

Lenke til kommentar

Vel selv om jeg ikke tror mener jeg ikke det er riktig vis det skulle ende opp med og være sånn.

Og det og diskutere sette spørsmålstegn med ting som ikke gir mening er vel i den menneskelige naturen.

Personlig mener jeg at religioner er et skall man bruker til og beskytte seg selv, ha noe og skylde på vis noe går galt, eller ha noen og takke vis det går bra i livet.

Jeg sier ikke at alle som er troende er svake og vi som ikke tror er sterkere så ikke missforstå meg.

Lenke til kommentar

Det som er dårlegt med helvete, er at uansett kor "ond" du har vore i livet ditt kjem du til helvete. Ingen gradering.

Men det går jo greit hvis du angrar. :) Då kan du slakte så mange du vil. Eller om du har gud sin tillatelse.

Litt greiare med reinkarnasjon, som i alle fall gir deg fleire sjansar. :wee:

Lenke til kommentar

Reinkarnasjon dømmes etter hvordan du levde ditt tidligere liv vis jeg ikke tar feil, så var du en ond person ble du kastet langt ned på "rangs" stigen av livsformer :3

Men kunne jo vært tøft og bli gjenfødt som en måke :3

Lenke til kommentar

Det som er dårlegt med helvete, er at uansett kor "ond" du har vore i livet ditt kjem du til helvete. Ingen gradering.

Katolikkene praktiserer jo skjærsilden da, da har du mulighet til å bli renset der noen tusen år avhengig av hva du har gjort i livet, og så blir du oppgradert til himmelen etterpå. Med mindre du har gjort noe helt forferdelig da...

Lenke til kommentar

Som hver eneste bokstav i den forbanna boka er konseptet om himmel og helvete også noe som kan tolkes til kreften tar deg. Guds mer hardkjerna tilhengere støtter seg til at dette er ubestridelig fakta for å rettferdiggjøre sitt eget forutsigbare liv, mens de mer liberale kan meske seg i all verdens metaforer og fôre sitt poetiske intellekt. Jeg, som er stolt/militant medlem av sistnevnte syklubb, har tolket himmel/helvete ikke ulikt Buddhistenes Nirvana: tilstander av ekstrem lykke (himmelen) eller ulykke (helvete) oppnåelig her på jorden. Jeg ser overhode ingen grunn til å forholde meg til et eventuelt liv etter døden, ei heller antikke hersketeknikker pakket inn i en religiøs kontekst for oppnå kontroll over apeflokken.

Lenke til kommentar

DaXoN, du gjør den feilen at du bedømmer det utifra ditt syn. Slik er det ikke, det er ikke din moral som har noe å si her, det er guden sin moral. Barmhjertig? Ikke utifra ditt syn nei. Men bibelen handler ikke om ditt syn, hva du synes er er rett eller hva du synes er barmhjertig.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Spørsmål.

Men vis helvete er evighet med smerte og vel ikke noe koselig. hvordan kan man sende noen der?

Jeg kan ikke tenkte meg 1 person i verdens historien som fortjener og komme der.

Hva mener dere om det?

fortjener ?

Helvete er en konsekvens av ens egen synd. Så helvete er rett.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Spørsmål.

Hva mener dere om det?

fortjener ?

Helvete er en konsekvens av ens egen synd. Så helvete er rett.

Jeg døde litt inni meg når du skrev det du gjorde.

Du må virkelig være en "koselig" person og gå med

• Liker 1
Lenke til kommentar

For den vanlige versjonen av Helvete, så er det det ondeste stedet som kan eksistere. Og det ondeste som kan gjøres, er å sende noen dit til evig tid. Det kan ikke rettferdiggjøres.

Men som en ren trussel så er det effektivt hvis du kan få folk til å enten tro at det finnes, eller være usikre på om det gjør det eller ikke.

Slik jeg ser det så eksisterer Helvete kun i hodene til de som tror på det. De som omtaler det som om det skulle være et reelt sted, er de som bærer på og videreformidler Helvetes ondskap. De som truer andre med det, og de som forteller barn om det, bør virkelig tenke over hva de gjør, hva de utsetter andre for, og hva slags hensikt det har å fremme slik ondskap.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...