ThOms-N Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Hallo! I sameiget her er det totalt 28 leiligheter, der 2 og 2 deler sprinkler(1.etg og 2.etg) DVS 14 mindre sprinkleranlegg(14 dyser - 7 i hver leil.) De siste månedene har 2 av anleggene hatt lekkasje. Lita sprekk i rør ca 1 meter fra manometer. Dette forårsaker naturligvis skade, men heldigvis så har begge lekkasjene vært synlige. Alle blokkene sto ferdige vår/sommer '04, så de er ikke mer enn snart 7 år gamle. Har fått inntrykk av at vanntrykket er ustabilt i området her. Jeg pusset opp badet og hadde rørlegger som tappet av sprinkleranlegget og plugget dysa på badet. Samme rørlegger koblet opp igjen når badet var klart. Det jeg bet meg merke til da, var at før han kom var manometeret nesten 11 bar, noe jeg synest var veldig høgt. Når han tappet på sprinkleren igjen etterpå, så la trykket seg på ca 6,5 bar. Der låg det i et års tid, men nå ser jeg at det er tett oppunder 10 bar. Kan det være dette som gjør at det oppstår lekkasjer hos naboene? EVT noen som har forslag hva Sameiget kan gjøre med situasjonen? Har lite lyst å våkne opp en morgen og vasse i vann. EDIT: Vil berre presisere at begge lekkasjene har skjedd midt på røret og ikke i koblingene. Endret 11. mars 2011 av ThOms-N Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Sprinkleranlegg skal ha rundt 10 bars trykk så dette skal det tåle så lenge vi snakker konvensjonelt sprinkleranlegg. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 13. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2011 Ok! Slenger ved et bilde av hvordan det ser ut ved inntaket, så kan dere se selv. Noen som kan ha en fornuftig forklaring på hvorfor sprinklerne ser ut til å være tikkende vannbomber? Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Trodde 11 bar var normalt arbeidstrykk for brannvernsledninger - men det er nok forskjell fra sted til sted (da byggteknisk forskrift legger opp til et lavt minimum). Ledningene dine skal ha vært dimensjonert for dette - siden de lekker midt på røret er det vel et spørsmål om rørlegger har tilpasset rør og layout for det trykket dere har. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 Trodde 11 bar var normalt arbeidstrykk for brannvernsledninger - men det er nok forskjell fra sted til sted (da byggteknisk forskrift legger opp til et lavt minimum). Ledningene dine skal ha vært dimensjonert for dette - siden de lekker midt på røret er det vel et spørsmål om rørlegger har tilpasset rør og layout for det trykket dere har. Fikk et svar fra en rørlegger, som sa det kunne være at det var bevegelse i vatnet. Noe som gjør at de galvaniserte rørene, som han sa: 'Ruster i fillebiter', siden det ved bevegelse ikke er dødt vann. Han trur at dette kommer til å skje på fleire anlegg med tida. For lekkasjene har skjedd tidlig på anleggene. Hos meg er forbruksvannet hentet ut rett under stengeventil for sprinkler og jeg trur det også er gjort i de andre anleggene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå