Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] 2mnd gammel PC - HK/PSU problem

Anbefalte innlegg

Heisann!

Specs:

i7-2600k

Corsair AX750 psu

8gb corsair vengeance 1600mhz ddr3

Gigabyte GA-P67A-UD3P (den gamle)

Problemet:

Okay, så jeg sitter og slapper av på PCn også begynner den plutselig å restarte seg selv.

Jeg kommer 10-15 sekunder inn i bootingen og den restarter seg på nytt. Sånn fortsetter den helt til jeg ikke gidder mer og jeg skrur av PSU med bryteren bak.

Jeg skrur på PSU igjen. PCn er helt død. Jeg får ingen respons når jeg trykker på powerknappen og lyset på HK funker ikke.

Jeg gjør basic feilsøk, og fjerner alle komponenter inntil jeg bare sitter igjen med RAM, CPU og HK. Har byttet RAM slots og RAM, men det hjalp ikke. Har også clearet CMOS og tatt ut batteriet, uten hell. Jeg får heller ingen ulyder fra PCn som kan indikere en type feilmelding.

Jeg prøver en annen PSU og PCn vil nå faktisk starte igjen, men jeg har fortsatt problemer med restart etter 10-15 sekunder. Det virker heller ikke som USB funker da keyboard ikke lyser opp. Jeg får også ikke noe bilde på skjermen under de 10-15 sekundene PCn kjører til neste restart.

Jeg tenker, jaja, da er vel PSU gåen ihvertfall, siden min gamle PSU faktisk klarer å starte min nye PCn iallefall. Men, så prøver jeg min nye PSU i min gamle PC, og den starter helt fint. Hmmm...

Hva tror dere?

Jeg er rimelig sikker på at HK er gåent, men kan PSU også ha problemer eller har Corsair AX noe form for vern mot selvskade at den nekter å starte en PC med defekt HK?

Edit: Jeg tok en titt innom Corsair sine sider og det ser ut til at AX750 har beskyttelse mot overspennt:

Over-voltage and over-current protection, under-voltage protection, and short circuit protection provide maximum safety to your critical system components

Edit 2:

Viste seg da å være et defekt HK. Fikk det byttet og nå funker alt som det skal.

Det skal sies at jeg også hadde et defekt USB frontpanel som gjorde at jeg ikke fikk bootet det nye HK videre fra POST, men etter jeg unplugget det fra HK funket det fint.

Endret av danandre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@jensengen2: Utrolig unødvendig med sånt fjas.

@danandre: siden du kjører en i7-2600k, regner jeg med at du er klar over at det er en feil på hovedkortet ditt (hvis du ikke mot formodning har klart å få tak i et hovedkort som ikke ennå er på markedet, med det nye feilfrie chipsettet og sata-portene?

Alle P67-hovedkort ble tilbakekalt pga en feil som gir ca 5% sjanse for datakorrupsjon via sata. Riktignok finnes det en "slags" workaround, hvis man bare benytter intel-kontrollerne eller marvell-kontrollerne (som jeg gjør med mitt P8P67 Pro + i5-2500k).

Bare greit å få vite hvorvidt du er klar over problemet, så vi kan begynne i riktig ende av problemet :)

Lenke til kommentar

@jensengen2: Utrolig unødvendig med sånt fjas.

@danandre: siden du kjører en i7-2600k, regner jeg med at du er klar over at det er en feil på hovedkortet ditt (hvis du ikke mot formodning har klart å få tak i et hovedkort som ikke ennå er på markedet, med det nye feilfrie chipsettet og sata-portene?

Alle P67-hovedkort ble tilbakekalt pga en feil som gir ca 5% sjanse for datakorrupsjon via sata. Riktignok finnes det en "slags" workaround, hvis man bare benytter intel-kontrollerne eller marvell-kontrollerne (som jeg gjør med mitt P8P67 Pro + i5-2500k).

Bare greit å få vite hvorvidt du er klar over problemet, så vi kan begynne i riktig ende av problemet :)

Hei ferskvare, takk for tilbakemeldingen :)

Jeg har forsøkt å ikke bruke disse (det var vel 3 gbps som var ødelagt) og kun bruke 6gbps med en Crucial C300 SSD, men med og uten en HD der så restarter PCn seg hvert 10-15 sekund.

Lenke til kommentar

Høres merkelig ut, men kan samsvare med defekt hovedkort. Hvis det er en periodisk feil, kan den også gjøre som du beskriver; noen ganger starter det, men rebooter igjen, andre ganger starter det ikke i det hele tatt. Tror jeg ville fått noen til å teste det :)

Og ja, det stemmer forresten at det var 3gbps-portene som ville ha feilen.

Endret av ferskvare
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...