Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den beste måten å lære seg engelsk?

Anbefalte innlegg

Hei, har hatt problemer med å lære meg engelsk helt fra barneskolen. Skal egentlig gå på Videregående, men har tatt meg ett friår, Og skjønner veldig lite av engelsken. Klarer ikke å skrive grammatikken riktig i det hele tatt. Har holdt på med et program som heter, Rosetta Stone. En stund siden nå. Bruker å se veldig mye engelsk filmer, som også er tekstet på engelsk. Har lest litt i noen små leste engelske bøker, når jeg ikke skjønner hva ordet betyr blar jeg opp i ordboken (Clue), men det kommer jo opp rå mange ord. Veldig vanskelig å vite hva som er riktig. For eksempel kan det stå, make up og på noe annet kan det stå make a dinner. Da betyr jo, make noe helt annet når det står up bak. Noen som har vært i samme knipa som meg? Hvis noen har noen ideer til meg, om hva den beste måten å lære engelsk på vil jeg bli veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er dessverre noen år man bare må pugge. Men det er egentlig bare å bruke fantasien sin litt har jeg oppdaget med årene. Mange av de (vest-)europeiske språkene ligner egentlig veldig mye på hverandre.

Hvis du har såpass problemer med engelsken så ville jeg anbefale at du drar med EF eller lignende til et engelskspråklig land og tar et språkkurs i sommer. Det ville være den sikreste måten å få mer erfaring og trygghet i engelsken din.

Og ingen fare om du føler at "dette vil jeg aldri klare" for tro meg, det vil du.

Lenke til kommentar

Det jeg har gjort for å bli flytende i engelsk er bl.a.:

- Se filmer og TV-serier med engelsk tale, helst uten engelsk tekst (men kanskje lurt med tekst i begynnelsen). Da ser du hva slags reaksjoner og kroppsspråk folk har til det som blir sagt. Jeg gjør dette enda.

- Man lærer faktisk en del engelsk av å spille online-spill (tro det eller ei) selv om det for det meste kun brukes "leetspeak". Man møter mange nye (utenlandske) folk og man blir nødt til å chatte på engelsk.

Lenke til kommentar

Sjølv har eg lært best engelsk med kommunisering på engelsk. Nå som du allerede er på nett bør du absolutt sjekke ut nokre engelsk-språklege forum. :)

Men filmar og liknande funkar fjell det og. Og som TMB nemnar, virkar sitcoms ganske greit, men me tanke på alderen din vil eg anbefale Family Guy og liknande. Det er veldig lett språk og ein får med seg mange referansar til amerikansk kultur.

Lenke til kommentar

- se filmer med engelsk tale og engelsk tekst. Da får du med deg både hvordan ordet uttales og hvordan det skrives.

- lese bøker på engelsk. Kanskje bøker du allerede har lest på norsk.

- være aktiv på et engelsk diskusjonsforum. Så får du øvd deg i å både lese og skrive engelsk, uten press om å skrive et bestemt antall ord eller at du skal få karakter på det du skriver.

- snakke engelsk. (Jeg har ei venninne hvor vi som regel prater bare engelsk til hverandre).

Lenke til kommentar

Takk for gode råd. Er det best læring å ha på engelsk undertekst, eller skal jeg la vær? Jeg blir jo bedre i skriftlige, også? Ved å se på serier?

Hvis jeg ikke forstår ordet/ordene i en setningen som de sier og blir tekstet, skal jeg slå opp ordet, eller la vær? prøvde før å slå opp ordet, men ble veldig lei av å sette på pause hvert 20 sekund, for å se hva det betydde. Hva er det beste der?

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hele tiden sammenhengen i setningen, men når jeg skriver inn ordet i Clue på datan, eller slår opp ordet i ordboka, så kommer det opp veldig mange betydninger av ordet. Noen ganger så skal jo ikke det ordet være med i setningen. Eks, The man. Da skal jo ikke "the" være med. Det er jo fullt av ordet som er sånn, så skal jeg bare se på, uten å bla i ordboka? Hvis noen veit av en enkel og bra ordbok, som er lett å forstå vil jeg veldig gjerne høre om den.

Takk for all hjelpem! :)

HJELPEN*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...